Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yayalaştırılmış Bölge Kafeler Caddesi'nin (Isparta) Peyzaj Mimarlığı Açısından İrdelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 81 - 92, 01.07.2020
https://doi.org/10.30785/mbud.669463

Öz

Bu araştırmada, Isparta kent merkezinde yer alan Kafeler Caddesi'nin yayalaştırılmasının peyzaj mimarlığı açısından irdelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın amacı, yayalaştırılmış Kafeler Caddesinin çevresine olan etkileri, tercih edilme nedenleri, kullanım amaçları, kullanıcıların ihtiyaçlarına ne derecede cevap verebildiği, bu yaya bölgesini kullanan insanların karşılaştığı sorunlar ve planlamasından kaynaklanan genel eksiklikler belirlenmiştir. Ayrıca yaya ve taşıt yolu arasındaki ilişkisi ve yaya aksı üzerindeki perakende ticaret mekânlarına olan etkisi de belirlenmiştir. Bu çalışmada, yaya bölgesi kullanıcıları ve işyeri sahiplere yönelik iki farklı anket çalışması uygulanmıştır. 5’li likert ölçeği ile hazırlanan anketler ve elde edilen veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında araştırma alanının sorunları irdelenmiş ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri sunulmuştur.

Teşekkür

Bu araştırmada, Isparta kent merkezinde yer alan Kafeler Caddesi'nin yayalaştırılmasının peyzaj mimarlığı açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Yayalaştırılmış bölge olan Kafeler Caddesi'nde planlama ve tasarımın ne derecede başarılı olduğu, bu yaya bölgesinin kentsel planlama ile ilişkili olarak öneminin belirlenmesine katkı sağlayan bu makale; Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı Ana Bilim Dalı’nda yüksek lisans tezi olarak ele alınan; ‘’Yayalaştırılmış Bölge ''Kafeler Caddesi'' (Isparta'nın) Peyzaj Mimarlığı Açısından İrdelenmesi’’ adlı tez çalışmasından üretilmiştir. Makalede, ulusal ve uluslararası araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur. Çalışmada Etik Kurul izni gerekmemiştir.

Kaynakça

  • Aru, K. A. (1965). Yayalar Taşıtlar: Kent Dokusunda Yeni Ulaştırma Düzenleri. İTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
  • Çalışkan, M. (2011). Kamu Yararı Bağlamında Kamusal Mekânlarda Bir Yayalaştırma Örneği: Eminönü Tarihi Yarımada (Hobyar Mahallesi ve Çevresi) Yayalaştırma Projesi. (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, , İstanbul.
  • Demir, Ü. (2008). Peyzaj Tasarımında Yaya Bölgeleri Antakya Hürriyet Caddesi Yayalaştırma Örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Fen Bilimleri Enstitüsü Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı. Hatay/Antakya.
  • Döllük, G. (2005). Yayalaştırılmış Sokakların Kent Peyzajına Katkısı: 58. Bulvar ve İstiklal Caddesi Örneği. (Doktora Tezi), İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Gültekin, B. (2007). Kent İçi Yolların, Yaya Kullanımına Yönelik Değerlendirilmesinde Çözümlemeli Bir Yaklaşım: Adana Örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı, Adana.
  • Kaplan, H. ve Acuner, A. (2005). Ankara’da Yayalaştırma Sorunsalı: Yaya Alanlarının Yasal Çerçeve ve Yerel Yönetimlerin Rolü Kapsamında Değerlendirilmesi. Planlama, TMMOB Şehir Plancıları Odası Yayını, 4, 112-123.
  • Kuntay, (1994). Yaya Mekanı. Ayıntap Yayıncılık, 170.
  • Rubenstein, H. M. (1992). Pedestrian Malls, Streetscapes And Urban Spaces. A.B.D.: John Wiley & Sons.
  • Şenkaynak, P. (2010). Yaya Bölgelerinin Kentsel Peyzaj Planlama Açısından Önemi ve İstanbul‟ daki Bazı Örneklerin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Yıldız, Y .T. (2011). Isparta İlinde İklim–Tarım İlişkisi. (Yüksek Lisans Tezi), Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Coğrafya Anabilim Dalı.
  • Zafer, B. (1998). Aydın Germencik Belediyesi Yaya Bölgesi Tasarımı Üzerine Bir Araştırma. Ekoloji Dergisi, (26), 27-30, İzmir.

Investigation of Pedestrianized Kafeler Street (Isparta) in terms of Landscape Architecture

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 81 - 92, 01.07.2020
https://doi.org/10.30785/mbud.669463

Öz

In this study, it is aimed to examine the pedestrianization of Kafeler Street in Isparta city center in terms of landscape architecture. The purpose of the research, its effects on the environment of pedestrianized cafes, the reasons for its preference, the purposes of use, the extent to which it can respond to the needs of the users, the problems faced by the people using this pedestrian zone and its general deficiencies were determined. In addition, the relationship between pedestrian and vehicle roads and their impact on retail spaces on the pedestrian axis are also determined. In this study, two different surveys were conducted for pedestrian zone users and business owners. Questionnaires prepared with 5-point Likert scale and the data obtained were analyzed with SPSS program. In the light of the data obtained, the problems of the research area were examined and solution suggestions for these problems were presented.

Kaynakça

  • Aru, K. A. (1965). Yayalar Taşıtlar: Kent Dokusunda Yeni Ulaştırma Düzenleri. İTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
  • Çalışkan, M. (2011). Kamu Yararı Bağlamında Kamusal Mekânlarda Bir Yayalaştırma Örneği: Eminönü Tarihi Yarımada (Hobyar Mahallesi ve Çevresi) Yayalaştırma Projesi. (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, , İstanbul.
  • Demir, Ü. (2008). Peyzaj Tasarımında Yaya Bölgeleri Antakya Hürriyet Caddesi Yayalaştırma Örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Fen Bilimleri Enstitüsü Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı. Hatay/Antakya.
  • Döllük, G. (2005). Yayalaştırılmış Sokakların Kent Peyzajına Katkısı: 58. Bulvar ve İstiklal Caddesi Örneği. (Doktora Tezi), İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Gültekin, B. (2007). Kent İçi Yolların, Yaya Kullanımına Yönelik Değerlendirilmesinde Çözümlemeli Bir Yaklaşım: Adana Örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı, Adana.
  • Kaplan, H. ve Acuner, A. (2005). Ankara’da Yayalaştırma Sorunsalı: Yaya Alanlarının Yasal Çerçeve ve Yerel Yönetimlerin Rolü Kapsamında Değerlendirilmesi. Planlama, TMMOB Şehir Plancıları Odası Yayını, 4, 112-123.
  • Kuntay, (1994). Yaya Mekanı. Ayıntap Yayıncılık, 170.
  • Rubenstein, H. M. (1992). Pedestrian Malls, Streetscapes And Urban Spaces. A.B.D.: John Wiley & Sons.
  • Şenkaynak, P. (2010). Yaya Bölgelerinin Kentsel Peyzaj Planlama Açısından Önemi ve İstanbul‟ daki Bazı Örneklerin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Yıldız, Y .T. (2011). Isparta İlinde İklim–Tarım İlişkisi. (Yüksek Lisans Tezi), Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Coğrafya Anabilim Dalı.
  • Zafer, B. (1998). Aydın Germencik Belediyesi Yaya Bölgesi Tasarımı Üzerine Bir Araştırma. Ekoloji Dergisi, (26), 27-30, İzmir.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayça Yıldırım 0000-0003-2210-5770

Volkan Küçük 0000-0002-8245-1686

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, A., & Küçük, V. (2020). Yayalaştırılmış Bölge Kafeler Caddesi’nin (Isparta) Peyzaj Mimarlığı Açısından İrdelenmesi. Journal of Architectural Sciences and Applications, 5(1), 81-92. https://doi.org/10.30785/mbud.669463

Cited By

İzmit Kent Merkezi Yaya Bölgesi Durum Analizi
Mimarlık Bilimleri ve Uygulamaları Dergisi (MBUD)
Ezgi ŞAHİN
https://doi.org/10.30785/mbud.900085