Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Marx’ın Tarih Anlayışı: Tarihsel Materyalizm

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 3, 1 - 19, 31.01.2019

Öz

Karl Marx, tarihe ve tarih yazımına yeni bir bakış
açısı sunarak ortaya farklı düşünceler koymuş ve düşünceleri önemli siyasi
karşılık bulmuş, düşünce tarihi içeresindeki en önemli isimlerden birisi
olmuştur. Bizde bu makalemizin konusunu, Marx’ın 19. Yüzyılda ortaya koymuş olduğu
ve bugün adınada güncelliğini hala koruduğunu düşündüğümüz tarih anlayışı olarak
belirledik. Bu sebeple de bu makalede, Karl Marx’ın tarih anlayışı aldık. Karl
Marx’ın tarih anlayışını bütünlüklü bir bakış açısıyla sunabilmek adına da  felsefi sitemindeki temel kavramlarına
düşüncelerine ve eleştirilerine kısaca değinmeye çalıştık.

Kaynakça

  • 1. AYDOĞAN, Emine (2015). Marx Ve Öncüllerinde Yabancılaşma Kavramı, Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Journal of Social Sciences, Sayı 54, s. 273-282
  • 2. BEER, Max. Çev. Sabit, F. (1956). Hegel’in Felsefesi Ve Marx’ın Tarih Anlayışı,İstanbul, Öncü Kitapevi.
  • 3. CEVİZCİ, Ahmet (2017) .Felsefe Tarihi , İstanbul.7. Baskı Say Yayınları.
  • 4. CEVİZCİ, Ahmet (2008).Felsefe Sözlüğü, İstanbul,3.Baskı Say Yayınları.
  • 5. C0SER, Lewis, A. (2011). Sosyolojik Düşüncenin Ustaları: Tarihsel ve Toplumsal Bağlamlarında Fikirler, Çev. Himmet HÜLÜR, Serhat TOKER ve İbrahim MAZMAN, Ankara, 2. Baskı De ki Yayınları.
  • 6. GÖYMEN, Ali Yalçın (2007). Hegel Ve Marx’ın Tarih Anlayışlarının Karşılaştırılması, (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Ankara Üniversite Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • 7. KESGİN, Ahmet (2014). Tarihçi, Bağlam Ve Tarihsel Bilgi Üzerine, Felsefe Dünyası Dergisi. Sayı 60, s.218-243.
  • 8. LENİN, Vilademir İ. (2003) .Karl Marks, Marksizmin Bir Açıklaması Ve Kısa Bir Biyografik Özeti (elektronik sürüm), 2.Baskı Eriş yayınları.
  • 9. ÖZ, Şaban (2008) . Marksist Tarih Felsefesine Giriş, Kahraman Maraş Sütçü İmam Üniversitesi ilahiyat Fakültesi Dergisi. Sayı 12, s.21-37.
  • 10. ÖZYURT, Cevat (2014).Marx ’ta Yanılsama Ve İdeoloji Olarak Din, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl 7, Sayı 2, s. 207-240.
  • 11. ŞALAK ,Mehmet (2015). Karl Marx ve Max Weber’in Sosyolojisinde Din Tartışması, (yayınlanmamış yüksek lisans Tezi) , İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 12. TOPAKKAYA, Arslan (2009). Tarihsel Materyalizm Ve Diyalektik, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 27, s.65-77.
  • 13. TOPAKKAYA, Arslan (2008). Tarihsel Materyalizm Bağlamında Marx’ı Yeniden Okumak , Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal Of International Social Research, Sayı 3, s.378-395.

Karl Marx's History Understanding: Historical Materialism

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 3, 1 - 19, 31.01.2019

Öz

Marx, with his observations in the process of formation of capitalism and industrialization, has made very important determinations in order to understand the present, thus revealing an understanding of historical materialism that includes both economic and social analyzes. Marx, with its historical materialism, criticized the capitalist process and the accompanying phenomenon of alienation. Within the framework of the materialist understanding of history, he tried to understand why and how changes in society took place and considered history as the history of economy-based class conflicts. In the framework of this understanding, Marx did not only understand and explain the world but also tried to change the world. For this reason, he presented the classless society as a solution to the opposite of capitalism and wanted to liberate man from the yoke of the capitalist system with his thoughts. According to him, the emancipation of man will be possible only by eliminating all the phenomena such as alienation, religion, and ideology which prevent the realization of himself by creating a false perception of reality in man. For this reason, in the face of the unceasing rise of capitalism today, we have determined the subject of Marx's ideas in the nineteenth century as still important and valuable in the name of today, and the subject of this article as, Karl Marx's materialist understanding of history. In order to present Marx's understanding of history from a holistic perspective, we have briefly considered the basic concepts, ideas, and critiques of the philosophical system.

Kaynakça

  • 1. AYDOĞAN, Emine (2015). Marx Ve Öncüllerinde Yabancılaşma Kavramı, Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Journal of Social Sciences, Sayı 54, s. 273-282
  • 2. BEER, Max. Çev. Sabit, F. (1956). Hegel’in Felsefesi Ve Marx’ın Tarih Anlayışı,İstanbul, Öncü Kitapevi.
  • 3. CEVİZCİ, Ahmet (2017) .Felsefe Tarihi , İstanbul.7. Baskı Say Yayınları.
  • 4. CEVİZCİ, Ahmet (2008).Felsefe Sözlüğü, İstanbul,3.Baskı Say Yayınları.
  • 5. C0SER, Lewis, A. (2011). Sosyolojik Düşüncenin Ustaları: Tarihsel ve Toplumsal Bağlamlarında Fikirler, Çev. Himmet HÜLÜR, Serhat TOKER ve İbrahim MAZMAN, Ankara, 2. Baskı De ki Yayınları.
  • 6. GÖYMEN, Ali Yalçın (2007). Hegel Ve Marx’ın Tarih Anlayışlarının Karşılaştırılması, (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Ankara Üniversite Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • 7. KESGİN, Ahmet (2014). Tarihçi, Bağlam Ve Tarihsel Bilgi Üzerine, Felsefe Dünyası Dergisi. Sayı 60, s.218-243.
  • 8. LENİN, Vilademir İ. (2003) .Karl Marks, Marksizmin Bir Açıklaması Ve Kısa Bir Biyografik Özeti (elektronik sürüm), 2.Baskı Eriş yayınları.
  • 9. ÖZ, Şaban (2008) . Marksist Tarih Felsefesine Giriş, Kahraman Maraş Sütçü İmam Üniversitesi ilahiyat Fakültesi Dergisi. Sayı 12, s.21-37.
  • 10. ÖZYURT, Cevat (2014).Marx ’ta Yanılsama Ve İdeoloji Olarak Din, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl 7, Sayı 2, s. 207-240.
  • 11. ŞALAK ,Mehmet (2015). Karl Marx ve Max Weber’in Sosyolojisinde Din Tartışması, (yayınlanmamış yüksek lisans Tezi) , İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 12. TOPAKKAYA, Arslan (2009). Tarihsel Materyalizm Ve Diyalektik, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 27, s.65-77.
  • 13. TOPAKKAYA, Arslan (2008). Tarihsel Materyalizm Bağlamında Marx’ı Yeniden Okumak , Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal Of International Social Research, Sayı 3, s.378-395.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Yurdakul

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yurdakul, Ç. (2019). Marx’ın Tarih Anlayışı: Tarihsel Materyalizm. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 1(3), 1-19.
AMA Yurdakul Ç. Marx’ın Tarih Anlayışı: Tarihsel Materyalizm. MM-USOBEBİD. Ocak 2019;1(3):1-19.
Chicago Yurdakul, Çiğdem. “Marx’ın Tarih Anlayışı: Tarihsel Materyalizm”. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi 1, sy. 3 (Ocak 2019): 1-19.
EndNote Yurdakul Ç (01 Ocak 2019) Marx’ın Tarih Anlayışı: Tarihsel Materyalizm. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi 1 3 1–19.
IEEE Ç. Yurdakul, “Marx’ın Tarih Anlayışı: Tarihsel Materyalizm”, MM-USOBEBİD, c. 1, sy. 3, ss. 1–19, 2019.
ISNAD Yurdakul, Çiğdem. “Marx’ın Tarih Anlayışı: Tarihsel Materyalizm”. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi 1/3 (Ocak 2019), 1-19.
JAMA Yurdakul Ç. Marx’ın Tarih Anlayışı: Tarihsel Materyalizm. MM-USOBEBİD. 2019;1:1–19.
MLA Yurdakul, Çiğdem. “Marx’ın Tarih Anlayışı: Tarihsel Materyalizm”. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, c. 1, sy. 3, 2019, ss. 1-19.
Vancouver Yurdakul Ç. Marx’ın Tarih Anlayışı: Tarihsel Materyalizm. MM-USOBEBİD. 2019;1(3):1-19.

  2862315149  15151 1515028624