BibTex RIS Kaynak Göster

Televizyonun arabesk müziğin soylulaşmasındaki rolü

Yıl 2015, Sayı: 23 - ÜNSAL OSKAY, 61 - 73, 03.03.2016

Öz

Televizyonun bu denli gündelik hayatımıza girmediği dönemde alt kültür grupları ana akıma karışmadan kendi alanlarında varlığını sürdürmekteydi. 1990’lara kadar devletin radyo ve televizyonlarında yasaklı olduğu için kendine yer bulamayan arabesk müzik özel radyo ve televizyonların ortaya çıkışıyla birlikte melez bir kimliğe bürünerek merkezileşmiştir. Özel televizyonlar sayesinde arabesk müzik sanatçıları geniş kitleler tarafından dinlenilmeye başlanmış ve popüler kültürün ikonları durumuna gelmiştir. Daha çok kent plancılarının kent içinde sosyolojik olarak yoksul ve güçsüz insanların yaşadığı semtlere orta ve üst sınıf üyelerinin taşınmasıyla, sahipliğinin yer değiştirmesi olarak kullandığı ve mutenalaştırma olarak da tanımlanabilecek soylulaştırma kavramı bu çalışmada arabesk müziğin merkezle bütünleşmesini anlatmak için kullanılmaktadır. Çalışmanın amacı özel televizyonların arabesk müziğin soylulaşmasındaki rolünü ortaya koymaktır. Kapsamı özel televizyonlarla sınırlıdır. Çalışmada literatür taraması yöntemi kullanılmış, popüler kültür ve arabesk müzik ilişkisi, arabesk müziğin tarihsel gelişimi ve televizyonun arabesk müziğin soylulaşmasındaki rolü Dilber Ay örneği üzerinden anlatılmaya çalışılmıştır. Popüler kültürün ve arabesk müziğin tüm karakteristik özelliklerini taşıyan Kadere Mâhkumlar programının yapısı ve işlevinde de söz edilmektedir. Arabesk müzik dünyasında kırk yıldır ünlü olan Dilber Ay’ın 2012 yılında ana akım televizyonlara konuk olmaya başladıktan sonra hızla popüler kültür ikonuna dönüşmesi televizyonun arabesk müziğin soylulaşmasındaki rolünün en yeni ve görünür sonucu olarak görülmektedir.

Kaynakça

  • Çakır, Mukadder (2014). Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Çiçekoğlu, Feride (der.) (1985). Caz Hüznün Müziği, İstanbul: Kalem Yayıncılık.
  • Güngör, Nazife (1993). Arabesk Sosyokültürel Açıdan Arabesk Müzik, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Gürbilek, Nurdan (2001). Vitrinde Yaşamak 1980’lerin Kültürel İklimi, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hall, Stuart (1997). “Popüler Olanın Yapıbozumu Üzerine”, Çev:Vahide Pekel, Mürekkep Dergisi, 8 (15-22).
  • Hasan Bülent Kahraman, (2007). Kitle Kültürü Kitlelerin Afyonu, İstanbul:Agora Kitaplığı.
  • Konyar, Hürriyet (2010). Popüler Kültürde Hegemonik Anlamların Üretilmesinde Gençlik Altkültürlerinin Önemi, Ankara: İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi.
  • Konyar, Hürriyet (2011). Yeni Müzik Kültüründe Hakim Küresel Kültür ile “Öteki” Kültürler Arasında Kurulan Yeni İlişkilerle Türkiye’deki Yeni Pop Müzik Kültürünün Değiştirilmesi, Cilt 2, Ankara: 38. ICANAS Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi Bildirileri.
  • Oktay, Ahmet (1995). Türkiye›de Popüler Kültür, İstanbul: YKY.
  • Oskay, Ünsal (1998).Yıkanmak İstemeyen Çocuklar Olalım, İstanbul:YKY.
  • Oskay, Ünsal (1995). Müzik ve Yabancılaşma, İstanbul: Der Yayınları.
  • Özbek, Meral (2012). Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Smith, Neil- Peter Williams (2015) Kentin Mutenalaştırılması, Çev: Melike Uzun, İstanbul: Yordam Kitap.
  • Stokes, Martin (1998). Türkiye’de Arabesk Olayı, Çev: Hale Eryılmaz, İstanbul:İletişim Yayınları.
  • Tekelioğlu, Orhan (2006). Pop Yazılar: Varoştan Merkeze Yürüyen “Halk Zevki”, İstanbul: Telos Yayıncılık.
  • Türkoğlu, Nurçay (2012) .Seyircilik Cümbüşler, İstanbul: Parşömen Yayınları.
  • Elektronik Kaynaklar
  • Arna, Sibel (2015) “Pişire Pişire Yeryüzünde Tavuk Mavuk Kalmadı”
  • http://www.hurriyet.com.tr/kelebek/hayat/28089872.asp (20.09.2015)
  • Beyaz Gazete (2014). http://www.beyazgazete.com/video/webtv/spor4/beyaz-futbol-a-katilan-dilberaytavuklari-pisirmisem-sarkisini-soyledi-425463.html (15.09.2015)
  • Hür, Ayşe (2010) “Yine, Yeni, Yeniden Arabesk” http://arsiv.taraf.com.tr/yazilar/ayse-hur/yine-yeniyeniden-arabesk/12722/ (26.08.2015)
  • Hürriyet (2015). http://www.hurriyet.com.tr/dilber-aydan-yillar-sonragelen-itiraf-30261718 (08.10.2015)
  • Şaylıman, Ferhan (2013) «Müslüm›ün Sessiz Devrimi» http://www.gazetecileronline.com/writer/9391-/GazetecilerOnline/muslumun-sessiz-devrimi (21.08.2015)
  • Tekelioğlu, Orhan (2010) “Arabesk Dönmüyor, “Soylulaşıyor”” http://www.radikal.com.tr/radikal2/arabesk_donmuyor_soylulasiyor-1007342 (30.8.2015)
  • Tekelioğlu, Orhan (2011) “Mahsus Mahalde Flash TV” http://www.radikal.com.tr/radikal2/mahsus_mahalde_flash_tv-1070223 (28.08.2015)
  • http://www.flashtv.com.tr (23.09.2015)
  • https://www.youtube.com/watch?v=EAY1O17hveI (29.08.2015)
  • http://www.youtube.com/watch?v=gig7w_13-Zo (29.08.2015)
Yıl 2015, Sayı: 23 - ÜNSAL OSKAY, 61 - 73, 03.03.2016

Öz

Kaynakça

  • Çakır, Mukadder (2014). Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Çiçekoğlu, Feride (der.) (1985). Caz Hüznün Müziği, İstanbul: Kalem Yayıncılık.
  • Güngör, Nazife (1993). Arabesk Sosyokültürel Açıdan Arabesk Müzik, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Gürbilek, Nurdan (2001). Vitrinde Yaşamak 1980’lerin Kültürel İklimi, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hall, Stuart (1997). “Popüler Olanın Yapıbozumu Üzerine”, Çev:Vahide Pekel, Mürekkep Dergisi, 8 (15-22).
  • Hasan Bülent Kahraman, (2007). Kitle Kültürü Kitlelerin Afyonu, İstanbul:Agora Kitaplığı.
  • Konyar, Hürriyet (2010). Popüler Kültürde Hegemonik Anlamların Üretilmesinde Gençlik Altkültürlerinin Önemi, Ankara: İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi.
  • Konyar, Hürriyet (2011). Yeni Müzik Kültüründe Hakim Küresel Kültür ile “Öteki” Kültürler Arasında Kurulan Yeni İlişkilerle Türkiye’deki Yeni Pop Müzik Kültürünün Değiştirilmesi, Cilt 2, Ankara: 38. ICANAS Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi Bildirileri.
  • Oktay, Ahmet (1995). Türkiye›de Popüler Kültür, İstanbul: YKY.
  • Oskay, Ünsal (1998).Yıkanmak İstemeyen Çocuklar Olalım, İstanbul:YKY.
  • Oskay, Ünsal (1995). Müzik ve Yabancılaşma, İstanbul: Der Yayınları.
  • Özbek, Meral (2012). Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Smith, Neil- Peter Williams (2015) Kentin Mutenalaştırılması, Çev: Melike Uzun, İstanbul: Yordam Kitap.
  • Stokes, Martin (1998). Türkiye’de Arabesk Olayı, Çev: Hale Eryılmaz, İstanbul:İletişim Yayınları.
  • Tekelioğlu, Orhan (2006). Pop Yazılar: Varoştan Merkeze Yürüyen “Halk Zevki”, İstanbul: Telos Yayıncılık.
  • Türkoğlu, Nurçay (2012) .Seyircilik Cümbüşler, İstanbul: Parşömen Yayınları.
  • Elektronik Kaynaklar
  • Arna, Sibel (2015) “Pişire Pişire Yeryüzünde Tavuk Mavuk Kalmadı”
  • http://www.hurriyet.com.tr/kelebek/hayat/28089872.asp (20.09.2015)
  • Beyaz Gazete (2014). http://www.beyazgazete.com/video/webtv/spor4/beyaz-futbol-a-katilan-dilberaytavuklari-pisirmisem-sarkisini-soyledi-425463.html (15.09.2015)
  • Hür, Ayşe (2010) “Yine, Yeni, Yeniden Arabesk” http://arsiv.taraf.com.tr/yazilar/ayse-hur/yine-yeniyeniden-arabesk/12722/ (26.08.2015)
  • Hürriyet (2015). http://www.hurriyet.com.tr/dilber-aydan-yillar-sonragelen-itiraf-30261718 (08.10.2015)
  • Şaylıman, Ferhan (2013) «Müslüm›ün Sessiz Devrimi» http://www.gazetecileronline.com/writer/9391-/GazetecilerOnline/muslumun-sessiz-devrimi (21.08.2015)
  • Tekelioğlu, Orhan (2010) “Arabesk Dönmüyor, “Soylulaşıyor”” http://www.radikal.com.tr/radikal2/arabesk_donmuyor_soylulasiyor-1007342 (30.8.2015)
  • Tekelioğlu, Orhan (2011) “Mahsus Mahalde Flash TV” http://www.radikal.com.tr/radikal2/mahsus_mahalde_flash_tv-1070223 (28.08.2015)
  • http://www.flashtv.com.tr (23.09.2015)
  • https://www.youtube.com/watch?v=EAY1O17hveI (29.08.2015)
  • http://www.youtube.com/watch?v=gig7w_13-Zo (29.08.2015)
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ersoy Soydan

Yayımlanma Tarihi 3 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 23 - ÜNSAL OSKAY

Kaynak Göster

APA Soydan, E. (2016). Televizyonun arabesk müziğin soylulaşmasındaki rolü. Marmara İletişim Dergisi(23 - ÜNSAL OSKAY), 61-73.
AMA Soydan E. Televizyonun arabesk müziğin soylulaşmasındaki rolü. MİD. Mart 2016;(23 - ÜNSAL OSKAY):61-73.
Chicago Soydan, Ersoy. “Televizyonun Arabesk müziğin soylulaşmasındaki Rolü”. Marmara İletişim Dergisi, sy. 23 - ÜNSAL OSKAY (Mart 2016): 61-73.
EndNote Soydan E (01 Mart 2016) Televizyonun arabesk müziğin soylulaşmasındaki rolü. Marmara İletişim Dergisi 23 - ÜNSAL OSKAY 61–73.
IEEE E. Soydan, “Televizyonun arabesk müziğin soylulaşmasındaki rolü”, MİD, sy. 23 - ÜNSAL OSKAY, ss. 61–73, Mart 2016.
ISNAD Soydan, Ersoy. “Televizyonun Arabesk müziğin soylulaşmasındaki Rolü”. Marmara İletişim Dergisi 23 - ÜNSAL OSKAY (Mart 2016), 61-73.
JAMA Soydan E. Televizyonun arabesk müziğin soylulaşmasındaki rolü. MİD. 2016;:61–73.
MLA Soydan, Ersoy. “Televizyonun Arabesk müziğin soylulaşmasındaki Rolü”. Marmara İletişim Dergisi, sy. 23 - ÜNSAL OSKAY, 2016, ss. 61-73.
Vancouver Soydan E. Televizyonun arabesk müziğin soylulaşmasındaki rolü. MİD. 2016(23 - ÜNSAL OSKAY):61-73.