Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kent Makroformu ve Kent içi Ulaşım Etkileşimi: Isparta Örneği

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 201 - 220, 25.12.2020
https://doi.org/10.30785/mbud.565012

Öz

Kentler, sosyal, ekonomik ve fiziksel dinamiklerin bir araya geldiği, karmaşık ve insan faktörü ile gelişen devingen organizmalardır. Günümüzde kenti çözümlemek, gelişmelerin dinamiklerini ve bunları etkileyen faktörleri açıklamak amacıyla birçok çalışma yapılmıştır. Kentin karmaşık yapısının çözümlenmesi için kentin farklı özellikleri ayrı ayrı değerlendirilmektedir. Bunlardan ilki “tarihsel gelişim” dinamikleri, bir diğeri ise kentin çözümlenmeyi bekleyen ve kendi içinde çeşitli katmanlardan oluşan “fiziksel yapısıdır”. Fiziksel yapı, arazi kullanımı başlığı altında sınırlar ve büyüklük, fonksiyon alanları ve ulaşım yüzeyleri olarak alt gruplara ayrılır. Bu makalede, Isparta kent makroformunun gelişimi, kentin tarihi ve güncel haritaları üzerinden, ulaşım etkileşimi, kavramsal ve tarihsel açıdan karşılaştırmalı bir yöntemle araştırılmıştır.

Teşekkür

Bu makale, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Şehir ve Bölge Planlama Ana Bilim Dalı’nda tamamlanan Yüksek Lisans tezinden üretilmiştir. Makalede, ulusal ve uluslararası araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur. Çalışmada Etik Kurul izni gerekmemiştir.

Kaynakça

  • Babalık Sutclıffe, E. (2005). Kentsel Sorunların Çözümünde Ulaşım Politikaları; Ulaşım Sorunlarının Çözümünde Kent Planlama Politikaları. Ankara, Ankara’da Uygulanan Ulaşım Politikaları ve Kente Etkileri Sempozyumu, ss.57-71.
  • Banister, D., Wood, C. ve Watson, S. (1997). Sustainable Cities-Transport, Energy and Urban form. Environment and Planning, (1), 125–143.
  • Çalışkan, O. (2004). Sürdürülebilir Kent Formu: Derişik Kent. Ankara, Planlama Dergisi, TMMOB Şehir Plancıları Odası Yayını.
  • Gerçek, H. (1996). İstanbul Ulaşım Nazım Planı Çerçevesinde Arazi Kullanım Senaryolarına Bağlı Olarak Boğaz Geçişleri. İstanbul, Birinci Ulusal Ulaşım Sempozyumu, ss.27-41.
  • Haştemoğlu, H. Ş. (2006). 1960’larda Sürdürülebilirlik ve Kentleşme Isparta. Isparta, İstasyon Caddesi Örneği. Hornby, A.S. (1983). Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. Oxford, 7th ed. KGM, (2004-2017). Erişim tarihi: 22.02.2019 http://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/SiteTr/Trafik/TrafikveUlasimBil gileri.aspx.
  • Kılınçaslan, T. (2012). Kentsel Ulaşım. İstanbul, YEM Kitabevi.
  • Morlok, E. K. ve Viton, P. A. (1975). Self-Sustaining Public Transportation Services. Transport Policy and Decision Making, 1, 169-194.
  • Parlatır, İ. ve Gözaydın, N. (1998). Türkçe Sözlük. 9. Baskı, Ankara, TDK Yayınları.
  • Rodrigue, J., Comtois, C. ve Slack, B. (2006). The Geography of Transport Systems. USA, Routledge.
  • Spreiregen, P. D. (1965). The Architecture of Towns and Cities. USA, McGraw-Hill.
  • Wang, J., Lu, H. ve Peng, H. (2008). System Dynamics Model of Urban Transportation System and its Application”. Journal of Transportation Systems Engineering and Information Technology, 8, (1), 83-89.
  • Wegener, M. ve Fuerst, F. (1999). Land-Use Transport Interaction: State of the Art. Berichte aus dem Institut für Raumplanung 46. Dortmund: Institut für Raumplanung, Universitat Dortmund (http://www.inro.tno.nl/transland/ Deliverable%202a.pdf).
  • Yardım, S. (2002). Kentiçi Ulaşımda Otobüsle Toplu Taşıma için İşletmecilik Şeklinin Belirlenmesine Yönelik bir Matematik Model. Yıldız Teknik Üniversitesi, Basılmamış Doktora Tezi, İstanbul.

Urban Macroform and Urban Transport Interaction: The Case of Isparta

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 201 - 220, 25.12.2020
https://doi.org/10.30785/mbud.565012

Öz

Cities are complex and dynamic organisms that develop with the human factor, where social, economic and physical dynamics come together. Today, many studies have been conducted to analyze the city, to explain the dynamics of developments and the factors affecting them. In order to analyze the complex structure of the city, different characteristics of the city are evaluated separately. The first of these is the dynamics of "historical development", the other is the "physical structure" of the city, which is waiting to be analyzed and consists of various layers within itself. Physical structure is divided into boundaries under the heading of land use and subgroups into size, functional areas and transportation surfaces. In this article, the development of Isparta urban macroform and the city's transport interaction are investigated in a conceptual and historical comparative method.

Kaynakça

  • Babalık Sutclıffe, E. (2005). Kentsel Sorunların Çözümünde Ulaşım Politikaları; Ulaşım Sorunlarının Çözümünde Kent Planlama Politikaları. Ankara, Ankara’da Uygulanan Ulaşım Politikaları ve Kente Etkileri Sempozyumu, ss.57-71.
  • Banister, D., Wood, C. ve Watson, S. (1997). Sustainable Cities-Transport, Energy and Urban form. Environment and Planning, (1), 125–143.
  • Çalışkan, O. (2004). Sürdürülebilir Kent Formu: Derişik Kent. Ankara, Planlama Dergisi, TMMOB Şehir Plancıları Odası Yayını.
  • Gerçek, H. (1996). İstanbul Ulaşım Nazım Planı Çerçevesinde Arazi Kullanım Senaryolarına Bağlı Olarak Boğaz Geçişleri. İstanbul, Birinci Ulusal Ulaşım Sempozyumu, ss.27-41.
  • Haştemoğlu, H. Ş. (2006). 1960’larda Sürdürülebilirlik ve Kentleşme Isparta. Isparta, İstasyon Caddesi Örneği. Hornby, A.S. (1983). Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. Oxford, 7th ed. KGM, (2004-2017). Erişim tarihi: 22.02.2019 http://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/SiteTr/Trafik/TrafikveUlasimBil gileri.aspx.
  • Kılınçaslan, T. (2012). Kentsel Ulaşım. İstanbul, YEM Kitabevi.
  • Morlok, E. K. ve Viton, P. A. (1975). Self-Sustaining Public Transportation Services. Transport Policy and Decision Making, 1, 169-194.
  • Parlatır, İ. ve Gözaydın, N. (1998). Türkçe Sözlük. 9. Baskı, Ankara, TDK Yayınları.
  • Rodrigue, J., Comtois, C. ve Slack, B. (2006). The Geography of Transport Systems. USA, Routledge.
  • Spreiregen, P. D. (1965). The Architecture of Towns and Cities. USA, McGraw-Hill.
  • Wang, J., Lu, H. ve Peng, H. (2008). System Dynamics Model of Urban Transportation System and its Application”. Journal of Transportation Systems Engineering and Information Technology, 8, (1), 83-89.
  • Wegener, M. ve Fuerst, F. (1999). Land-Use Transport Interaction: State of the Art. Berichte aus dem Institut für Raumplanung 46. Dortmund: Institut für Raumplanung, Universitat Dortmund (http://www.inro.tno.nl/transland/ Deliverable%202a.pdf).
  • Yardım, S. (2002). Kentiçi Ulaşımda Otobüsle Toplu Taşıma için İşletmecilik Şeklinin Belirlenmesine Yönelik bir Matematik Model. Yıldız Teknik Üniversitesi, Basılmamış Doktora Tezi, İstanbul.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Songül Naryapragi 0000-0003-3632-1677

Erkan Polat

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 14 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Naryapragi, S., & Polat, E. (2020). Kent Makroformu ve Kent içi Ulaşım Etkileşimi: Isparta Örneği. Journal of Architectural Sciences and Applications, 5(2), 201-220. https://doi.org/10.30785/mbud.565012