The organizations in service sector in intense
competition environment fall behind as a result of not showing performance in
desired level and have to leave from the sector. In terms of leadership styles,
it is necessary to manage the satisfaction and team management with the right
understanding in the superior-subordinate relationship hierarchy of the
organizations. By managing and guiding employees correctly, organizations can
achieve their goals that they set. The research model examines how institutions
in the service sector affect employees and innovation through the empowering
influence of leadership. When the findings are analyzed, it was found that
empowering leadership and proactive personality variables had positive effects
on career satisfaction, innovation and creativity activities. Within the scope
of the study, survey were conducted with 483 white-collar workers (administrative
personnel) who work in the service sector. IBM SPSS 25 Statistical Software
Program and SPSS AMOS were used to make analysis. Since there were 5-point
Likert-scale questions in the study, confirmatory and explanatory factor
analysis was conducted. After factor analysis, reliability analysis,
correlation analysis, regression analysis, and Sobel test was made for the
analysis of hypothesis and regression analysis.
Proactive Personality Service Innovation Career Satisfaction Team Creativity Empowering Leadership
Yoğun rekabet ortamında hizmet sektöründe bulunan
firmalar istenilen seviyede performans sergileyememeleri sonucunda yarışta
geriye düşmekte ve sektörden çıkmak zorunda kalmaktadırlar. Özellikle liderlik
açısından örgütlerin ast-üst hiyerarşisinde memnuniyet ve ekip yönetiminin
doğru bir anlayışla yönetilmesi gerekmektedir. Çalışanların doğru yönetilmesi
ve yönlendirilmesiyle, örgütler belirledikleri hedeflere ulaşmaları mümkün
olabilmektedir. Hizmet sektöründe bulunan kurumların, liderliğin güçlendirici
etkisiyle çalışanları ve yeniliği nasıl etkilediği araştırma modeli kapsamında
incelenmektedir. Elde edilen bulgular analiz edildiğinde, Güçlendirici liderlik ve proaktif kişilik
değişkenlerinin, kariyer memnuniyetine, takım yaratıcılığına ve yenilik
faaliyetlerine olumlu yönde etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın
amacı kapsamında hizmet sektöründe bulunan 483 beyaz yakalı (idari personel)’dan
veriler toplanmıştır. IBM SPSS 25 Programı ve SPSS AMOS kullanılarak Analizler
yapılmıştır. Anket çalışmasında 5’li Likert ölçekli sorular olduğu için
Doğrulayıcı ve açıklayıcı faktör analizi yapılmış, faktör analizinden sonra güvenirlilik
analizi, korelasyon analizi, regresyon analizi ve ara değişken etkisi için
sobel testi yapılmıştır.
Proaktif Kişilik Hizmet Yeniliği Kariyer Memnuniyeti Güçlendirici Liderlik Takım Yaratıcılığı
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2020 |
Submission Date | July 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.