Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Yöneticilerinin Değerler Eğitimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 50 - 73, 30.12.2024
https://doi.org/10.60107/maunef.1544073

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin değerler eğitimine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırmada fenomenolojik tasarım yöntemi kullanılmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada veriler Trabzon ilinde görev yapan 20 okul yöneticisinden yarı yapılandırılmış ve yönlendirici olmayan görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim yılı ikinci dönemi içerisinde Trabzon ili Vakfıkebir, Beşikdüzü, Şalpazarı, Ortahisar ve Tonya ilçesi sınırları içindeki okullarda görev yapan ve geliş güzel seçilen toplam 20 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Elde edilen veriler kavram ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma verilerinin sunumunda katılımcılara verilen kodlar kullanılmış ve katılımcıların görüşlerinden doğrudan alıntı yapılarak yorumlar desteklenmiştir. Araştırmanın iç geçerliliğini sağlamak için; yarı yapılandırılmış açık uçlu sorulardan oluşturulan görüşme formunun hazırlanmasında uzman görüşüne başvurulmuştur. Verilerin yorumlanmasında içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul yöneticilerine yön veren değerlerden ikisinin doğruluk ve adalet olduğu, sahip oldukları değerlerin daha fazlasının öğrencilerinde bulunması için çaba gösterdikleri, okul yöneticilerinin değerler eğitimi hususunda yeteri kadar farkındalığa sahip oldukları görülmüştür. Okul yöneticilerinin kurumlarında farklı şekillerde değerler eğitimi faaliyetleri yürüttükleri, değerler eğitiminin öğrencilere akademik başarı, sorumluluk, saygı, hoşgörü kazandırdığı, okulun ve yöneticilerin değerler eğitiminde rol model oldukları, okul içerisinde kazandırılan değerlerin toplumun refah ve huzuru için vazgeçilmez bir unsur olduğu sonucuna varılmıştır.

Destekleyen Kurum

Trabzon Üniversitesi ,Trabzon Arge

Teşekkür

Bu çalışmada bizlere yardımcı olan tüm okul müdürlerimize ve Trabzon Üniversitesi Dr. Öğretim Üyesi Eşref Nural'a Teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Aslanargun, E. (2012). Okul müdürlerinin sahip olması gereken değerler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1327-1344.
  • Atalay, A., Nural, E., & Ada, Ş. (2021). Okul Öncesi Çocuklarda Görülen İstenmeyen Davranışların Önlenmesinde Tiyatronun Etkisine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 5(2), 223-238. https://doi.org/10.32960/uead.893082
  • Aydın, M. Z., & Akyol Güler, Ş. (2020). Okulda değerler eğitimi. Nobel Yayınları.
  • Benson, P. L. (2007). All kids are our kids: Community approaches to youth development. Jossey-Bass.
  • Berkowitz, M. W. (2002). The role of schools in character education. Education Week, 22(10), 12-14.
  • Çakır, R. (2024). Okul Yönetiminde Zaman Yönetiminin İncelenmesi. Göbeklitepe Eğitim Ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 30-42.
  • Demirkol, M., Doğan, A., & Özdemir, T. Y. (2024). Okul yöneticilerinin zihinsel iş yüküne ilişkin görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 430–445.
  • Demirtaş, Z., & Küçük, Ö. (2015). Okul Yöneticilerinin Performanslarını Değerlendirme Ölçütleri ve Performanslarını Düşüren Nedenler: Nitel bir araştırma. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 40(40), 47-67.
  • Dilmaç, B. (2012). İnsanca değerler eğitimi. Pegem Akademi.
  • Hofstede, G. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind. McGraw-Hill.
  • Hölekekli, H. (2013). Ailede, okulda, toplumda değerler psikolojisi ve eğitimi. Timaş Yayınları.
  • Kamer, S. T. (2021). Toplum ve kültür bağlamında karakter ve değerler eğitimi. Pegem Akademi.
  • Mentiş Taş, A., & Doktaş Yeşiltaş, P. (2016). Okul Müdürlerinin Değer ve Değer Kazanımına İlişkin Görüşleri. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 1125-1146. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.280834
  • Okudan, A. Y. (2010). Eğitim yöneticilerinin değerler eğitiminin önemi, etkileri ve uygulamalar hakkındaki görüşleri [Yüksek lisans tezi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=0OXEwmbR_OPPH3-BLQO2GQ&no=ErkcUMhsK663G_uPtsxsoQ (Erişim tarihi: 14 Nisan 2024)
  • Özer, H., Aydın, A., Utlu, S., Duman, T. (2022). Okul Yöneticilerinin Değerler Eğitimi Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(4), 30-42.
  • Özdayı, N. (2013). Eğitim Yöneticilerinin Demokrasi ve Hoşgörü Tutumları İle Liderlik Özellikleri Arasındaki İlişki. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(10), 221-235.
  • Ulusoy, K., & Dilmaç, B. (2020). Değerler eğitimi. Pegem Akademi.
  • Yazar, T., Özekinci, B., & Lala, Ö. (2017). Öğretmen ve Okul Yöneticilerinin Değerler Eğitimi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(3), 245-269.
  • Yazıcı, K. (2006). Değerler Eğitimi’ne Genel Bir Bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları, 19, 499-522.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, D. K. (2007). İlköğretim Okulu Yönetici ve Öğretmenlerinin Değerlere Göre Yönetim İle İlgili Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetim Dergisi, 52(52), 639-664.

Examination of School Administrators Opinions on Values Education

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 50 - 73, 30.12.2024
https://doi.org/10.60107/maunef.1544073

Öz

The purpose of this research is to determine school administrators views on values education. A phenomenological design method was used in the study. In this qualitative research, data were obtained through semi-structured and non-directive interviews with 20 school administrators working in Trabzon province. The study group consists of a total of 20 school administrators, selected at random, who were working in schools within the boundaries of Vakfıkebir, Beşikdüzü, Şalpazarı, Ortahisar, and Tonya districts of Trabzon province during the second semester of the 2023-2024 academic year. The data collected were analyzed using thematic and content analysis. In presenting the research data, codes assigned to participants were used, and direct quotations from participants' views were provided to support the interpretations. To ensure the internal validity of the research, expert opinions were sought in the preparation of the interview form, which consisted of semi-structured open-ended questions. Content analysis technique was used in interpreting the data.As a result of the research, it was found that two of the core values guiding school administrators are integrity and justice. It was observed that administrators strive to instill these values, and they possess sufficient awareness of values education. School administrators carry out values education activities in various ways within their institutions, and it was concluded that values education contributes to students' academic success, responsibility, respect, and tolerance. Furthermore, schools and administrators serve as role models in values education, and the values imparted within the school are seen as indispensable for the welfare and peace of society.

Kaynakça

  • Aslanargun, E. (2012). Okul müdürlerinin sahip olması gereken değerler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1327-1344.
  • Atalay, A., Nural, E., & Ada, Ş. (2021). Okul Öncesi Çocuklarda Görülen İstenmeyen Davranışların Önlenmesinde Tiyatronun Etkisine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 5(2), 223-238. https://doi.org/10.32960/uead.893082
  • Aydın, M. Z., & Akyol Güler, Ş. (2020). Okulda değerler eğitimi. Nobel Yayınları.
  • Benson, P. L. (2007). All kids are our kids: Community approaches to youth development. Jossey-Bass.
  • Berkowitz, M. W. (2002). The role of schools in character education. Education Week, 22(10), 12-14.
  • Çakır, R. (2024). Okul Yönetiminde Zaman Yönetiminin İncelenmesi. Göbeklitepe Eğitim Ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 30-42.
  • Demirkol, M., Doğan, A., & Özdemir, T. Y. (2024). Okul yöneticilerinin zihinsel iş yüküne ilişkin görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 430–445.
  • Demirtaş, Z., & Küçük, Ö. (2015). Okul Yöneticilerinin Performanslarını Değerlendirme Ölçütleri ve Performanslarını Düşüren Nedenler: Nitel bir araştırma. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 40(40), 47-67.
  • Dilmaç, B. (2012). İnsanca değerler eğitimi. Pegem Akademi.
  • Hofstede, G. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind. McGraw-Hill.
  • Hölekekli, H. (2013). Ailede, okulda, toplumda değerler psikolojisi ve eğitimi. Timaş Yayınları.
  • Kamer, S. T. (2021). Toplum ve kültür bağlamında karakter ve değerler eğitimi. Pegem Akademi.
  • Mentiş Taş, A., & Doktaş Yeşiltaş, P. (2016). Okul Müdürlerinin Değer ve Değer Kazanımına İlişkin Görüşleri. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 1125-1146. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.280834
  • Okudan, A. Y. (2010). Eğitim yöneticilerinin değerler eğitiminin önemi, etkileri ve uygulamalar hakkındaki görüşleri [Yüksek lisans tezi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=0OXEwmbR_OPPH3-BLQO2GQ&no=ErkcUMhsK663G_uPtsxsoQ (Erişim tarihi: 14 Nisan 2024)
  • Özer, H., Aydın, A., Utlu, S., Duman, T. (2022). Okul Yöneticilerinin Değerler Eğitimi Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(4), 30-42.
  • Özdayı, N. (2013). Eğitim Yöneticilerinin Demokrasi ve Hoşgörü Tutumları İle Liderlik Özellikleri Arasındaki İlişki. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(10), 221-235.
  • Ulusoy, K., & Dilmaç, B. (2020). Değerler eğitimi. Pegem Akademi.
  • Yazar, T., Özekinci, B., & Lala, Ö. (2017). Öğretmen ve Okul Yöneticilerinin Değerler Eğitimi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(3), 245-269.
  • Yazıcı, K. (2006). Değerler Eğitimi’ne Genel Bir Bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları, 19, 499-522.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, D. K. (2007). İlköğretim Okulu Yönetici ve Öğretmenlerinin Değerlere Göre Yönetim İle İlgili Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetim Dergisi, 52(52), 639-664.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi, Eğitim Planlaması, Değerler Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nilgün Uzun 0009-0007-9683-9300

Sinan Uzun 0009-0005-1670-8075

Esref Nural 0000-0003-0100-8162

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 5 Eylül 2024
Kabul Tarihi 10 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uzun, N., Uzun, S., & Nural, E. (2024). Okul Yöneticilerinin Değerler Eğitimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 50-73. https://doi.org/10.60107/maunef.1544073