Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Effects of Road Geometric Standards on Highway Operating Costs

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 209 - 226, 13.03.2020
https://doi.org/10.31200/makuubd.508625

Öz

The
three main components of transportation are human, vehicle, and infrastructure.
During the operation of the transportation system, the problems of these
components both in themselves and in their relations with each other are
defined as “cost”. In the planning stage of the transportation system, the
costs to be encountered during operation must be identified and analyzed. In
this context, it is very important to determine the operating costs separately
and to evaluate their effects on the highway transportation that is heavily
used in Turkey. Operating costs in the highway transportation are divided into
four main categories; vehicle operation cost, emission cost, time loss cost,
and road safety cost. Among them, the vehicle operation cost has the greatest
cost value. Characteristic features of the highway are of great importance to
reduce these costs that directly affect the user, such as fuel consumption,
maintenance, and repair.



In
this study, highway operating costs and methods for calculating costs sre
examined in detail. The effect of the change in software parameters on the
project cost is analyzed by using the HDM-4 software developed by the World
Bank to calculate highway operating costs. In this study, the effect of the
change in software parameters is determined for a specific highway. Consequently,
effects of the parameters that are used for vehicle operation, environmental
effects and the geometric properties of the highway are exposed. 

Kaynakça

  • Bakırcı, E. (2005). Taşıt işletme maliyetleri bileşenlerinin irdelenmesi tasarruf bakışının yerleştirilmesi. 6. Ulaştırma Kongresi Bildiriler Kitabı, 395-404.
  • Burger, A. F. & Gryp, A. V. D. (2008). Implementing hdm-4 version 2 for project level life cycle cost analysis. In Proceedings of 7th International Conference on Managing Pavement Assets, Alberta, Canada.
  • Das A., Bino, I.K. & Pradeep J. (2013). Road user effects model calibration in hdm4 – a case study. Proceedings of International Conference on Energy and Environment, Kottayam, India.
  • Karayolları Genel Müdürlüğü (2014). Karayollarında Hız. Trafik Güvenliği Dairesi Başkanlığı Ulaşım Etütleri Şubesi Müdürlüğü, Ankara.
  • Narwal, A. (2016). Review on vehicular emission models (hdm4). International Journal of All Research Education and Scientific Methods, Volume 4, Issue 6.
  • Ozbay, K., Jawad, D., Parker, N. & Hussain, S. (2004). Life-cycle cost analysis: state of the practice versus state of the art. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, Transportation Research Board of the National Academies, Washington, D.C., 62-70.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), http://www.tuik.gov.tr/.
  • Yüksekli, A.U. (2006). Trafik ve değişkenlerinin üstyapı maliyetlerine etkisinin ömür döngü maliyet analizi yöntemi ile incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, YTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Zaniewski, J. P., Butler, B. G., Cunningham, G. & Machemehl, R. (1982). Vehicle Operating Costs, Fuel Consumption, and Pavement Type Condition Factors” Report No: FHWA-PL-82-001. United States: Federal Highway Administration.

Yol Geometrik Standartlarının Karayolu İşletme Maliyetleri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 209 - 226, 13.03.2020
https://doi.org/10.31200/makuubd.508625

Öz

Ulaştırmanın
üç temel bileşeni; insan, taşıt ve altyapı şeklindedir. Ulaştırma sisteminin
işletimi sırasında, bu bileşenlerin hem kendileri hem de birbirleri ile olan
ilişkilerinde ortaya çıkan sorunlar “maliyet” olarak tanımlanmaktadır.
Ulaştırma sisteminin planlanması aşamasında, işletim sırasında karşılaşılacak
maliyetlerin tanımlanması ve analiz edilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda,
ülkemizde yoğun olarak kullanılan karayolu ulaşımı için de işletme
maliyetlerinin ayrı ayrı belirlenmesi ve bunların etkilerinin değerlendirilmesi
büyük önem arz etmektedir. Karayolu ulaşımında işletme maliyetleri; taşıt
işletme maliyeti, emisyon maliyeti, zaman kaybı maliyeti ve yol güvenliği
maliyeti olmak üzere 4 ana başlıkta toplanmaktadır. Bunlar arasında taşıt
işletme maliyeti, en büyük maliyet oranına sahiptir. Yakıt tüketimi,
bakım-onarım gibi doğrudan kullanıcıya yansıyan bu maliyetleri azaltmada yolun
karakteristik özellikleri büyük önem arz etmektedir.



Bu
çalışmada, karayolu işletme maliyetlerinin neler olduğu ve maliyet
hesaplamalarına ilişkin yöntemler detaylı olarak incelenmiştir. Dünya Bankası
tarafından yol proje maliyetlerinin hesaplanması için geliştirilen HDM-4
yazılımı kullanılarak, yazılım parametrelerindeki değişimin işletme maliyetine
etkisi analiz edilmiştir. Çalışma kapsamında, parametre değişiminin etkisi
projelendirilen bir yol güzergahı için belirlenmiştir. Sonuç olarak; taşıt
işletme, çevresel etkiler ve yol geometrik özelliklerine ilişkin kullanılan
parametrelerin yol işletme maliyetine olan etkisi ortaya konulmuştur. 

Kaynakça

  • Bakırcı, E. (2005). Taşıt işletme maliyetleri bileşenlerinin irdelenmesi tasarruf bakışının yerleştirilmesi. 6. Ulaştırma Kongresi Bildiriler Kitabı, 395-404.
  • Burger, A. F. & Gryp, A. V. D. (2008). Implementing hdm-4 version 2 for project level life cycle cost analysis. In Proceedings of 7th International Conference on Managing Pavement Assets, Alberta, Canada.
  • Das A., Bino, I.K. & Pradeep J. (2013). Road user effects model calibration in hdm4 – a case study. Proceedings of International Conference on Energy and Environment, Kottayam, India.
  • Karayolları Genel Müdürlüğü (2014). Karayollarında Hız. Trafik Güvenliği Dairesi Başkanlığı Ulaşım Etütleri Şubesi Müdürlüğü, Ankara.
  • Narwal, A. (2016). Review on vehicular emission models (hdm4). International Journal of All Research Education and Scientific Methods, Volume 4, Issue 6.
  • Ozbay, K., Jawad, D., Parker, N. & Hussain, S. (2004). Life-cycle cost analysis: state of the practice versus state of the art. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, Transportation Research Board of the National Academies, Washington, D.C., 62-70.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), http://www.tuik.gov.tr/.
  • Yüksekli, A.U. (2006). Trafik ve değişkenlerinin üstyapı maliyetlerine etkisinin ömür döngü maliyet analizi yöntemi ile incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, YTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Zaniewski, J. P., Butler, B. G., Cunningham, G. & Machemehl, R. (1982). Vehicle Operating Costs, Fuel Consumption, and Pavement Type Condition Factors” Report No: FHWA-PL-82-001. United States: Federal Highway Administration.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Soner Canver Bu kişi benim 0000-0002-7597-0883

Halit Özen 0000-0003-4031-7283

Abdulsamet Saraçoğlu 0000-0002-6695-4865

Abdullah Maltaş Bu kişi benim 0000-0002-2595-8536

Yayımlanma Tarihi 13 Mart 2020
Kabul Tarihi 4 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Canver, S., Özen, H., Saraçoğlu, A., Maltaş, A. (2020). Yol Geometrik Standartlarının Karayolu İşletme Maliyetleri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Dergisi, 4(1), 209-226. https://doi.org/10.31200/makuubd.508625