Sanayide ve literatürde presle sıcak birleştirme (kilitleme) olarak adı
geçen mil ve borunun birbirine rijit bağlanmasını sağlayan yöntemde borunun mil
ile kilitlenmesi plastik şekillendirme ile yapılmaktadır. Plastik şekillendirme
esnasında oluşan bu iç gerilim ve çatlaklar malzemenin ömrüne doğrudan etki
etmekte ve ömrünü kısaltmaktadır. Sıcak şekillendirme, malzemenin östenitleme
sıcaklığına kadar ısıtılıp, bu sıcaklıkta belirli bir süre bekletildikten sonra
pres altında form verilip soğutulması adımlarından oluşmaktadır. Proses, Türkiye
otomotiv sanayisi için yeni bir yöntemdir. Bu yöntemde sıcak şekillendirme
prosesinde kullanılan malzemelerin karakterleri iyi tanınmalıdır. Sıcak Pres
birleştirme ile üretilmiş hasarlı parçalar incelendiğinde, kilitleme
bölgesinden kırılma, çatlama ve kopmaların olduğu tespit edilmiştir. Bu
araştırmada kilitleme bölgesinde gözlenen zayıflatıcı etkilerin önüne geçilerek
prosesten ve yöntemden doğan eksikliklerin giderilmesi, mukavemet ve ömrü
artırmak için gerekli iyileştirme çalışmaları yapılmıştır. Bu amaçla öncelikle
bilgisayar destekli analiz yöntemleri kullanılarak en uygun kilitleme
profilinin tasarlanması, sıcak presleme prosesi için optimum sıcaklık ve
ısıtma/soğuma hızlarının belirlenmesi, alternatif parametrelerle üretilmiş
gerçek (otomotiv üzerinde çalışan) parçalar üzerinde test ve analizler
yapılması suretiyle belirlenen profil ve plastik şekillendirme parametrelerinin
üretim sonrasında oluşan iç gerilme, çatlak, sertlik ve mekanik mukavemet
değerlerine etkisi belirlenerek optimum değerler tespit edilerek kilitleme
bölgesi mukavemeti arttırılmıştır.
Sıcak Presle Birleştirme Presle Kilitleme Sıcak Kilitleme Sıcak büzme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Makine Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma, Geliştirme ve Uygulama Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2018 |
Gönderilme Tarihi | 24 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 15 Sayı: 2 |