Bu çalışma farklı bölümlerde öğrenim gören üniversite
öğrencilerinin öfke düzeylerini farklı değişkenler açısından incelemek amacıyla
yapılmıştır.. Çalışmanın evrenini Kocaeli ilinde öğrenim gören üniversite
öğrencileri, örneklem grubu ise Spor Bilimleri Fakültesi ve Eğitim Fakültesinde
öğrenim gören 151(%50,3) erkek ve 149 (%49,7) bayan toplam 300 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırma grubunu oluşturan öğrenciler tesadüfî yöntemle
tespit edilmiştir. Öğrencilere, içe yönelik öfke, dışa yönelik öfke, öfke
kontrol ve sürekli öfke olmak üzere 4 alt ölçekten ve 34 maddeden oluşan
geçerlilik ve güvenilirliği sağlanan Özer (1994) Sürekli Öfke ve
Öfke İfade Tarz Ölçeği” ve kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Elde edilen
veriler SPSS 21 paket programında analiz edilmiş, demografik özellikleri
belirlemede frekans dağılımı, iki bağımsız değişken arasındaki ilişkiyi
incelemek için T testi, ikiden fazla değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek
için Anova Varyans analiz testleri kullanılmıştır. İstatistiksel açıdan
p<0,05 anlamlılık düzeyi olarak alınmıştır. Verilere göre Gruplar arası
Cinsiyete ve Bölüme göre Öfke İçe Vurumu ve Öfke Dışa Vurumu arasında (p=0,003,
p=0,001)anlamlı farklılık bulunurken, Grup içi cinsiyet değişkenine göre Eğitim
Fakültesi öğrencileri arasında Öfke İçe Vurumu ve Öfke Dışa Vurumu arasında
anlamlı farklılık bulunmuştur.(p=0,001, p=0,000) .Aile içi şiddete göre Sürekli
Öfke ( p=0,005) ve Öfke Dışa Vurumu (p=0,011) arasında anlamlı fark bulunur
iken Öfke İçe Vurumu (p=0,102) ve Öfke Kontrol (p=0,173) arasında anlamlılık
bulunmamış tır. Her iki grup için Yaşa göre Sürekli Öfke (18-21 yaş - 22-24
yaş, p=0,46) , Öfke İçe Vurum ( 18-21 yaş - 22-24 yaş, 22-24 yaş - 25 ve üstü
p=0,002) ve Öfke Dışa Vurum (18-21 yaş – 22-24 yaş, p=0,026) arasında anlamlı
farklılık bulunmuştur. Anne ve Baba eğitim durumuna göre Öfke İçe Vurumu
(p=0,000, p=0,001),ve Öfke Dışa Vurumun da( p=0,008 p=0,002) anlamlı farklılık
bulunur iken sürekli öfke toplam puanları arasında babalarda anlamlı farklılık
bulunmuştur.(p=0,035)Aile Durumuna göre Sürekli Öfke (, p=0,000 Birlikte
yaşıyor – Boşanmış p=0,003, Anne vefat – Baba vefat, , p=0,022), Öfke İçe
Vurumu (Anne vefat, Birlikte Yaşıyor p=0,000, Birlikte yaşıyor – Boşanmış
p=0,000) ve Öfke Dışa Vurumu(Anne vefat, Birlikte Yaşıyor p=0,000, Birlikte
yaşıyor – Boşanmış p=0,000, Anne vefat – Baba vefat, , p=0,000 ) arasında
anlamlı farklılık bulunmuştur. Sonuç olarak, araştırmaya katılan spor yapan ve
yapmayan öğrencilerin öfke kontrol düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı
bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Bu bağlamda, sporun üniversite
öğrencilerinin öfke kontrol düzeylerini olumlu yönde etkilediği söylenebilir.
This study is conducted to review the anger levels of the university students study in different
departments in terms of different variables. The population consists of the university students study
in Kocaeli Province, the sample group is composed of 151 (50,3%) male and 149 (49,7%) female,
totally 700 students receive education in Faculty of Sport Sciences and Faculty of Education.
The students who consist of the research group were determined by the random method. The
attendees answered personal information form and ‘State Anger and Anger Wording Scale’ that has
validity&reliability by Özer (1994) and 34 items and 4 sub-scales as the intrinsic anger, extrinsic
anger, anger control and the state anger. SPSS 21 packaged software analyzed the data collected; T
test analyzed the relationship between two independent variables, frequency distribution specified
the demographic features and Anova Variance analysis tests reviewed the connection between
more than two variables. p<0,05 is accepted as the significance level statistically. According to the
data, while there is a significant difference (p=0,003, p=0,001) between the Anger Introversion and
Anger Expression in terms of intergroup gender and department, a significant difference is also
determined between Anger Introversion and Anger Expression of the students of Teachers College
in terms of the within-group gender (p=0,001, p=0,000). While there is the significant difference
between State Anger ( p=0,005) and Anger Expression (p=0,011) based on the family violence, any
significance is not specified between Anger Introversion (p=0,102) and Anger control (p=0,173).
The existence of the meaningful difference for both groups is confirmed between State Angerat-
age (18-21 years - 22-24 years, p=0,46), Anger Introversion ( 18-21 years - 22-24 years, 22-
24 years - 25 and older p=0,002) and Anger Expression (18-21 years – 22-24 years, p=0,026).
There is significant difference in Anger Introversion (p=0,000, p=0,001) and Anger Expression
(p=0,008 p=0,002) based on the parents’ educational background while a meaningful difference is
found in fathers in the state anger total scores (p=0,035). The significant difference is confirmed
between State Anger (, p=0,000 Live together – Divorced p=0,003, Mother is dead– Father is dead,
, p=0,022), Anger Introversion (Mother is dead, Live together p=0,000, Live together – Divorced
p=0,000) and Anger Expression (Mother is dead, Live together p=0,000, Live together – Divorced
p=0,000, Mother is dead – Father is dead, , p=0,000 In conclusion, a statistically significant
difference is determined at the anger control levels of the students who play and don’t play sports.
It can be said within this context that the sport positively affect the anger management levels of the
university students.
Konular | Spor Hekimliği |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |