International students have become an element of competition among higher education institutions due to the benefits they create. Turkey hosted 125,000 international students and rose to 10th place in the world. In this competitive process, university websites are among the important sources of information for international students. This study aims to examine the websites of universities in Turkey to discover whether they are functional in meeting the information needs of international students. This research used the descriptive statistics method to examine the websites of all universities in Turkey (205) over eight variables. The results show that although 86.4% of Turkish universities have websites that appeal to international students, these websites are not functional in terms of the variables examined. It has been determined that there is a statistically significant difference between state and foundation universities regarding application processes, admission processes, tuition fee information, and residence and accommodation information.
Uluslararası öğrenciler, yarattıkları fayda nedeniyle yükseköğretim kurumları arasında rekabet unsuru haline gelmiştir. Bu rekabet sürecinde aktör olma hedefini ortaya koyan Türkiye, UNESCO 2018 verilerine göre, 125.000 uluslararası öğrenciyi misafir etmiş ve dünyada 10. ülke sıralamasına yükselmiştir. Bu rekabet sürecinde, uluslararası öğrenciler için üniversite websiteleri önemli bilgi kaynakları arasında yer almaktadır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki üniversitelerin websitelerini inceleyerek uluslararası öğrencilerin bilgi ihtiyaçlarını karşılama noktasında işlevsel olup olmadıklarını keşfetmektir. Tanımlayıcı istatistik metodunun kullanıldığı bu araştırma, Türkiyedeki devlet ve vakıf bütün üniversitelerin (205) websitelerini sekiz değişken üzerinden incelenmiş ve bu değişkenlerin üniversite türleri (devlet/vakıf) ile olan ilişkisi analiz edilmiştir. Sonuçlar, Türk üniversitelerinin %86.4’ünün uluslararası öğrencilere hitap eden websiteleri olmasına rağmen bu websitelerin incelenen değişkenler açısından yeterli ve tatmin edici olmadığını göstermektedir. Devlet ve vakıf üniversiteleri arasında başvuru süreçleri, kabul süreçleri, öğrenim ücreti bilgisi, vize/ikamet bilgisi ve barınma bilgisi açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olduğu tespit edilmiştir.
Türk Üniversiteleri Uluslararası Öğrenciler Üniversite Web Siteleri Turkish Universities International Students University Websites
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2023 |
Submission Date | December 17, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.