-
20. yüzyılın son çeyreğinde eğitim alanında ve buna bağlı olarak
öğrenme ve öğretme ortamında öğretmen ve öğrencinin rolünde bazı değişimler
yaşandı. Eğitimde yeni yaklaşım ve teoriler benimsendi.
İnsanların birbirinden farklı sekiz zekâ alanlarına sahip olduğunu öne
süren Çoklu Zekâ Teorisinin Sosyal Bilgiler dersi tarih konularında
uygulamasını göstermek amacıyla yapılan bu çalışma 2003-2004 eğitim
öğretim yılı Bahar döneminde Ümraniye’de bulunan Çağrı Bey ilköğretim
okuluna devam eden altıncı sınıf öğrencileri örneklem seçilerek
gerçekleştirilmiştir.
Araştırmaya başlamadan önce aynı okulda bulunan 6/A sınıfı deney 6/B
sınıfı kontrol grubu olarak belirlenmiş ve araştırmada öğretmen özelliğinin
sonuç üzerindeki etkisini en aza indirmek için dersler, iki grupta da aynı
öğretmen tarafından işlenmiştir. Uygulama tamamlandıktan sonra deney ve
kontrol grubunda bulunan öğrencilere veri toplama aracı olarak 10 sorudan
oluşan çoktan seçmeli başarı testi uygulanmış, öğrencilerin bu test sonucunda
elde ettikleri başarıları deney ve kontrol grupları arasında karşılaştırmalı
olarak değerlendirilmiştir.
Araştırmanın uygulandığı sınıfta bulunan öğrencilerin büyük
çoğunluğunun dersin bu şekilde işlenmesinden memnun olduklarını
belirtmeleri, öğrencilerin kendi yeteneklerini öğrenme ve öğretme ortamında
kullanabilmeleri için fırsat verilmesinden hoşnut kaldıklarını göstermesi
bakımından önemlidir.
Araştırmanın uygulama sonucunda elde edilen bulgulara göre
öğrencilerin zekâ özelliklerinin dersin planlanma aşamasında ve işlenme
sürecinde dikkate alınması öğrenci başarısını arttırmaktadır. Yine, deney
grubunda bulunan öğrencilerin dersin zekâ özellikleri dikkate alınarak
işlenmesinden memnun olduklarını belirtmeleri öğrenci merkezli öğrenme ve
öğretme ortamlarının oluşturulmasında çoklu zekâ kuramından
faydalanılabileceğini göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Sayı: 18 |