Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Genç Yetişkinlerin Bakışıyla Okul Öncesi Çocuklar İçin Ahşap Oyuncaklar

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 99 - 122, 01.08.2018

Öz



Bu
çalışma, okul öncesi çocuklara yönelik ahşap oyuncak kategorizasyonu
öngörüsüyle Usta (2016) tarafından gerçekleştirilen “Okul Öncesi Çocukluk
Algısında Genç Yetişkinlerin Ahşap Oyuncak Seçimi” başlıklı çalışmanın devamı
niteliğinde olup mevcut ahşap oyuncak kategorizasyonunun ilave verilerle daha
da geliştirilip çeşitlendirilmesini örneklemektedir. Bu çerçevede, önceki
araştırmanın teması dahilinde üniversitenin farklı programlarından ve farklı
sınıflarından “Eğitici Ahşap Oyuncaklar” seçmeli dersini yüklenen ve “Şimdi bir
çocuk olsaydınız (okul öncesi çocukluk dönemi bağlamında) nasıl bir ahşap
oyuncak ile oynamak isterdiniz?” konusunda 300-350 sözcüklük dönem ödevi
hazırlayan öğrencilerin kendi bakış açılarıyla ortaya koydukları özgün ahşap
oyuncak tanımlamaları içerik çözümlemesi yapılmak suretiyle değerlendirilmiş,
kız ve erkek yükseköğrenim öğrencilerinin çocukluk algısıyla tercih ettikleri
ve tanımladıkları ahşap oyuncaklar kapsamında,
okul öncesi
çocuklara yönelik eğitici ahşap oyuncak tasarımı hakkında ipuçları veren
öznelliğiyle Usta (2016) tarafından kurgulanmış olan ahşap
oyuncak kategorizasyonu, mevcut bilgilerin ilave verilerle güncellenmesiyle
detaylandırılmış ve çeşitlendirilmiştir. Genel olarak bakıldığında, önceki
çalışmada 92 erkek ve 143 kız olmak üzere toplam 235 üniversite öğrencisinin
görüşü doğrultusunda 19 kategori ve 64 alt kategori olarak belirlenen ahşap
oyuncak kategorizasyonu, şimdiki çalışmada 97 erkek ve 195 kız olmak üzere
toplam 292 öğrenci görüşü çerçevesinde ortaya çıkan yeni kategoriler ile bazı
kategorilere eklenen yeni alt kategoriler sebebiyle 23 kategori ve 72 alt
kategori olarak düzenlenmiş ve geliştirilmiştir. Buna göre, bu sonuçlar, okul
öncesi çocuklara yönelik eğitici ahşap oyuncakları içeren halihazırdaki ahşap oyuncak
kategorizasyonunun, çocukluk algısıyla yaklaşıldığında, sürekli olarak
geliştirilip çeşitlendirilebileceğini göstermiştir.



Kaynakça

  • Referans 1 Arı, R., Üre, Ö., Yılmaz, H., (1997), Eğitim psikolojisi ders notu, Günay Ofset, Konya
  • Referans 2 Aydın, H.S., (2012), Oyuncak tasarımında sürdürülebilirlik esaslarının uygulanması: Ahşap oyuncak örneği, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Referans 3 Cross, G., (1999), Kid’s stuff: Toys and the changing world of American childhood, Harvard University Press, Massachusetts
  • Referans 4 Gorman, A.B., (1985), Toys are us, Yale New Haven Teachers Institute, Retrieved from http://www.yale.edu/ynhti/curriculum/units/1985/6/85.06.04.x.html, E.Tar: 28.02.2018
  • Referans 5 Krippendorf, K., (1980), Content analysis: An introduction to its methodology, Sage Publications, New York
  • Referans 6 Mutlu. E., (2012), İletişim sözlüğü, Sofos, Ankara
  • Referans 7 Niemann, H., (1977), The historical development of playthings, In: K. Otto, K. Schmidt, Y., Sotamaa, J. Salovaara (Ed.), Playthings for play, ideas of criteria on children’s playthings (pp. 143–151), Amt für industrielle Formgestaltung, Berlin
  • Referans 8 Oğuzkan, Ş., Avcı, N., (2000), Okul öncesinde eğitici oyuncaklar, YA-PA Yayınları, İstanbul
  • Referans 9 Oktay, A., (2004), Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem, Epsilon Yayıncılık, İstanbul
  • Referans 10 Poyraz, H., (1999), Okul öncesi dönemde oyun ve oyuncak, Anı Yayıncılık, Ankara
  • Referans 11 Sotamaa, Y., (1980), Criteria for children’s play things and play environments, In: P.F. Wilkinson (Ed.), In celebration of play: An integrated approach to play and child development, Croom Helm, London
  • Referans 12 Usta, İ., (2016), Okul öncesi çocukluk algısında genç yetişkinlerin ahşap oyuncak seçimi, Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar Dergisi, e-dergi: 8 Kasım 2016
  • Referans 13 Usta, İ., (2017), Ahşap üzerine betimlemeler: Kültürlerarası etkileşim aracı olan ahşabın “Değerli bir nesne olarak kabul edilip özümsenmesi” (Ahşap sürdürülebilir ve yenilenebilir malzemedir), Yapı Dünyası, Mart/Nisan 2017 (252-253): 8-14
  • Referans 14 Yalçınkaya, T., (2004), Eğitici oyun ve oyuncak yapımı, Esin Yayınları, İstanbul
Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 99 - 122, 01.08.2018

Öz

Kaynakça

  • Referans 1 Arı, R., Üre, Ö., Yılmaz, H., (1997), Eğitim psikolojisi ders notu, Günay Ofset, Konya
  • Referans 2 Aydın, H.S., (2012), Oyuncak tasarımında sürdürülebilirlik esaslarının uygulanması: Ahşap oyuncak örneği, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Referans 3 Cross, G., (1999), Kid’s stuff: Toys and the changing world of American childhood, Harvard University Press, Massachusetts
  • Referans 4 Gorman, A.B., (1985), Toys are us, Yale New Haven Teachers Institute, Retrieved from http://www.yale.edu/ynhti/curriculum/units/1985/6/85.06.04.x.html, E.Tar: 28.02.2018
  • Referans 5 Krippendorf, K., (1980), Content analysis: An introduction to its methodology, Sage Publications, New York
  • Referans 6 Mutlu. E., (2012), İletişim sözlüğü, Sofos, Ankara
  • Referans 7 Niemann, H., (1977), The historical development of playthings, In: K. Otto, K. Schmidt, Y., Sotamaa, J. Salovaara (Ed.), Playthings for play, ideas of criteria on children’s playthings (pp. 143–151), Amt für industrielle Formgestaltung, Berlin
  • Referans 8 Oğuzkan, Ş., Avcı, N., (2000), Okul öncesinde eğitici oyuncaklar, YA-PA Yayınları, İstanbul
  • Referans 9 Oktay, A., (2004), Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem, Epsilon Yayıncılık, İstanbul
  • Referans 10 Poyraz, H., (1999), Okul öncesi dönemde oyun ve oyuncak, Anı Yayıncılık, Ankara
  • Referans 11 Sotamaa, Y., (1980), Criteria for children’s play things and play environments, In: P.F. Wilkinson (Ed.), In celebration of play: An integrated approach to play and child development, Croom Helm, London
  • Referans 12 Usta, İ., (2016), Okul öncesi çocukluk algısında genç yetişkinlerin ahşap oyuncak seçimi, Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar Dergisi, e-dergi: 8 Kasım 2016
  • Referans 13 Usta, İ., (2017), Ahşap üzerine betimlemeler: Kültürlerarası etkileşim aracı olan ahşabın “Değerli bir nesne olarak kabul edilip özümsenmesi” (Ahşap sürdürülebilir ve yenilenebilir malzemedir), Yapı Dünyası, Mart/Nisan 2017 (252-253): 8-14
  • Referans 14 Yalçınkaya, T., (2004), Eğitici oyun ve oyuncak yapımı, Esin Yayınları, İstanbul
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İlker Usta

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Usta, İ. (2018). Genç Yetişkinlerin Bakışıyla Okul Öncesi Çocuklar İçin Ahşap Oyuncaklar. Mesleki Bilimler Dergisi (MBD), 7(2), 99-122.