Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sıkıştırma Oranının Artışının LPG ile Çalışan Buji ile Ateşlemeli Taşıt Motorunun Gücü ve Yakıt Ekonomisine Etkisi

Yıl 2003, Cilt: 5 Sayı: 1, 29 - 34, 01.05.2003

Öz

Dünya atmosferinde oluşan
kirliliğin alarm düzeyine çıkması dünyadaki iklim koşullarına küresel ısınmanın
artan etkisi ve belirli ülkelerde uygulanan sıkı anti-kirlilik yasaları benzine
alternatif yakıtların araştırılması için temel sebepler arasındadır. Sıvılaştırılmış
petrol gazı (LPG) buji ile ateşlemeli motorlar için yakıt olarak uygun
özelliklerinden dolayı kısa sürede benzinin yerini alması için önerilen bir çok
alternatifin arasındadır. Bu çalışmada, LPG ile çalışan buji ile ateşlemeli bir
taşıt motorunun sıkıştırma oranı artırılarak özgül yakıt tüketimi ve motor
gücüne etkileri araştırılmıştır. Sıkıştırma oranının 9,5:1 'den 13:1 'e
artışıyla birlikte yakıt ekonomisinde ortalama %12 iyileşme, motor gücünde
yaklaşık %7 artış elde edilmiştir. 

Kaynakça

  • 1. Başer, A., Benzin Motorlarında Kısmi Gaz Kelebek Açıklığında LPG Kullanımı Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, GÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 1998.
  • 2. Kaplan, C., Avcı, A., Sürmen, A., 1997, LPG Dönüşümü Yapılan Taşıtlarda Karşılaşılan Pörforrnans Problemleri ve Öneriler, 5. Yanma Sempozyumu Bildiri Kitabı, 88-95, Kirazlıyayla, Bursa. 21-23 Temmuz 1997.
  • 3. Çetinkaya, S., Sıvılaştırılmış Petrol Gazı ve Taşıtlarda Yakıt Olarak LPG Kullanımı Paneli, S.Ü. Teknik Eğitim Fakültesi, Konya, 1998.
  • 4. Salman, S., Batmaz, I., Sıvılaştırılmış Petrol Gazı (LPG) Kullanan Taşıtlarda Performans ve Emisyonlar, G. Ü.T.E.F. Politeknik Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, Ankara, 1998.
  • 5. T.C. Enerji Bakanlığı Yayınları.
  • 6. Clarc, W., Gerpen, J.H., Proceeding of the 1996 International, Fuels and Lubricants Meeting and Explosition, Topics in Alternative Fuels and Their Emissions, SAE Paper, V.1208, U.S.A. , October 1996.
  • 7. Teicgürler, M., Motorlu Araç Teknolojisi, Mobil Oil Türk A.Ş., 1982.
  • 8. Thring, R., H., Alternative Fuels, Automotive Engineering, Vol, 91, Num, 12, 31-33, 1993.
  • 9. Çınar, C., Sekmen, Y., Akbaş, A., Balcı, M, Buji ile Ateşlemek Motorlarda Kısmi Gaz Kelebek Açıklıklarında LPG Kullanımı Üzerine Deneysel Bir Araştırma, Teknoloji Dergisi, Sayı 1, Karabük, 2001.
  • 10. Borat, O., Balcı, M., Sürmen, A., içten Yanmah Motorlar, Teknik Egitim Vakfı Yayınları, Cilt 1., Ankara, 1995.
  • 11. Schneider, D., Evaluating Propane-Powered Lift Trucks, Plant Engineering, (Barrindton Illionis), V,49, n,9, 66-68, Caterpiller Lift Trucks, Houston, U.S.A. July 1995.
  • 12. Yamin, J.A., Badran, 0.0., Analytical study to minimise the Heat Losses from a Propane Powered 4-Stroke Spark Ignition Engine, Renewable Energy, Elsevier science Ltd., 2002.
  • 13. Ferguson, C.R., Internal Combustion Engines, John Willey&Sons Inc.,Canada, 1986.
  • 14. Heywood, John B., Intel-nal Combustion Engine Fundamentals, McGraw-Hill Book Co., New York, Jan. 1988.
  • 15. Ford Granada Taşıt Katoloğu, 1976.
  • 16. Sun RAM-2000 Road a Matic Şasi dinamometresi kullanım kitapçığı, 2000.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma, Geliştirme ve Uygulama Makaleleri
Yazarlar

Ali Akbaş Bu kişi benim

Yakup Sekmen Bu kişi benim

Perihan Erduranlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2003
Gönderilme Tarihi 3 Mart 2003
Yayımlandığı Sayı Yıl 2003 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Akbaş A, Sekmen Y, Erduranlı P. Sıkıştırma Oranının Artışının LPG ile Çalışan Buji ile Ateşlemeli Taşıt Motorunun Gücü ve Yakıt Ekonomisine Etkisi. MATİM. 2003;5(1):29-34.