ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARININ YARATICI DÜŞÜNME BECERİLERİNİN GELİŞİMİNE KATKISI
Yıl 2007,
Cilt: 9 Sayı: 18, 95 - 105, 01.10.2007
Kürşat Yenilmez
,
Belma Yolcu
Öz
Bu araştırma, öğretmenlerin derslerdeki tutum ve davranışlarının öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkısı ile bununla ilişkili olabilecek demografik değişkenler arasındaki ilişkilerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini; Eskişehir’in Sivrihisar ilçesinde bulunan ilköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenler arasından rastlantısal olarak seçilen 49 öğretmen oluşturmaktadır. Verilerin toplanması aşamasında; öğretmenlere yönelik olarak öğretmenlerin derslerdeki tutum ve davranışlarının öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkısını belirlemek üzere araştırmacılar tarafından hazırlanan “Öğretmen Davranışlarının Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkısı” anketi ile demografik bilgi formu kullanılmıştır. Toplanan verilerin çözümlenmesi aşamasında, frekans tabloları ve t-testinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; öğretmenlerin derslerdeki tutum ve davranışlarının öğrencilerde yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkısı; mezun olunan kuruma göre farklılık gösterirken; cinsiyet, branş ve kıdem değişkenleri açısından anlamlı farklılıklara rastlanmamaktadır
Kaynakça
- Açıkgöz ÜN, K. (1998). Etkili Öğrenme ve Öğretme, İzmir: Kanyılmaz Matbaası
- Akdağ, M. ve H. Güneş (2003). Öğretmenin Rolünün Yaratıcı Bir Sınıf
- Oluşturmasındaki Önemi, Milli Eğitim Dergisi, 159, 60-73. Bloom, B.S. ve L.A. Sosniak. (1981). Talent Development, Educational Leadership, November.
- Çellek, T. (2001). Yaratıcılık ve Eğitim Sistemimizdeki Boyutu,Cumhuriyet Bilim Teknik Dergisi, 741, 18-19.
- Doğan, N. (2005). “Yaratıcı Düşünme ve Yaratıcılık”, Eğitimde Yeni Yönelimler (ss. 188) Ankara: Pegem A Yayıncılık
- Erlendsson, J. (1999). The Role Of Creativity, University of Iceland, http://www.hi.is/~joner/eaps/cq_cr04.htm
- İpşiroğlu, Z. (1993). Eğitimde Yaratıcılık, Ankara: TED yayıncılık.
- Kamaraj, I. ve AKTAN, E. (1998). Okul Öncesi Eğitimde Yaratıcılık ve Problem Çözme Becerisi, Çağdaş Eğitim, 244, 55-60
- Noyanalpan, N. (1993). Eğitimde Yaratıcılığa Genel Bakış, Yaratıcılık ve Eğitim
- Ankara: TED yayınları. Öztürk, Ş. (2004). Eğitimde Yaratıcı Düşünme, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 77-84.
- San, İ. (1985). Sanat ve Eğitim, İkinci Basım, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, No:151 Senemoğlu, N. Yaratıcılık ve Öğretmen Nitelikleri, Hacettepe Üniversitesi, www.epo.hacettepe.edu.tr/eleman/nuray_hoca/makaleler/yaratici.htm (15.01.2006)
- Sungur, N. (1997). Yaratıcı Düşünce, İstanbul: Evrim yayınevi
- Tuckman, Bav. (1992). Educational Psychology: From Theory to Application. New
CONTRIBUTIONS OF TEACHERS’ BEHAVIORS ON CREATIVE THINKING ABILITIES
Yıl 2007,
Cilt: 9 Sayı: 18, 95 - 105, 01.10.2007
Kürşat Yenilmez
,
Belma Yolcu
Öz
The purpose of this study was to determine contributions of teachers’ behaviors on students’ creative thinking abilities and relationships between these effects and teachers’ characteristics which may be related with them. The sample of the study consists of 49 teachers which were selected randomly from primary schools in Sivrihisar within Eskişehir . Data were collected by “Contributions of Teachers’ Behaviors on Creative Thinking Abilities” questionnaire and a demographical information form. Frequency tables and ttest were employed to analyze data. The results of the study indicated that while there were significant differences in contributions of teachers’ behaviors on students’ creative thinking abilities point of view teachers’ institution of graduation; there were no significant differences in contributions of teachers’ behaviors on students’ creative thinking abilities points of view sex, branch and professional seniority
Kaynakça
- Açıkgöz ÜN, K. (1998). Etkili Öğrenme ve Öğretme, İzmir: Kanyılmaz Matbaası
- Akdağ, M. ve H. Güneş (2003). Öğretmenin Rolünün Yaratıcı Bir Sınıf
- Oluşturmasındaki Önemi, Milli Eğitim Dergisi, 159, 60-73. Bloom, B.S. ve L.A. Sosniak. (1981). Talent Development, Educational Leadership, November.
- Çellek, T. (2001). Yaratıcılık ve Eğitim Sistemimizdeki Boyutu,Cumhuriyet Bilim Teknik Dergisi, 741, 18-19.
- Doğan, N. (2005). “Yaratıcı Düşünme ve Yaratıcılık”, Eğitimde Yeni Yönelimler (ss. 188) Ankara: Pegem A Yayıncılık
- Erlendsson, J. (1999). The Role Of Creativity, University of Iceland, http://www.hi.is/~joner/eaps/cq_cr04.htm
- İpşiroğlu, Z. (1993). Eğitimde Yaratıcılık, Ankara: TED yayıncılık.
- Kamaraj, I. ve AKTAN, E. (1998). Okul Öncesi Eğitimde Yaratıcılık ve Problem Çözme Becerisi, Çağdaş Eğitim, 244, 55-60
- Noyanalpan, N. (1993). Eğitimde Yaratıcılığa Genel Bakış, Yaratıcılık ve Eğitim
- Ankara: TED yayınları. Öztürk, Ş. (2004). Eğitimde Yaratıcı Düşünme, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 77-84.
- San, İ. (1985). Sanat ve Eğitim, İkinci Basım, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, No:151 Senemoğlu, N. Yaratıcılık ve Öğretmen Nitelikleri, Hacettepe Üniversitesi, www.epo.hacettepe.edu.tr/eleman/nuray_hoca/makaleler/yaratici.htm (15.01.2006)
- Sungur, N. (1997). Yaratıcı Düşünce, İstanbul: Evrim yayınevi
- Tuckman, Bav. (1992). Educational Psychology: From Theory to Application. New