Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Akıllı Taşıtlar ve Kontrol Sistemleri

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 58 - 62, 01.08.2018

Öz



Akıllı sistem donanımlarının hızla
yaygınlaştığı günümüzde, akıllı taşıtlar da hızla gündemimize girdi. İnsan
müdahalesine gerek kalmadan, bilgisayar desteği ile donatılmış modüllerin,
üzerlerine yerleştirildiği sistemler “akıllı” olarak adlandırılmaktadır.
Uçaklarda kullanılan “Otomatik Pilot” uygulamasının, kara taşıtlarında da
kullanılmasının araştırılması sonucunda ortaya çıkan Akıllı taşıtlarda, yol
çizgilerinden trafik levhalarına, trafik ışıklarından kişi ve cisim algılama
yöntemlerine, kaza uyarı sistemlerinden hız ayar sistemlerine kadar yerleşik
tüm sistemlerin önemli rolü vardır.



Akıllı sistemler üzerine yerleştirilen
algılayıcılar (Ultrasonik, kamera, kızılötesi), GPS sistemleri, uzaktan
haberleşme cihazları, ses ve görüntü aktarma sistemleri gibi donanımlarla elde
edilen veriler kullanılarak, hedeflenen amaçlar gerçekleştirilebilmektedir.
Algılayıcılar, GPS alıcı ve haberleşme cihazları navigasyon için gerekli
yardımcı aletlerdir.  En önemli
sistemlerden birisi de “Human-machine interface” olarak ifade edilen araç
kontrol panelinin olduğu kumanda sistemleridir. Uçaklardaki kokpit gibi, aracın
her türlü kumanda işlemi buradan yapılmakta, acil durum olduğundan ise yine
araç bu sistem üzerinden yolcuyu uyarmaktadır.



Akıllı taşıtların kullanımının artması
sonucunda, insan hatalarından kaynaklanan trafik kazalarının önüne
geçilebilecek, araçların hem birbirleri ile hem de akıllı trafik sistemini
oluşturan donanımlarla haberleşmesi sayesinde, yollarda daha düzenli bir trafik
akışı mümkün hale gelebilecektir. En büyük handikap ise, olası bir trafik
kazası sonucunda, “sorumlu kim?” sorusunun cevabıdır.





Bu çalışmada, en çok kullanılan otomobil, otobüs, kamyon vb. gibi kara
taşıtlarında konuşlandırılmış akıllı sistemlerin temel bileşenleri, bu
bileşenlerin icrası ile ilgili işlemler ile taşıtlarda otonomiden bahsedilmektedir.

Kaynakça

  • Ekinci, O. A., (2013), “Akıllı Taşıt Sistemlerinde Trafik Akışının Çoklu Ajan Yaklaşımıyla Büyük Ölçekte Benzetimi”, Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Gökozan, H., Taştan, M., Sarı, A., (2017), “Smart Cities and Management Strategies”, International Strategic Research Congress (ISRC2017), Antalya.
  • Gökozan, H., Taştan, M., Sarı, A., (2017), “Smart Cities and Management Strategies”, LAP LAMBERT Academic Publishing, Chapter 8, Page(s): 115-126, Socio-Economic Strategies, (Extended Version).
  • https://www.slideshare.net/PeterLabaziewicz/perceiving-and-understanding-the-world-for-adas-and-autonomous-peter-labaziewiczv4/slide 11 of 19, Erişim tarihi: 10.01.2018.
  • http://www.milliyet.com.tr/yazarlar/prof-dr-erol-ulusoy/surucusuz-araba-kaza-yaparsa--2532615/ Güncelleme tarihi: 07.10.2017, Erişim tarihi: 11.01.2018.
  • https://www.youtube.com/watch?v=0rc4RqYLtEU, NVIDIA DRIVE Autonomous Vehicle Platform, Erişim tarihi: 08.01.2018.
  • Kerem, A., (2014), “Elektrikli Araç Teknolojisinin Gelişimi ve Gelecek Beklentileri”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 5 (1), 1-13.
  • Okutan, O., Maktav, D., (2014), “Uzaktan Algılama Verilerinin Düşük Maliyetli Robotların Kentsel Alan Navigasyonunda Kullanımı”, 5. Uzaktan Algılama-CBS Sempozyumu (UZAL-CBS 2014), İstanbul.
  • Tepeköylü, S., (2016), “Mobil Lidar Uygulamaları, Veri İşleme Yazılımları ve Modelleri”, Journal of Geomatic Engineering Research, 1(1), 1-7.
Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 58 - 62, 01.08.2018

Öz

Kaynakça

  • Ekinci, O. A., (2013), “Akıllı Taşıt Sistemlerinde Trafik Akışının Çoklu Ajan Yaklaşımıyla Büyük Ölçekte Benzetimi”, Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Gökozan, H., Taştan, M., Sarı, A., (2017), “Smart Cities and Management Strategies”, International Strategic Research Congress (ISRC2017), Antalya.
  • Gökozan, H., Taştan, M., Sarı, A., (2017), “Smart Cities and Management Strategies”, LAP LAMBERT Academic Publishing, Chapter 8, Page(s): 115-126, Socio-Economic Strategies, (Extended Version).
  • https://www.slideshare.net/PeterLabaziewicz/perceiving-and-understanding-the-world-for-adas-and-autonomous-peter-labaziewiczv4/slide 11 of 19, Erişim tarihi: 10.01.2018.
  • http://www.milliyet.com.tr/yazarlar/prof-dr-erol-ulusoy/surucusuz-araba-kaza-yaparsa--2532615/ Güncelleme tarihi: 07.10.2017, Erişim tarihi: 11.01.2018.
  • https://www.youtube.com/watch?v=0rc4RqYLtEU, NVIDIA DRIVE Autonomous Vehicle Platform, Erişim tarihi: 08.01.2018.
  • Kerem, A., (2014), “Elektrikli Araç Teknolojisinin Gelişimi ve Gelecek Beklentileri”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 5 (1), 1-13.
  • Okutan, O., Maktav, D., (2014), “Uzaktan Algılama Verilerinin Düşük Maliyetli Robotların Kentsel Alan Navigasyonunda Kullanımı”, 5. Uzaktan Algılama-CBS Sempozyumu (UZAL-CBS 2014), İstanbul.
  • Tepeköylü, S., (2016), “Mobil Lidar Uygulamaları, Veri İşleme Yazılımları ve Modelleri”, Journal of Geomatic Engineering Research, 1(1), 1-7.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hayrettin Gökozan

Mehmet Taştan 0000-0003-3712-9433

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gökozan, H., & Taştan, M. (2018). Akıllı Taşıtlar ve Kontrol Sistemleri. Mesleki Bilimler Dergisi (MBD), 7(2), 58-62.