Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Parent Teacher Associations in Turkey and Switzerland: A Comparative Study

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 3, 632 - 653, 01.01.2021
https://doi.org/10.33712/mana.825942

Öz

The aim of this study is to examine the structure and functions of the Parent-Teacher Association [PTA] organizations in Turkey and Switzerland (Zurich canton) by going through their legislations, and put forth the similarities and differences comparing the views of school principals, PTA presidents and parents from each country. In this study, which was designed as a qualitative research, the data were collected through document analysis and semi-structured interview form. The study group consisted of 2 principals, 2 PTA presidents and 2 parents from secondary schools one of which is in Afyonkarahisar city center in Turkey and the other in Zurich city center in Switzerland. As a result of the research, similarities and differences were found in the regulations of parent-teacher association in both countries. In addition, through the results obtained from the interviews, the issue of how the relevant legislation is reflected in the implementation in both countries was discussed and the parent-teacher association structures in the two countries were compared.

Kaynakça

  • AKBAŞLI, Sait ve KAVAK, Yüksel (2008), "Ortaöğretim Okullarındaki Okul Aile Birliklerinin Görevlerini Gerçekleştirme Düzeyleri", Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.19, ss.1-21.
  • AKBAŞLI, Sait ve TURA, Belgin (2019), "Okul Aile Birlikleri Okullara Ne Getirdi? Neyi Değiştirdi?", OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, S.14(20), ss.1747-1768.
  • ALBEZ, Canan ve ADA, Şükrü (2017), "Okul-Aile Ortaklığı: Güçlükler, Beklentiler, Gereksinimler, Öneriler", Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, S.5(2), ss.1-18.
  • ALCARAZ, Melissa (2020), "Beyond Financial Resources: The Role of Parents’ Education in Predicting Children’s Educational Persistence in Mexico", International Journal of Educational Development, S.75, ss.1-10.
  • APAYDIN, Çiğdem (2018), "İsviçre Eğitim Sistemi", Karşılaştırmalı Eğitim Sistemleri (Ed. Ali Balcı), Pegem Akademi Yayınları, Ankara, ss.293-309.
  • ARAL, Neriman, KANDIR, Adalet ve CAN YAŞAR, Münevver (2000), Okul Öncesi Eğitim ve Ana Sınıfı Programları, Yapa Yayınları, İstanbul.
  • ARI, Asım (2006), İsviçre (Basel) Okul Sistemi, Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • ASLANARGUN, Engin, BOZKURT, Sinan ve SARIOĞLU, Selma (2016), "Sosyo Ekonomik Değişkenlerin Öğrencilerin Akademik Başarısı Üzerine Etkileri", Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S.9(27/3), ss.201-234.
  • BİLDUNGSDİREKTİON (2018), Bildungssraechtliche Kommission Kanton Zürich, bi.zh.ch. (Erişim Tarihi: 18.12.2018).
  • BÖTTCHER, Wolfgang (2003), "Familie und Schule", Die Kooperation von Familie und Schule Forschungsbefunde aus den USA(Ed. Hans Brügelmann, Argyro Panagiotopoulou), Leske und Budrich Verlag, Opladen, ss.128-132.
  • BRÜHLMANN, Jürg ve STAEHELİN, Christine (2017), Schule Und Eltern Gestaltung der Zusammenarbeit, Dachverband Lehrerinnen und Lehrer Schweiz.
  • CUMALIOĞLU, Vechiye Nuray (2007), " Sosyal Sigortalarda Kız Çocuklarının Sosyal Güvenliği", Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • DOĞAN, İsmail (2012), Eğitim Sosyolojisi, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • ELTERNREGLEMENT (2010), Elternreglement Schulgemeinde 55. Bildungsdirektion Kt. Züricih, vsa.zh.ch (Erişim Tarihi: 03.08.2020).
  • EPSTEIN, Joyce L. (1995), "School/Family/Community Partnerships: Caring For The Children We Share", Phi Delta Kappan, S.76(9), ss.701-712.
  • EPSTEIN, Joyce L. (2011), School, Family and Community Partnerships: Preparing Educators and Improving Schools, Westview Press, the USA, 2nd. Edition.
  • ERDEM, Cahit, ATAR, Cihat ve KOÇYİĞİT, Mehmet (2019), "Pre-Service Teacher Education: Focusing on Turkey", Current Studies in Pre-Service Teacher Education (Cihat Atar, Hakkı Bağcı), Cambridge Scholars Publishing, Newcastle Upon Tyne, ss.1-16.
  • ERGÜN, Mustafa (2015), Eğitim Felsefesi, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 5. Baskı.
  • ERTÜRK, Selahattin (1988), "Türkiye'de Eğitim Felsefesi Sorunu", Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S.3, ss.11-16.
  • FEND, Helmut (2009), Neue Theorie der Schule, Springer, Fachmedien Wiesbaden GmbH, Wiesbaden.
  • GEMEİNDEAMT, Direktion der Justiz und des Innern (2018), Handbuch zur Gesetzgebung Über Die Politischen Rechte, www.zh.ch (Erişim Tarihi: 22.12.2020).
  • GENERALSEKRETARİAT (2014), Schweizerische Konferenz der Kantonalen Erziehungsdirektion, Elternmitwirkung, www.edk.ch (Erişim Tarihi: 03.08.2020).
  • GESETZSAMMLUNG, Z (1999), "Lehrpersonalgesetz 412.31", Bildungsdirektion Kt. Zürich: zhlex.zh.ch (Erişim Tarihi: 10.05.1999).
  • GÖKÇE, Birsen (1976), "Aile ve Aile Tipleri Üzerine Bir İnceleme", Hacettepe Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, S.8(1-2), ss.46-67.
  • GÜVEN, İsmail (2015), Türk Eğitim Tarihi, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 6. Baskı.
  • KAYIR, Gökhan (2018), "Türkçe Türk Kültürü Dersi'nde Görev Temelli Etkinliklerin İsviçre'de Yaşayan Türk Çocuklarının Akademik Başarı ve Motivasyonlarına Etkisi", Doktora Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • KAPPLER, Christa ve SCHAER, Patricia (2019), GeRo21: Reflexion von Geschlecht und Rollen-Umsetzung des Lehrplans 21, Paedagogische Hochschule Zürich, S.1-19. www.phzh.ch (Erişim Tarihi: 22.12.20).
  • KOÇYİĞİT, Mehmet (2018), "Eğitimin Bilimsel Temeli", Eğitim Bilimine Giriş (Ed. Asım Arı), Eğitim Yayınevi, Konya, ss.207-234.
  • MEMDUHOĞLU, Hasan Basri ve YILMAZ, Kürşad (2019), Yönetimde Yeni Yaklaşımlar, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 3. Baskı.
  • MERRIAM, Sharan B. (2013), Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (Çev. Selahattin Turan), Nobel Yayınları, Ankara.
  • MEYER, Thomas (2018), "Wie das Schweizer Bildungssystem Bildungs- und Lebenschancen Strukturiert", Veröffentlichte Doktorarbeit, Universitaet Basel, Germany.
  • NAEPFLI, Jasmin ve QUESEL, Carsten (2014), Yerel Okul Komitesi ve Aile Katılımı: Statü ve Gelecekteki Beklentiler, Institut Forschung und Entwicklung NW, ss.9-11. www.irf.fhnw.ch (Erişim Tarihi: 03.08.2020).
  • NEUENSCHWANDER, Markus P., LANFRANCHİ, Andrea ve ERMERT, Claudia (2008), Spannungsfeld Schule-Familie, Eidgenössische Koordinationskomission für Familienfragen (EKFF).
  • OECD (t.y.), PISA 2018 Results, https://www.oecd.org/pisa/Combined_Executive_Summaries_PISA_2018.pdf (Erişim Tarihi: 14.11.2020).
  • OELKERS, Jürgen (2012), Eltern und Schule Eine Notwendige Kooperation, Zürich Eltern, www.ife.uzh.ch (Erişim Tarihi: 03.08.2020).
  • ÖZAKPINAR, Yılmaz (2018), Bir Medeniyet Teorisi, Kültür ve Medeniyete Yeni Bir Bakış, Ötüken Yayıncılık, İstanbul, 5. Baskı.
  • ÖZDEMİR, Yusuf (2018), "Okul - Aile İşbirliğinin Geliştirilmesine Yönelik Yönetici Görüşleri", Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • ÖZGÜN, Özkan (2013), "Çocukların Aileleri ile Çalışma", Aile Eğitimi ve Okul Öncesinde Aile Katılımı (Ed. Yaşare Aktaş Amas), Vize Yayıncılık, Ankara, ss.181-196.
  • PATTON, Michael Quinn (2002), Qualitative Research and Evaluation Methods, Sage Publications, Thousand Oaks. Cal.
  • SAYIN , Önal (1999), Aile Sosyolojisi, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İzmir.
  • TÜİK (t.y.), 2019 Yılı Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları, TUİK Yayını, Ankara, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayal%C4%B1-N%C3%BCfus-Kay%C4%B1t-Sistemi-Sonu%C3%A7lar%C4%B1-2019-33705&dil=1 (Erişim Tarihi: 14.11.2020).
  • TÜRKOĞLU, Adil (1998), Karşılaştıramlı Eğitim Dünya Örneklerinden Örneklerle, Baki Yayınevi, Ankara.
  • VOLKSSCHULAMT (t.y.), Disziplinmassnahmen und Elternpflichten, Kanton Zürich https://vsa.zh.ch/internet/bildungsdirektion/vsa (Erişim Tarihi: 03.08.2020).
  • VURAL, Birol (2004), Aile-Okul Birlikteliği, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2. Baskı.
  • WOLTER, Stefan C. (2018), "Obligatorische Schule", Schweizerische Koordinationsstelle für Bildungsforschung, SKBF Bildungsbericht Schweiz, ss.31-51.
  • YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan (2018), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 11. Baskı.

Türkiye ve İsviçre’de Okul Aile Birliği: Bir Karşılaştırma Çalışması

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 3, 632 - 653, 01.01.2021
https://doi.org/10.33712/mana.825942

Öz

Bu çalışmanın amacı Türkiye ve İsviçre’de (Zürih kantonu) okul aile birliği [OAB] kurumunun yapısını ve işleyişini ülkelerin ilgili mevzuatlarını inceleyerek ve her bir ülkeden birer okul müdürü, okul aile birliği başkanı ve öğrenci velisinin görüşlerini karşılaştırarak benzerlik ve farklılıklarını ortaya koymaktır. Nitel bir araştırma olarak tasarlanan bu çalışmada veriler doküman analizi ve yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Türkiye’de Afyonkarahisar ili merkez bölgesinden bir ortaokuldan ve İsviçre Zürih kantonu merkez bölgesinden yine bir ortaokuldan 2 okul müdürü, 2 okul aile birliği başkanı ve 2 öğrenci velisinden oluşmaktadır. Araştırmanın sonucunda, her iki ülkedeki okul aile birliği yönetmeliğinde benzerlikler ve farklılıklar bulunmuştur. Bunun yanı sıra görüşmelerden elde edilen sonuçlar aracılığı ile her iki ülkede de ilgili mevzuatın uygulamaya nasıl yansıdığı konusu tartışılmış ve iki ülkedeki okul aile birliği yapıları karşılaştırılmıştır.

Kaynakça

  • AKBAŞLI, Sait ve KAVAK, Yüksel (2008), "Ortaöğretim Okullarındaki Okul Aile Birliklerinin Görevlerini Gerçekleştirme Düzeyleri", Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.19, ss.1-21.
  • AKBAŞLI, Sait ve TURA, Belgin (2019), "Okul Aile Birlikleri Okullara Ne Getirdi? Neyi Değiştirdi?", OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, S.14(20), ss.1747-1768.
  • ALBEZ, Canan ve ADA, Şükrü (2017), "Okul-Aile Ortaklığı: Güçlükler, Beklentiler, Gereksinimler, Öneriler", Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, S.5(2), ss.1-18.
  • ALCARAZ, Melissa (2020), "Beyond Financial Resources: The Role of Parents’ Education in Predicting Children’s Educational Persistence in Mexico", International Journal of Educational Development, S.75, ss.1-10.
  • APAYDIN, Çiğdem (2018), "İsviçre Eğitim Sistemi", Karşılaştırmalı Eğitim Sistemleri (Ed. Ali Balcı), Pegem Akademi Yayınları, Ankara, ss.293-309.
  • ARAL, Neriman, KANDIR, Adalet ve CAN YAŞAR, Münevver (2000), Okul Öncesi Eğitim ve Ana Sınıfı Programları, Yapa Yayınları, İstanbul.
  • ARI, Asım (2006), İsviçre (Basel) Okul Sistemi, Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • ASLANARGUN, Engin, BOZKURT, Sinan ve SARIOĞLU, Selma (2016), "Sosyo Ekonomik Değişkenlerin Öğrencilerin Akademik Başarısı Üzerine Etkileri", Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S.9(27/3), ss.201-234.
  • BİLDUNGSDİREKTİON (2018), Bildungssraechtliche Kommission Kanton Zürich, bi.zh.ch. (Erişim Tarihi: 18.12.2018).
  • BÖTTCHER, Wolfgang (2003), "Familie und Schule", Die Kooperation von Familie und Schule Forschungsbefunde aus den USA(Ed. Hans Brügelmann, Argyro Panagiotopoulou), Leske und Budrich Verlag, Opladen, ss.128-132.
  • BRÜHLMANN, Jürg ve STAEHELİN, Christine (2017), Schule Und Eltern Gestaltung der Zusammenarbeit, Dachverband Lehrerinnen und Lehrer Schweiz.
  • CUMALIOĞLU, Vechiye Nuray (2007), " Sosyal Sigortalarda Kız Çocuklarının Sosyal Güvenliği", Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • DOĞAN, İsmail (2012), Eğitim Sosyolojisi, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • ELTERNREGLEMENT (2010), Elternreglement Schulgemeinde 55. Bildungsdirektion Kt. Züricih, vsa.zh.ch (Erişim Tarihi: 03.08.2020).
  • EPSTEIN, Joyce L. (1995), "School/Family/Community Partnerships: Caring For The Children We Share", Phi Delta Kappan, S.76(9), ss.701-712.
  • EPSTEIN, Joyce L. (2011), School, Family and Community Partnerships: Preparing Educators and Improving Schools, Westview Press, the USA, 2nd. Edition.
  • ERDEM, Cahit, ATAR, Cihat ve KOÇYİĞİT, Mehmet (2019), "Pre-Service Teacher Education: Focusing on Turkey", Current Studies in Pre-Service Teacher Education (Cihat Atar, Hakkı Bağcı), Cambridge Scholars Publishing, Newcastle Upon Tyne, ss.1-16.
  • ERGÜN, Mustafa (2015), Eğitim Felsefesi, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 5. Baskı.
  • ERTÜRK, Selahattin (1988), "Türkiye'de Eğitim Felsefesi Sorunu", Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S.3, ss.11-16.
  • FEND, Helmut (2009), Neue Theorie der Schule, Springer, Fachmedien Wiesbaden GmbH, Wiesbaden.
  • GEMEİNDEAMT, Direktion der Justiz und des Innern (2018), Handbuch zur Gesetzgebung Über Die Politischen Rechte, www.zh.ch (Erişim Tarihi: 22.12.2020).
  • GENERALSEKRETARİAT (2014), Schweizerische Konferenz der Kantonalen Erziehungsdirektion, Elternmitwirkung, www.edk.ch (Erişim Tarihi: 03.08.2020).
  • GESETZSAMMLUNG, Z (1999), "Lehrpersonalgesetz 412.31", Bildungsdirektion Kt. Zürich: zhlex.zh.ch (Erişim Tarihi: 10.05.1999).
  • GÖKÇE, Birsen (1976), "Aile ve Aile Tipleri Üzerine Bir İnceleme", Hacettepe Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, S.8(1-2), ss.46-67.
  • GÜVEN, İsmail (2015), Türk Eğitim Tarihi, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 6. Baskı.
  • KAYIR, Gökhan (2018), "Türkçe Türk Kültürü Dersi'nde Görev Temelli Etkinliklerin İsviçre'de Yaşayan Türk Çocuklarının Akademik Başarı ve Motivasyonlarına Etkisi", Doktora Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • KAPPLER, Christa ve SCHAER, Patricia (2019), GeRo21: Reflexion von Geschlecht und Rollen-Umsetzung des Lehrplans 21, Paedagogische Hochschule Zürich, S.1-19. www.phzh.ch (Erişim Tarihi: 22.12.20).
  • KOÇYİĞİT, Mehmet (2018), "Eğitimin Bilimsel Temeli", Eğitim Bilimine Giriş (Ed. Asım Arı), Eğitim Yayınevi, Konya, ss.207-234.
  • MEMDUHOĞLU, Hasan Basri ve YILMAZ, Kürşad (2019), Yönetimde Yeni Yaklaşımlar, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 3. Baskı.
  • MERRIAM, Sharan B. (2013), Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (Çev. Selahattin Turan), Nobel Yayınları, Ankara.
  • MEYER, Thomas (2018), "Wie das Schweizer Bildungssystem Bildungs- und Lebenschancen Strukturiert", Veröffentlichte Doktorarbeit, Universitaet Basel, Germany.
  • NAEPFLI, Jasmin ve QUESEL, Carsten (2014), Yerel Okul Komitesi ve Aile Katılımı: Statü ve Gelecekteki Beklentiler, Institut Forschung und Entwicklung NW, ss.9-11. www.irf.fhnw.ch (Erişim Tarihi: 03.08.2020).
  • NEUENSCHWANDER, Markus P., LANFRANCHİ, Andrea ve ERMERT, Claudia (2008), Spannungsfeld Schule-Familie, Eidgenössische Koordinationskomission für Familienfragen (EKFF).
  • OECD (t.y.), PISA 2018 Results, https://www.oecd.org/pisa/Combined_Executive_Summaries_PISA_2018.pdf (Erişim Tarihi: 14.11.2020).
  • OELKERS, Jürgen (2012), Eltern und Schule Eine Notwendige Kooperation, Zürich Eltern, www.ife.uzh.ch (Erişim Tarihi: 03.08.2020).
  • ÖZAKPINAR, Yılmaz (2018), Bir Medeniyet Teorisi, Kültür ve Medeniyete Yeni Bir Bakış, Ötüken Yayıncılık, İstanbul, 5. Baskı.
  • ÖZDEMİR, Yusuf (2018), "Okul - Aile İşbirliğinin Geliştirilmesine Yönelik Yönetici Görüşleri", Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • ÖZGÜN, Özkan (2013), "Çocukların Aileleri ile Çalışma", Aile Eğitimi ve Okul Öncesinde Aile Katılımı (Ed. Yaşare Aktaş Amas), Vize Yayıncılık, Ankara, ss.181-196.
  • PATTON, Michael Quinn (2002), Qualitative Research and Evaluation Methods, Sage Publications, Thousand Oaks. Cal.
  • SAYIN , Önal (1999), Aile Sosyolojisi, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İzmir.
  • TÜİK (t.y.), 2019 Yılı Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları, TUİK Yayını, Ankara, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayal%C4%B1-N%C3%BCfus-Kay%C4%B1t-Sistemi-Sonu%C3%A7lar%C4%B1-2019-33705&dil=1 (Erişim Tarihi: 14.11.2020).
  • TÜRKOĞLU, Adil (1998), Karşılaştıramlı Eğitim Dünya Örneklerinden Örneklerle, Baki Yayınevi, Ankara.
  • VOLKSSCHULAMT (t.y.), Disziplinmassnahmen und Elternpflichten, Kanton Zürich https://vsa.zh.ch/internet/bildungsdirektion/vsa (Erişim Tarihi: 03.08.2020).
  • VURAL, Birol (2004), Aile-Okul Birlikteliği, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2. Baskı.
  • WOLTER, Stefan C. (2018), "Obligatorische Schule", Schweizerische Koordinationsstelle für Bildungsforschung, SKBF Bildungsbericht Schweiz, ss.31-51.
  • YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan (2018), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 11. Baskı.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Münevver Şehitoğlu 0000-0001-8069-2120

Mehmet Koçyiğit 0000-0002-1836-844X

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şehitoğlu, M., & Koçyiğit, M. (2021). Türkiye ve İsviçre’de Okul Aile Birliği: Bir Karşılaştırma Çalışması. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 3(3), 632-653. https://doi.org/10.33712/mana.825942