Toplam Kalite Yönetimi TKY , çağdaş ve demokratik yönetim ilkelerini eğitim kurumlarının yönetim sistemine sunmaktadır. Bu düşünceden hareketle, ilköğretim okullarındaki yönetsel ve örgütsel sorunların çözümünde TKY yaklaşımından yararlanılabileceği varsayılmıştır. Bu bağlamda, öğretmenlerin görüşlerine dayanılarak, TKY ilkelerinin ilköğretim okullarında uygulanabilirliğinin saptanması araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırma varolan durumu saptayan "tarama" modelindedir.. Araştırma evrenini Eskişehir il merkezinde bulunan 102 ilköğretim okulunda görev yapan 843 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın evreni iki alt evrene il merkezine yakın olan ve il merkezinden uzakta bulunan okullar olarak ayrılmıştır. Bu alt evrenden de yedişer ilköğretim okulu rastlantısal örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Her iki alt evrenden toplam 232 Öğretmen araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır. Ankette yer alan sorular TKY’nin öngördüğü ilkeler esas alınarak; okulun yönetim yapısı; insan kaynağının yönetimi ve liderlik, okulun kültürel yapısı olarak üç boyutta toplanmaktadır. Araştırma sonuçları, araştırma kapsamına alınan öğretmenlerin, ilköğretim okulları yöneticilerini, TKY uygulanabilirliği için gerekli olan okulun yönetim yapısı, insan kaynağının yönetimi ve liderlik, okulun kültürel yapısı ve okul işletmesi boyutlarındaki özelliklerde büyük ölçüde yeterli bulduklarını göstermiştir
Total Quality Management TQM presents the contemporary and democratic principles to to the administrative system of the educational institutions. At this point, it was assumed that it can be benefitted from TQM approach in solving the administrative problems in educatonal institutions. In this context, based on the perceptions of the primary school teachers the study is aimed to detect the applicability of the TQM principles at elementary schools. The research is a survey model. The research universe is the 843 elementary school teachers from 102 elementary schools at Eskişehir. This universe was divided in two sub-universes namely shools at center and periphery schools. From these universes a research sample was designated by random sampling method which contains 232 elementary school teachers. A questionnaire form was improved by the researcher. The survey items were grouped by school administration, human research management and leadership and cultural structure of school. Research findings showed that, Total Quality Management’s procedures and processes can be applied at elementary schools
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 9 Sayı: 17 |