Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Medya Profesyonellerinin Medyada Kadın Temsili Algısı

Yıl 2023, Sayı: 20, 1 - 30, 29.12.2023
https://doi.org/10.58793/marusad.1393716

Öz

Medya, cinsiyet eşitsizliğini yaratmak ve güçlendirmek için belirleyici bir konumda bulunan araçlardan biridir. Medyada kadın temsillerini yaratanların kadın algısı ve kadının medya kurumlarındaki temsillerini açığa çıkarmak bu çalışmanın amacını oluşturmuştur. Medya kurumlarına baktığımızda, kadınların medya çalışanları olarak temsiliyetinin de sorunlu olduğu görülmektedir. Bir medya çalışanı olarak kadın, erkeğin üzerinde bir pozisyona yükselmede zorluk yaşayan ve kurumda daima ikincil pozisyonlarda çalışma hayatına devam eden konumdadır. Kadınların günlük radyo, televizyon ve yazılı basında profesyonel olarak nasıl yer bulduğunu ve medyada temsil edilen kadınların hangi rolleri üstlendiğini açığa çıkarmaya çalıştığımız bu eserde, nitel araştırma yöntemleri kullanılmış olup, medya profesyonellerini temsil eden bir örneklemle yapısal derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir.

Kaynakça

  • Chodorow, N.(1978). The Reproduction of Mothering: Psychoanalysis and Sociology of Gender. Berkeley: University of California Press.
  • Çağlan Bilsel, Ö. (2021). Toplumsal Cinsiyet Kavramı Bağlamında Kadına Yönelik Şiddetin İzleyici Alımlaması: Sen Anlat Karadeniz Seriyali, (Ed.S. Özmen, G.Parlayandemir) içinde, Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Toplumsal Cinsiyetin Alımlanması, (s. 33-52), İstanbul: Kriter Yayıncılık.
  • Çakır, S. (2008). “Feminizm: Ataerkil İktidarın Eleştirisi”. Ed. Birsen Örs. 19. Yüzyıldan 20.Yüzyıla Modern Siyasal İdeolojiler. 2. baskı. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. 410-475.
  • Erdoğan, M. (2011). Medyada Cinsiyete Dayalı Ayrımcılıkla Mücadelede Medya İzleme Grupları. Ankara: Başbakanlık Kadın Statüsü Genel Müdürlüğü Uzmanlık Tezi.
  • Hall, S. (1997). The Work of Representation. Stuart Hall (Ed.), Representation: Cultural Representations and Singfying Practices içinde (13-74). İngiltere: Open University.
  • Hall, S. (2017). Temsil: Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları (İ. Dündar, Çev.). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • İlhan, E. (2009). Türk Spor Medyası’nda Etik Değerler; Spor Yazarlarının Görüşleri. Ankara: Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • KEFEK, (2012). Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinde Medyanın Rolü Konulu Komisyon Raporu. Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu Yayınları No:10, Ankara: TBMM Basımevi.
  • KSGM, (2008a). Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği Eylem Planı 2008–2013. Ankara: T.C. Başbakanlık Kadın Statüsü Genel Müdürlüğü.
  • KSGM (2008b). Politika Dokümanı Kadın ve Medya. Ankara: T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü. Kuruoğlu, H. ve Akçora, E. (2017). “Türkiye’de Televizyon Ana Haber Bültenlerinde Haber Öznesi Olarak Kadın Kimliklerinin Kıyaslamalı İncelenmesi 2001 - 2006”, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 2(4), 1-26.
  • Mora, N. (2008). “Medya ve Kültürel Kimlik”. Journal of Human Sciences, [S.l.], v. 5, n. 1, mar. 2008. ISSN 2458-9489. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/406Erişim Tarihi: 09.11.2017. Özmen, S. (2005). “Televizyon Dramalarında Kadının Temsili”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 22, 253-259.
  • Panofsky, E., (2012). İkonoloji Araştırmaları: Rönesans Sanatında İnsancıl Temalar (O. Düz, Çev.). İstanbul: Pinhan. Sevim, F. (2013). Medya Okuryazarlığı, Toplumsal Cinsiyet ve Kadının Medyada Temsili. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Soydan, E. ve Alpaslan, N. 2014. “Medyanın Doğal Afetlerdeki İşlevi”, İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 7, 53 – 64. Uslu, İ. (2011). Televizyon Yayıncılığında Kamu Hizmeti Yayıncılığı. Ankara: Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Uzmanlık Tezi.

THE PERCEPTION of FEMALE REPRESENTATION of MEDIA PROFESSIONALS IN THE MEDIA

Yıl 2023, Sayı: 20, 1 - 30, 29.12.2023
https://doi.org/10.58793/marusad.1393716

Öz

Media is one of the pivotal tools in creating and perpetuating gender inequality. This study aims to reveal the perception of women and their representations in media institutions by those who create female representations in the media. When we look at media institutions, it is evident that the representation of women as media professionals is also problematic. In the role of a media professional, women often face difficulties in ascending to positions higher than men and tend to continue their careers in secondary positions within the institution. This work attempts to uncover how women find a place in daily radio, television, and print media professionally, as well as the roles represented by women in the media. Qualitative research methods are employed in this study, where in-depth structural interviews are conducted with a sample representing media professionals.

Kaynakça

  • Chodorow, N.(1978). The Reproduction of Mothering: Psychoanalysis and Sociology of Gender. Berkeley: University of California Press.
  • Çağlan Bilsel, Ö. (2021). Toplumsal Cinsiyet Kavramı Bağlamında Kadına Yönelik Şiddetin İzleyici Alımlaması: Sen Anlat Karadeniz Seriyali, (Ed.S. Özmen, G.Parlayandemir) içinde, Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Toplumsal Cinsiyetin Alımlanması, (s. 33-52), İstanbul: Kriter Yayıncılık.
  • Çakır, S. (2008). “Feminizm: Ataerkil İktidarın Eleştirisi”. Ed. Birsen Örs. 19. Yüzyıldan 20.Yüzyıla Modern Siyasal İdeolojiler. 2. baskı. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. 410-475.
  • Erdoğan, M. (2011). Medyada Cinsiyete Dayalı Ayrımcılıkla Mücadelede Medya İzleme Grupları. Ankara: Başbakanlık Kadın Statüsü Genel Müdürlüğü Uzmanlık Tezi.
  • Hall, S. (1997). The Work of Representation. Stuart Hall (Ed.), Representation: Cultural Representations and Singfying Practices içinde (13-74). İngiltere: Open University.
  • Hall, S. (2017). Temsil: Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları (İ. Dündar, Çev.). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • İlhan, E. (2009). Türk Spor Medyası’nda Etik Değerler; Spor Yazarlarının Görüşleri. Ankara: Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • KEFEK, (2012). Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinde Medyanın Rolü Konulu Komisyon Raporu. Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu Yayınları No:10, Ankara: TBMM Basımevi.
  • KSGM, (2008a). Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği Eylem Planı 2008–2013. Ankara: T.C. Başbakanlık Kadın Statüsü Genel Müdürlüğü.
  • KSGM (2008b). Politika Dokümanı Kadın ve Medya. Ankara: T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü. Kuruoğlu, H. ve Akçora, E. (2017). “Türkiye’de Televizyon Ana Haber Bültenlerinde Haber Öznesi Olarak Kadın Kimliklerinin Kıyaslamalı İncelenmesi 2001 - 2006”, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 2(4), 1-26.
  • Mora, N. (2008). “Medya ve Kültürel Kimlik”. Journal of Human Sciences, [S.l.], v. 5, n. 1, mar. 2008. ISSN 2458-9489. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/406Erişim Tarihi: 09.11.2017. Özmen, S. (2005). “Televizyon Dramalarında Kadının Temsili”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 22, 253-259.
  • Panofsky, E., (2012). İkonoloji Araştırmaları: Rönesans Sanatında İnsancıl Temalar (O. Düz, Çev.). İstanbul: Pinhan. Sevim, F. (2013). Medya Okuryazarlığı, Toplumsal Cinsiyet ve Kadının Medyada Temsili. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Soydan, E. ve Alpaslan, N. 2014. “Medyanın Doğal Afetlerdeki İşlevi”, İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 7, 53 – 64. Uslu, İ. (2011). Televizyon Yayıncılığında Kamu Hizmeti Yayıncılığı. Ankara: Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Uzmanlık Tezi.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Yayında Olan Makaleler
Yazarlar

Seçkin Özmen 0000-0002-4871-4921

Ali Murat Vural 0000-0001-9330-2929

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 21 Kasım 2023
Kabul Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Özmen, S., & Vural, A. M. (2023). Medya Profesyonellerinin Medyada Kadın Temsili Algısı. Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi(20), 1-30. https://doi.org/10.58793/marusad.1393716