Türkiye'de cumhuriyetin ilanıyla
birlikte yaşanan pek çok değişim Türk sinemasının temel konuları arasında yer
almıştır. Bu konuların başında da Türkiye'de meydana gelen askeri müdahaleler
bulunmaktadır. Özellikle, Türk Silahlı Kuvvetleri'nin Orgeneral Kenan Evren komutasında
gerçekleşen 12 Eylül Müdahalesi Türk sinemasında önemli bir yer edinmiştir.
Türkiye'de askeri vesayetin hakim olduğu yıllarda12 Eylül Müdahalesi'ni eleştiren
filmlerin sayısı son derece sınırlı kalmıştır. Bu dönemde 12 Eylül Müdahalesi'ni
konu alan filmlerin müdahaleyi eleştirmekten uzak olduğu görülmektedir. Buna karşın,
2000'li yıllardan itibaren Türkiye'de askeri vesayetin etkisini azaltmasıyla,
Türk Sineması'ndaki 12 Eylül Dönemi'ne yönelik söylemlerin de son derece
sertleştiği ve müdahalenin Türk Sineması'nda ağır eleştiriler aldığı
görülmüştür. Özellikle bu filmler içerisinde Sırrı Süreyya Önder'in yönetmenliğini
yaptığı 2006 yapımı Beynelmilel filmi 12 Eylül Müdahalesi'ni en çok eleştiren
filmlerden biri olmuştur.
Bu çalışmada, Beynelmilel filmi
özelinde Türk Sineması'nda 12 Eylül Müdahalesi'nin 2000'li yıllarda nasıl ele
alındığı incelenmiştir. Bu açıdan, film göstergebilimsel olarak analiz
edilmiştir. Çalışmada ünlü Fransız göstergebilimci Roland Barthes'ın
göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılacaktır. Elde edilen bulgular ışığında,
Türk Sineması'nda 12 Eylül Dönemi'nin ne şekilde yansıtıldığı ortaya konmaya
çalışılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1 |