Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİNİN TÜRKİYE’DEKİ İŞLERLİĞİ: BURDUR İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 2, 29 - 51, 30.12.2015

Öz

Tüketici olmak yaşam boyu devam eden bir
süreçtir. Küreselleşme ile birlikte, tüketim artmış ve tüketicinin haklarının
korunması da giderek önem kazanmaya başlamıştır. Tüketicilerin
korunmasına yönelik olarak evrensel tüketici hakları bildirgesi
yayınlanmış, birçok ülke tarafından genel kabul görmüştür. Ülkemizde de
evrensel tüketici hakları kabul edilmekle birlikte tüketicilerin haklarını
korumak için tüketici hakları kanunları çıkartılmıştır. Tüketicilerin satın
aldıkları veya edindikleri bir ürün, mal ya da hizmet ile ilgili beklenen faydayı
sağlayamamaları ya da mal veya hizmetin ayıplı, kusurlu olması durumunda
tüketicilerin hakkını arayabileceği sistemin oluşturulmasının önemli bir yer
tuttuğu düşünülmektedir. Ülkemizde 4077 Sayılı Kanun’la başlayan ve 6502
sayılı Kanunla yetkileri genişletilen Tüketici Hakem Heyetlerinin,
tüketicinin haklarını arayabileceği kurumlar olarak hukuk sistemimize işlerliğinin
arttığı görülmektedir. Bu çalışmanın amacı; tüketicilerin karşılaştıkları
sorunlarla veya ihtilaflarla ilgili başvuru yapabilecekleri Tüketici Hakem
Heyetinin çalışma usul ve esaslarının incelenerek, Burdur
ilindeki Tüketici Hakem Heyetlerinin işlerliğini araştırmaktır. Burdur ili
ve ilçelerindeki Tüketici Hakem Heyetlerinin yapısı, görevli ve yetkili olduğu
konular ile 5 yıllık süreçte hakem heyetlerine yapılan başvuru ve karar
sayılarına ilişkin raporlar çalışmanın ana konuları içerisinde yer almaktadır

Kaynakça

  • AKİPEK, Şebnem. (2001) “Türkiye’de Tüketicinin Korunmasının Yasal Boyutu ve Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun”, Standart Ekonomik ve Teknik Dergi, Mart, Sayı:471, (24-31).
  • BABAOĞUL Müberra, ALTIOK Nihal (2007), “Evrensel Tüketici Hakları”, Tüketici Yazıları I, Hacettepe Üniversitesi TÜPADEM, Ankara.
  • BAYAZIT HAYTA Ateş (2007), “Tüketicinin Korunmasında Tüketici Örgütlerinin Rolü ve Önemi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:15, No:1, (13-20)
  • BAYKAN, Renan. (1997). Türkiye’de Tüketicinin Korunması Tedbirleri, Öneriler ve Ekonomik Etkileri, İstanbul Ticaret Odası, Yayın No:1997-6, İstanbul
  • ÇAĞLAR Fatma (2001), “4077 Sayılı Kanunla Ortaya Çıkan Tüketicinin Hak Arama Yolları”, Uzmanlık Tezi, T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • DURMAZ Yakup (2006), “Modern Pazarlamada Tüketici Memnuniyeti Ve Evrensel Tüketici Hakları”, Journal of Yasar University, 1(3), (255-266).
  • GÜLER Ozan (2007), “Tüketicinin Korunmasında Avrupa Birliği Müktesebatının Neresindeyiz?”, Tüketici Yazıları I, Hacettepe Üniversitesi TÜPADEM, Ankara.
  • GÜNDÜZ Ali Yılmaz, KAYA Mehmet, AYDEMİR Cahit (2012), “Ahilik Teşkilatında Ve Günümüzde Tüketicilerin Korunmasına Yönelik Çalışmalar Üzerine Bir Değerlendirme”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt:XIV, Sayı:II, (37-54).
  • HELLMAN Tuitert, G. (1991), Promoting Consumer Education in Schools. Stockholm: Katarina Tryck.
  • KAYNAK Selahattin, AKAN Yusuf (2011), “ Tüketicinin Korunmasında Tüketici Bilinç Düzeyinin Önemi: Hane Halkları Üzerine Bir Uygulama”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,10(1), (41-61).
  • ODABAŞI Yavuz, BARIŞ Gülfidan (2002), Tüketici Davranışları, 9.Baskı, Media Cat Yayınları, İstanbul.
  • ÖZCAN A.Şahin (1996), “Tüketicinin Korunması”, Standart Ekonomik ve Teknik Dergisi, Yıl:35, Sayı:414, Haziran, (125-128).
  • ŞAHİN Ayşe, DEMİR M. Hulusi (2007), “Avrupa Birliği’nin Tüketici Politikası ve Türkiye’ye Yansımaları”, Review of Social, Economic & Business Studies, Vol.3/4, (274-285).
  • ŞAHİN Ayşe, KOR Özlem (2009), “Mersin’de Yaşayan Tüketicilerin Tüketici Hakları Konusundaki Bilinç Düzeylerini Etkileyen Faktörleri İnceleyen Bir Araştırma”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:9, Sayı:2, (105-126).
  • TEK Ömer Baybars (1997), Pazarlama İlkeleri (Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları), Geliştirilmiş 7. Baskı, Cem Ofset Matbaacılık, İzmir.
  • 2000 Yılı Faaliyet Raporu, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü, Mart 2001, Ankara.
  • Burdur Ticaret İl Müdürlüğü 2014 yılı Brifing
  • Burdur Ticaret İl Müdürlüğü 2015 yılı Brifing
  • Resmi Gazete 08.03.1995 tarih ve 22221 Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun
  • Resmi Gazete 28 Kasım 2013 tarih ve 28835 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun
  • Resmi Gazete 17 Haziran 2014 tarih ve 29033 Sayılı Tüketici Sözleşmesindeki Haksız Şartlar Yönetmeliği
  • Resmi Gazete 27 Kasım 2014 tarih ve 29188 sayılı Tüketici Hakem Heyetleri Yönetmeliği
  • Resmi Gazete 03 Temmuz 2014 tarih ve 29049 sayılı Reklam Kurulu Yönetmeliği
  • Resmi Gazete 05 Temmuz 2014 tarih ve 29051 sayılı Tüketici Konseyi Yönetmeliği
  • Resmi Gazete 24 Aralık 2014 tarih ve 29215 sayılı Reklam Konseyi Yönetmeliği
  • Resmi Gazete Resmi Gazete 27 Kasım 2014 tarih ve 29188 sayılı Tüketici Hakem Heyeti Raportörlüğü Yönetmeliği
  • Resmi Gazete 20 Aralık 2015 tarih ve 29568 sayılı 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 68. Ve Tüketici Hakem Heyetleri Yönetmeliğinin 6. Maddelerinde Yer Alan Parasal Sınırların Arttırılmasına İlişkin Tebliğ

CONSUMER ARBITRATION COMMITTEE FUNCTIONS IN TURKEY: BURDUR PROTOTYPE

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 2, 29 - 51, 30.12.2015

Öz

Being consumer have been an ongoing process for life.
Due to globalization, consumption increased and the protection of consumer
rights has gained in importance day by day. As for the protection of the consumer
rights, universal consumer rights declaration published and this has been generally
accepted by many couuntries. In our country, universal consumer rights also accepted, moreover
consumer rights laws were enacted to protect rights of the consumers. A product
acquired or purchased by the consumer, provide the expected benefits
related to the goods or services they can not, it is considered to be important
consisting a system that can defend the rights of consumers.
Consumer Arbitration Committees that founded with Law No 4077 and expanded
powersenacting with Law No 6502 became institutions that consumer can
defend their rights into our legal system. The purpose of this this study,
analyizing Consumer Arbitration Committee's rules of procedures which consumers
litigate problems and conflicts that they have encountered then seekinig the functionality
of the Consumer Juries in Burdur. Consumer Arbitration Committee's structure
and topics to be authorized, reports which indicate quantity of appeals
and verdicts last five years are in basic topics of this study.

Kaynakça

  • AKİPEK, Şebnem. (2001) “Türkiye’de Tüketicinin Korunmasının Yasal Boyutu ve Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun”, Standart Ekonomik ve Teknik Dergi, Mart, Sayı:471, (24-31).
  • BABAOĞUL Müberra, ALTIOK Nihal (2007), “Evrensel Tüketici Hakları”, Tüketici Yazıları I, Hacettepe Üniversitesi TÜPADEM, Ankara.
  • BAYAZIT HAYTA Ateş (2007), “Tüketicinin Korunmasında Tüketici Örgütlerinin Rolü ve Önemi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:15, No:1, (13-20)
  • BAYKAN, Renan. (1997). Türkiye’de Tüketicinin Korunması Tedbirleri, Öneriler ve Ekonomik Etkileri, İstanbul Ticaret Odası, Yayın No:1997-6, İstanbul
  • ÇAĞLAR Fatma (2001), “4077 Sayılı Kanunla Ortaya Çıkan Tüketicinin Hak Arama Yolları”, Uzmanlık Tezi, T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • DURMAZ Yakup (2006), “Modern Pazarlamada Tüketici Memnuniyeti Ve Evrensel Tüketici Hakları”, Journal of Yasar University, 1(3), (255-266).
  • GÜLER Ozan (2007), “Tüketicinin Korunmasında Avrupa Birliği Müktesebatının Neresindeyiz?”, Tüketici Yazıları I, Hacettepe Üniversitesi TÜPADEM, Ankara.
  • GÜNDÜZ Ali Yılmaz, KAYA Mehmet, AYDEMİR Cahit (2012), “Ahilik Teşkilatında Ve Günümüzde Tüketicilerin Korunmasına Yönelik Çalışmalar Üzerine Bir Değerlendirme”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt:XIV, Sayı:II, (37-54).
  • HELLMAN Tuitert, G. (1991), Promoting Consumer Education in Schools. Stockholm: Katarina Tryck.
  • KAYNAK Selahattin, AKAN Yusuf (2011), “ Tüketicinin Korunmasında Tüketici Bilinç Düzeyinin Önemi: Hane Halkları Üzerine Bir Uygulama”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,10(1), (41-61).
  • ODABAŞI Yavuz, BARIŞ Gülfidan (2002), Tüketici Davranışları, 9.Baskı, Media Cat Yayınları, İstanbul.
  • ÖZCAN A.Şahin (1996), “Tüketicinin Korunması”, Standart Ekonomik ve Teknik Dergisi, Yıl:35, Sayı:414, Haziran, (125-128).
  • ŞAHİN Ayşe, DEMİR M. Hulusi (2007), “Avrupa Birliği’nin Tüketici Politikası ve Türkiye’ye Yansımaları”, Review of Social, Economic & Business Studies, Vol.3/4, (274-285).
  • ŞAHİN Ayşe, KOR Özlem (2009), “Mersin’de Yaşayan Tüketicilerin Tüketici Hakları Konusundaki Bilinç Düzeylerini Etkileyen Faktörleri İnceleyen Bir Araştırma”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:9, Sayı:2, (105-126).
  • TEK Ömer Baybars (1997), Pazarlama İlkeleri (Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları), Geliştirilmiş 7. Baskı, Cem Ofset Matbaacılık, İzmir.
  • 2000 Yılı Faaliyet Raporu, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü, Mart 2001, Ankara.
  • Burdur Ticaret İl Müdürlüğü 2014 yılı Brifing
  • Burdur Ticaret İl Müdürlüğü 2015 yılı Brifing
  • Resmi Gazete 08.03.1995 tarih ve 22221 Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun
  • Resmi Gazete 28 Kasım 2013 tarih ve 28835 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun
  • Resmi Gazete 17 Haziran 2014 tarih ve 29033 Sayılı Tüketici Sözleşmesindeki Haksız Şartlar Yönetmeliği
  • Resmi Gazete 27 Kasım 2014 tarih ve 29188 sayılı Tüketici Hakem Heyetleri Yönetmeliği
  • Resmi Gazete 03 Temmuz 2014 tarih ve 29049 sayılı Reklam Kurulu Yönetmeliği
  • Resmi Gazete 05 Temmuz 2014 tarih ve 29051 sayılı Tüketici Konseyi Yönetmeliği
  • Resmi Gazete 24 Aralık 2014 tarih ve 29215 sayılı Reklam Konseyi Yönetmeliği
  • Resmi Gazete Resmi Gazete 27 Kasım 2014 tarih ve 29188 sayılı Tüketici Hakem Heyeti Raportörlüğü Yönetmeliği
  • Resmi Gazete 20 Aralık 2015 tarih ve 29568 sayılı 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 68. Ve Tüketici Hakem Heyetleri Yönetmeliğinin 6. Maddelerinde Yer Alan Parasal Sınırların Arttırılmasına İlişkin Tebliğ
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Ekonomi, İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Çiçek

Nihal Cantürk Bu kişi benim

Sultan Bozova Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 12 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çiçek, H., Cantürk, N., & Bozova, S. (2015). CONSUMER ARBITRATION COMMITTEE FUNCTIONS IN TURKEY: BURDUR PROTOTYPE. Journal of Mehmet Akif Ersoy University Economics and Administrative Sciences Faculty, 2(2), 29-51.