Uncontrolled
growth of cities in Turkey as a result of the developments such as post-war development
moves, differentiation of investments between regions, migration movements from
rural to urban and rapidly increasing housing demand have necessitated not only
a planned urbanization, but also brought forward the need for urban planners in
the country. In order to meet this need, planning education starting in the
world in the twentieth century has begun in our country with the opening of the
Department of City and Regional Planning in Middle East Technical University
(METU) after more than half a century. Departments providing undergraduate
education have also become widespread in other cities, particularly in Izmir
and Istanbul, and the number of departments has increased especially in the
last decade and reached 27 by 2018. Nowadays, the prevalence of urban problems
has made it necessary for planners to become professionally more equipped by
expanding their scope of work. In this regard, urban planners should have
theoretical, practical and technical knowledge level that can adapt to
technological developments as well as traditional planning techniques,
synthesize relational integrity instead of fragmentary perspective, and
interpret the process of complex urban systems for a sustainable and livable
city. However, this movement lived in urban planning approaches has brought
along a more competitive environment among graduates with a rapid increase in
the number of departments. The increasing importance of professional competence
and competition causes professional pressure and anxiety both for undergraduate
students and graduates, and once again make us question the adaptation of
planning education to the conditions of the age. In this manner, the main
purposes of this study are to evaluate the departments providing education on
City and Regional Planning in Turkey from the perspective of students and
professional planners (city planners and academics working in the public and
private sectors) and to put forward the problems waiting for the planner
candidates related to finding jobs and professional life.
City and regional planning education urban planner unemployment anxiety professional self-efficacy
Türkiye’nin savaş sonrası kalkınma hamleleri,
yatırımların bölgeler arası farklılaşması, kırdan kente göç hareketleri, konut
taleplerinin hızla artması vb. gelişmeler sonucunda kentlerin kontrolsüz
büyümeye başlaması planlı bir kentleşmeyi zorunlu kılmakla birlikte ülkede
şehir plancısı ihtiyacını da gündeme taşımıştır. Bu ihtiyacın karşılanabilmesi
için dünyada yirminci yüzyılda başlayan planlama eğitimi ülkemizde yarım asrı
aşkın bir süre sonra Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nde (ODTÜ) Şehir ve Bölge
Planlama Bölümü’nün açılmasıyla başlamıştır. Lisans düzeyinde eğitim veren
bölümler İzmir ve İstanbul başta olmak üzere diğer kentlerde de yaygınlaşmış,
bölüm sayısı özellikle son on yılda ivmelenerek 2018 yılı itibariyle 27’ye
ulaşmıştır. Günümüzde kentsel sorunların yaygınlaşması plancıların görev
kapsamını genişleterek mesleki açıdan daha donanımlı olmalarını zorunlu
kılmıştır. Nitekim şehir plancıları; geleneksel planlama tekniklerinin yanı
sıra teknolojik gelişmelere de ayak uydurabilen, parçacıl bakış açısı yerine
ilişkisel bütünlüğü sentezleyebilen, sürdürülebilir ve yaşanabilir bir kent
için karmaşık kentsel sistemlerin işleyişini yorumlayabilecek teorik, pratik ve
teknik bilgi düzeyine sahip olmalıdır. Ancak şehir planlama yaklaşımlarında
yaşanan bu devinim, bölüm sayısının hızla artmasıyla birlikte mezunlar arasında
daha rekabetçi bir ortamı da beraberinde getirmiştir. Mesleki yeterliliğin ve
rekabetin önem kazanması ise hem lisans öğrencileri hem de mezunlarda mesleki
bir baskıya, kaygıya sebep olurken planlama eğitiminin çağın koşullarına
adaptasyonunu bir kez daha sorgulatmaktadır. Bu bağlamda Türkiye’de Şehir ve
Bölge Planlama eğitimi veren bölümlerin öğrenci ve profesyonel plancı (kamu ve
özel sektörde çalışan şehir plancıları ile akademisyenler) bakış açısıyla
değerlendirilmesi; plancı adaylarını bekleyen iş bulmaya ve mesleki hayata
yönelik problemlerin ortaya konulması çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır.
Şehir ve Bölge Planlama eğitimi şehir plancısı işsizlik kaygısı mesleki öz yeterlilik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2 |