This study analyses the impact of social capital on air pollution in all 81 cities of Turkey between 2008 and 2018 via utilizing the panel data method to test for the EKC hypothesis. Within this context, five panel groups are formed, where four of those are formulated vis-à-vis their socioeconomic development levels by taking into account the SEGE report issued by the Ministry of Development. Moreover a city-based social capital index is developed by utilizing the principal component analysis (PCA). Empirical findings show that a U-shaped income-emission relationship is prevalent in Turkey, whereas no significant income-emission interdependency exists within the aforementioned panel groups developed. In addition, it is deduced that population density is a pre-determinant of the rise in air pollution for all panel groups studied, while the hypothesis that social capital index has a significant impact on the latter variable is rejected. It is expected that this work will contribute to the existing literature through its investigation of the impact of social capital index structured via taking into account the cities’ socioeconomic development levels on air pollution. The dataset used has a significant lack of observations for certain cities, so it would be valuable to formulate advanced technical modeling by creating a more complete dataset. Also, various other proxies explaining environmental degradation such as water pollution can be included in the model.
Bu çalışma, EKC hipotezi kapsamında Türkiye’de 81 ilde 2008-2018 yıllarına ait sosyal sermaye değişkeninin hava kirliliği üzerine etkisini panel veri yöntemiyle analiz etmiştir. Çalışmada beş panel grubu oluşturulmuştur. Panel gruplarından dördü Kalkınma Bakanlığı’nın yayınladığı SEGE raporu dikkate alınarak sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeylerine göre yapılmıştır. Ayrıca çalışmada temel bileşenler analiz (PCA) tekniği kullanılarak il bazında sosyal sermaye endeksi oluşturulmuştur. Ampirik bulgular Türkiye geneli için U şekilli gelir-emisyon ilişkisinin geçerli olduğunu göstermektedir. Buna karşın sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeylerine göre oluşturulan panel gruplarında herhangi bir gelir-emisyon ilişkisine rastlanmamıştır. Bunun yanında bütün panel grupları için nüfus yoğunluğunun hava kirliliğinin artmasında belirleyici olduğu saptanmıştır. Çalışmanın amacını oluşturan sosyal sermaye endeksinin hava kirliliği üzerine etkisi bulunamamıştır. Çalışmanın illerin sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeylerini dikkate alarak oluşturulan sosyal sermaye endeksiyle hava kirliliği üzerine etkiyi incelemesi bakımından literatüre katkı sunması beklenmektedir. Kullanılan veri seti belirli şehirler için önemli ölçüde gözlem eksikliği taşımaktadır, bu nedenle daha eksiksiz bir veri seti oluşturularak ileri teknik modellemenin formüle edilmesi değerli olacaktır. Ayrıca, su kirliliği gibi çevresel bozulmayı açıklayan çeşitli diğer vekiller modele dahil edilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 29, 2022 |
Submission Date | December 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.