Research Article
BibTex RIS Cite

COVİD-19 PANDEMİSİNİN AKADEMİSYENLİĞE YABANCILAŞMAYA ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2021, Volume: 8 Issue: 1, 312 - 338, 26.03.2021
https://doi.org/10.30798/makuiibf.805133

Abstract

Bu çalışmanın amacı, pandemi döneminde yaşanan kaygı ve sosyal izolasyonun akademisyenlerin mesleklerine olan yabancılaşma düzeylerine etkisini ve psikolojik olarak güçlü olmanın akademik yabancılaşmayı azaltıcı etkisini araştırmaktır. Bunun yanında akademik performans ile akademisyenliğe yabancılaşma ve psikolojik dayanıklılık ilişkisi de incelenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını, Türkiye’nin 75 ilinden 684 akademisyen oluşturmaktadır. Araştırma verileri online anket tekniği ile toplanmıştır. Veriler üzerinde SPSS ve Amos paket programları kullanılarak; betimsel analizler, ilişki analizi ve yapısal eşitlik modellemesi yapılmıştır. Bulgulara göre pandemi döneminde akademisyenlerin mesleklerine yabancılaşma düzeyleri tüm boyutlarda artış göstermiştir. Bununla birlikte akademisyenlerin kendine ve araştırmaya yabancılaşmaları ile akademik performansları arasında olumsuz etki görülmüş. Akademik performans ve psikolojik dayanıklılık ile olumlu ilişkili bulunmuştur. Ayrıca psikolojik dayanıklılık akademisyenliğe yabancılaşmayı tüm boyutlarda azaltmaktadır.

References

  • Agarwal, S. (1993). Influence of Formalization on Role Stress, Organizational Commitment, and Work Alienation of Salespersons: A Cross-National Comparative Study. Journal Of International Business Studies, 24(4), 715-739.
  • Akyavuz, E. K. (2020). Ortaöğretim Öğrencilerinin Okul Tükenmişliği ve Okula Yabancılaşma Algıları Arasındaki İlişkisinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 847-857.
  • Aslan, H., ve Mert, İ. S. (2019). Duygusal Emek ile İşe Yabancılaşma İlişkisinde Psikolojik Sermayenin Düzenleyici Rolü. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1736-1772.
  • Aydemir, C., ve Akdoğan, A. A. (2018). Pozitif Psikolojik Sermayenin İşe Yabancılaşma Üzerindeki Etkisi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, UİK Özel Sayısı, 307-318.
  • Aydın, E., ve Özeren, E. (2019) Akademide İşe Yabancılaşma Olgusu: Araştırma Görevlileri Üzerine Nitel Bir Alan Çalışması. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 12(22), 159-178.
  • Başaran, İ. E. (2000). Örgütsel Davranış İnsanın Üretim Gücü. 3. Kez Yeniden Basım, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Beğenirbaş, M. (2015). Psikolojik Sermayenin Çalışanların Duygu Gösterimleri ve İşe Yabancılaşmalarına Etkileri: Sağlık Sektöründe Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(3), 249-263.
  • Block, J., and Kremen, A. M. (1996). IQ and Ego-Resiliency: Conceptual and Empirical Connections and Separateness. Journal of Personality and Social Psychology, 70(2), 349–361.
  • Chiaburu, D. S., Thundiyil, T. and Wang, J. (2014). Alienation and Its Correlates: A Meta-Analysis. European Management Journal, 32(1), 24-36.
  • Çağlar, Ç. (2013). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Yabancılaşma Düzeyleri ile Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1497-1513.
  • Çalışkan, A., ve Pekkan, N. Ü. (2017). Psikolojik Sermayenin İşe Yabancılaşmaya Etkisinde Örgütsel Desteğin Aracılık Rolü. İş ve İnsan Dergisi, 4(1), 17-33.
  • Çelik, E., ve Babaoğlan, E. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Yabancılaşma Düzeyi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 405-427.
  • Davis, K. (1988). İşletmelerde İnsan Davranışı, (Çev. K. Tosun), İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları.
  • Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. The Journal Of Happiness ve Well-Being, 3(1), 93-102.
  • Erimez, C., ve Gizir, S. (2013). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarında Fakültelerine Yabancılaşmalarının Rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(3), 13-26.
  • Eryılmaz, A. ve Burgaz, B. (2011). Özel ve Resmi Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Yabancılaşma Düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 36(161), 271- 286.
  • Fikretoglu, D. and Mccreary, D. R. (2012). Psychological Resilience: A Brief Review Of Definitions, And Key Theoretical, Conceptual, And Methodological İssues Defence. RveD Canada Technical Report DRDC Toronto TR 2012-012 December.
  • Gökçegöz, F. ve Birinci, İ. (2008). Örgütsel Yabancılaşma. Polis Dergisi, 37.
  • Hegel, G. W. (2004). Tinin Görüngübilimi, (Çev.: Aziz Yardımlı), İstanbul: İdea Yayınları.
  • Jöreskog, K. G., and Sörbom, D. (2006). LISREL 8.80. Chicago: Scientific Software International.
  • Kanungo, R. N. (1992). Alienation And Empowerment: Some Ethical Imperatives ın Business. Journal of Business Ethics, 11(5-6), 413-422.
  • Karagöz, Y. (2019). SPSS ve AMOS Uygulamalı Nitel-Nicel-Karma Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kesen, M. (2016). Öğretim Elemanlarının İşe Yabancılaşmasının Etik Liderlik ve Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi: Uygulamalı Bir Çalışma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(22), 118–134.
  • Korkmazer, Ö. G. F., ve Ekingen, Ö. G. E. (2017). Örgütsel Yabancılaşmanın İş Tatmini ile İlişkisi: Sağlık Sektöründe Bir Uygulama. International Journal of Social Science, 63, 459-470.
  • Kovancı, M., ve Ergen, H. (2019). İlkokul Öğretmenlerinin Örgütsel Yabancılaşmalarının Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(2), 94-111.
  • Kurnaz, E. ve Serçemeli, M. (2020). Covid-19 Pandemi Döneminde Akademisyenlerin Uzaktan Eğitim ve Uzaktan Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi - International Journal Of Social Sciences Academy, 2(3), 262-288.
  • Luthans, F. (2002). The Need for and Meaning of Essay Positive Organizational Behavior. Journal of Organizational Behavior, 23, 695–706.
  • Mann, S. J. (2001). Alternative Perspectives on The Student Experience: Alienation and Engagement. Studies In Higher Education, 26(1), 7-19.
  • Marx, K. (1993). 1844 El Yazmaları (Çev. Kenan Somer), İstanbul: Sol Yayınları.
  • Marx, K. (2010). Yabancılaşma (Çev. Barışta Erdost), İstanbul: Sol Yayınları.
  • Mohan. K, C. (2013). To Study The Relationship Between Stress-Work Life Balance and Work Alienation Among Women Employees of Kerala State Government in Trivandrum District. International Journal of Research in Commerce, Economics and Management, 3(2), 126-129.
  • Nair, N. and Vohra, N. (2010). An Exploration of Factors Predicting Work Alienation of Knowledge Workers. Management Decision, 48, 600-615.
  • Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de Uzaktan Eğitimin Güncel Durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (5), 376-394.
  • Polat, Ş., ve Özdemir, M. (2018). Ortaokul Öğrencilerindeki Eğitim Stresi, Okul Tükenmişliği ve Okula Yabancılaşma Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(5), 1395-1406.
  • Rutter, M. (1985). Resilience in the Face of Adversity: Protective Factors and Resistance to Psychiatric Disorder. Britain Journal Of Psychiatry, 147, 598-611.
  • Schawbel, D. (2019). Uzaktan Çalışanlar İşe Daha Az Bağlılık Gösteriyor ve İli Bırakmaya Daha Yatkınlar. Harvard Business Review Türkiye, Ekim 2019.
  • Seeman, M. (1959). On The Meaning of Alienation. American Sociological Review, 24(6), 783-791.
  • Silah, M. (2005). Endüstride Çalışma Psikolojisi (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., and Jennifer Bernard, J. (2008). The Brief Resilience Scale: Assessing The Ability to Bounce Back. International Journal of Behavioral Medicine, 15, 194–200.
  • Şenol, L., ve Üzüm, B. (2019). Özel Sağlık Kurumları Çalışanlarının Psikolojik Dayanıklılık ve Yabancılaşma Düzeyleri. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(2), 1098-1102.
  • Şimşek, H. ve Ataş Akdemir, Ö. (2015). Üniversite Öğrencilerinde Okula Yabancılaşma. Current Research in Education, 1(1), 1-12.
  • Şimşek, H., Balay, R. ve Şimşek, A. S. (2012). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinde Mesleki Yabancılaşma. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(1), 53-72.
  • Şimşek, M. Ş., Çelik, A., Akgemci, T., ve Fettahlıoğlu, T. (2006). Örgütlerde Yabancılaşmanın Yönetimi Araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 569-587.
  • Taştan, S., İşçi, E. ve Arslan, B. (2014). Örgütsel Destek Algısının İşe Yabancılaşma ve Örgütsel Bağlılığa Etkisinin İncelenmesi: İstanbul Özel Hastanelerinde Bir Çalışma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 121-138.
  • Turhan, E. (2007). Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Elemanlarının İşe Yabancılaşma Düzeyleri. 16. Eğitim Bilimleri Kongresi, 5–7 Eylül 2007, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • UNESCO, (2020), https://en.unesco.org/covid19/educationresponse, Erişim Tarihi: 10.08.2020.
  • Ülker Tümlü, G. ve Recepoğlu, E. (2013). Üniversite Akademik Personelinin Psikolojik Dayanıklılık ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 205-213.
  • Weiss, H. M. and Cropanzano, R. (1996). Affective Events Theory: A Theoretical Discussion of the Structure, Causes and Consequences of Affective Experiences at Work. Research in Organizational Behavior, 18(1), 1-79.
  • Yıldız, S., ve Alıcı, D. (2019). Akademisyenliğe Yabancılaşma Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 9(1), 49-58.
  • Yılmaz, S. ve Sarpkaya, P. (2009). Eğitim Örgütlerinde Yabancılaşma Ve Yönetimi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 314-329.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/, Erişim Tarihi: 20 Ağustos 2020.

ALIENATION TO ACADEMICIANSHIP DURING THE COVID-19 PANDEMIC

Year 2021, Volume: 8 Issue: 1, 312 - 338, 26.03.2021
https://doi.org/10.30798/makuiibf.805133

Abstract

The aim of this study is to investigate the effect of worry and social isolation experienced during the pandemic period on the level of alienation from academicians' professions and the effect of being psychologically strong on the alienation to academicianship. In addition, the relationship between academic performance and alienation from academicians and psychological resilience was also examined. 684 scholars from 75 provinces in Turkey constitute the sample of the study. Research data were collected by online questionnaire technique. Using SPSS and Amos package programs on the data; descriptive analysis, correlation analysis and structural equation modeling were done. According to the findings, during the pandemic period, the level of alienation of academicians from their profession increased in all dimensions. However, a negative effect was observed between academicians' alienation from themselves and research and their academic performance. A positive correlation was found between academic performance and psychological resilience. In addition, psychological resilience reduces the alienation to academicianship in all dimensions.

References

  • Agarwal, S. (1993). Influence of Formalization on Role Stress, Organizational Commitment, and Work Alienation of Salespersons: A Cross-National Comparative Study. Journal Of International Business Studies, 24(4), 715-739.
  • Akyavuz, E. K. (2020). Ortaöğretim Öğrencilerinin Okul Tükenmişliği ve Okula Yabancılaşma Algıları Arasındaki İlişkisinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 847-857.
  • Aslan, H., ve Mert, İ. S. (2019). Duygusal Emek ile İşe Yabancılaşma İlişkisinde Psikolojik Sermayenin Düzenleyici Rolü. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1736-1772.
  • Aydemir, C., ve Akdoğan, A. A. (2018). Pozitif Psikolojik Sermayenin İşe Yabancılaşma Üzerindeki Etkisi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, UİK Özel Sayısı, 307-318.
  • Aydın, E., ve Özeren, E. (2019) Akademide İşe Yabancılaşma Olgusu: Araştırma Görevlileri Üzerine Nitel Bir Alan Çalışması. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 12(22), 159-178.
  • Başaran, İ. E. (2000). Örgütsel Davranış İnsanın Üretim Gücü. 3. Kez Yeniden Basım, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Beğenirbaş, M. (2015). Psikolojik Sermayenin Çalışanların Duygu Gösterimleri ve İşe Yabancılaşmalarına Etkileri: Sağlık Sektöründe Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(3), 249-263.
  • Block, J., and Kremen, A. M. (1996). IQ and Ego-Resiliency: Conceptual and Empirical Connections and Separateness. Journal of Personality and Social Psychology, 70(2), 349–361.
  • Chiaburu, D. S., Thundiyil, T. and Wang, J. (2014). Alienation and Its Correlates: A Meta-Analysis. European Management Journal, 32(1), 24-36.
  • Çağlar, Ç. (2013). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Yabancılaşma Düzeyleri ile Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1497-1513.
  • Çalışkan, A., ve Pekkan, N. Ü. (2017). Psikolojik Sermayenin İşe Yabancılaşmaya Etkisinde Örgütsel Desteğin Aracılık Rolü. İş ve İnsan Dergisi, 4(1), 17-33.
  • Çelik, E., ve Babaoğlan, E. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Yabancılaşma Düzeyi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 405-427.
  • Davis, K. (1988). İşletmelerde İnsan Davranışı, (Çev. K. Tosun), İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları.
  • Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. The Journal Of Happiness ve Well-Being, 3(1), 93-102.
  • Erimez, C., ve Gizir, S. (2013). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarında Fakültelerine Yabancılaşmalarının Rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(3), 13-26.
  • Eryılmaz, A. ve Burgaz, B. (2011). Özel ve Resmi Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Yabancılaşma Düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 36(161), 271- 286.
  • Fikretoglu, D. and Mccreary, D. R. (2012). Psychological Resilience: A Brief Review Of Definitions, And Key Theoretical, Conceptual, And Methodological İssues Defence. RveD Canada Technical Report DRDC Toronto TR 2012-012 December.
  • Gökçegöz, F. ve Birinci, İ. (2008). Örgütsel Yabancılaşma. Polis Dergisi, 37.
  • Hegel, G. W. (2004). Tinin Görüngübilimi, (Çev.: Aziz Yardımlı), İstanbul: İdea Yayınları.
  • Jöreskog, K. G., and Sörbom, D. (2006). LISREL 8.80. Chicago: Scientific Software International.
  • Kanungo, R. N. (1992). Alienation And Empowerment: Some Ethical Imperatives ın Business. Journal of Business Ethics, 11(5-6), 413-422.
  • Karagöz, Y. (2019). SPSS ve AMOS Uygulamalı Nitel-Nicel-Karma Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kesen, M. (2016). Öğretim Elemanlarının İşe Yabancılaşmasının Etik Liderlik ve Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi: Uygulamalı Bir Çalışma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(22), 118–134.
  • Korkmazer, Ö. G. F., ve Ekingen, Ö. G. E. (2017). Örgütsel Yabancılaşmanın İş Tatmini ile İlişkisi: Sağlık Sektöründe Bir Uygulama. International Journal of Social Science, 63, 459-470.
  • Kovancı, M., ve Ergen, H. (2019). İlkokul Öğretmenlerinin Örgütsel Yabancılaşmalarının Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(2), 94-111.
  • Kurnaz, E. ve Serçemeli, M. (2020). Covid-19 Pandemi Döneminde Akademisyenlerin Uzaktan Eğitim ve Uzaktan Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi - International Journal Of Social Sciences Academy, 2(3), 262-288.
  • Luthans, F. (2002). The Need for and Meaning of Essay Positive Organizational Behavior. Journal of Organizational Behavior, 23, 695–706.
  • Mann, S. J. (2001). Alternative Perspectives on The Student Experience: Alienation and Engagement. Studies In Higher Education, 26(1), 7-19.
  • Marx, K. (1993). 1844 El Yazmaları (Çev. Kenan Somer), İstanbul: Sol Yayınları.
  • Marx, K. (2010). Yabancılaşma (Çev. Barışta Erdost), İstanbul: Sol Yayınları.
  • Mohan. K, C. (2013). To Study The Relationship Between Stress-Work Life Balance and Work Alienation Among Women Employees of Kerala State Government in Trivandrum District. International Journal of Research in Commerce, Economics and Management, 3(2), 126-129.
  • Nair, N. and Vohra, N. (2010). An Exploration of Factors Predicting Work Alienation of Knowledge Workers. Management Decision, 48, 600-615.
  • Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de Uzaktan Eğitimin Güncel Durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (5), 376-394.
  • Polat, Ş., ve Özdemir, M. (2018). Ortaokul Öğrencilerindeki Eğitim Stresi, Okul Tükenmişliği ve Okula Yabancılaşma Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(5), 1395-1406.
  • Rutter, M. (1985). Resilience in the Face of Adversity: Protective Factors and Resistance to Psychiatric Disorder. Britain Journal Of Psychiatry, 147, 598-611.
  • Schawbel, D. (2019). Uzaktan Çalışanlar İşe Daha Az Bağlılık Gösteriyor ve İli Bırakmaya Daha Yatkınlar. Harvard Business Review Türkiye, Ekim 2019.
  • Seeman, M. (1959). On The Meaning of Alienation. American Sociological Review, 24(6), 783-791.
  • Silah, M. (2005). Endüstride Çalışma Psikolojisi (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., and Jennifer Bernard, J. (2008). The Brief Resilience Scale: Assessing The Ability to Bounce Back. International Journal of Behavioral Medicine, 15, 194–200.
  • Şenol, L., ve Üzüm, B. (2019). Özel Sağlık Kurumları Çalışanlarının Psikolojik Dayanıklılık ve Yabancılaşma Düzeyleri. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(2), 1098-1102.
  • Şimşek, H. ve Ataş Akdemir, Ö. (2015). Üniversite Öğrencilerinde Okula Yabancılaşma. Current Research in Education, 1(1), 1-12.
  • Şimşek, H., Balay, R. ve Şimşek, A. S. (2012). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinde Mesleki Yabancılaşma. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(1), 53-72.
  • Şimşek, M. Ş., Çelik, A., Akgemci, T., ve Fettahlıoğlu, T. (2006). Örgütlerde Yabancılaşmanın Yönetimi Araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 569-587.
  • Taştan, S., İşçi, E. ve Arslan, B. (2014). Örgütsel Destek Algısının İşe Yabancılaşma ve Örgütsel Bağlılığa Etkisinin İncelenmesi: İstanbul Özel Hastanelerinde Bir Çalışma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 121-138.
  • Turhan, E. (2007). Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Elemanlarının İşe Yabancılaşma Düzeyleri. 16. Eğitim Bilimleri Kongresi, 5–7 Eylül 2007, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • UNESCO, (2020), https://en.unesco.org/covid19/educationresponse, Erişim Tarihi: 10.08.2020.
  • Ülker Tümlü, G. ve Recepoğlu, E. (2013). Üniversite Akademik Personelinin Psikolojik Dayanıklılık ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 205-213.
  • Weiss, H. M. and Cropanzano, R. (1996). Affective Events Theory: A Theoretical Discussion of the Structure, Causes and Consequences of Affective Experiences at Work. Research in Organizational Behavior, 18(1), 1-79.
  • Yıldız, S., ve Alıcı, D. (2019). Akademisyenliğe Yabancılaşma Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 9(1), 49-58.
  • Yılmaz, S. ve Sarpkaya, P. (2009). Eğitim Örgütlerinde Yabancılaşma Ve Yönetimi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 314-329.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/, Erişim Tarihi: 20 Ağustos 2020.
There are 51 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Ali Alparslan 0000-0002-1682-4202

Sema Polatcı 0000-0002-4671-1356

Seher Yastıoğlu 0000-0001-8166-4172

Publication Date March 26, 2021
Submission Date October 5, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Alparslan, A., Polatcı, S., & Yastıoğlu, S. (2021). COVİD-19 PANDEMİSİNİN AKADEMİSYENLİĞE YABANCILAŞMAYA ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Journal of Mehmet Akif Ersoy University Economics and Administrative Sciences Faculty, 8(1), 312-338. https://doi.org/10.30798/makuiibf.805133

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.