Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müze Temalı Mobil Oyunların Mekânsal Analizleri ve Kültürel Miras Odaklı Yaklaşım

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 298 - 316, 08.07.2022
https://doi.org/10.30785/mbud.1023622

Öz

Birçok platformda kendini gösteren dijital ortamlı mekân tasarımı mobil oyunlarda da karşımıza çıkmaktadır. Özellikle üç boyutlu tasarıma sahip oyunlar tamamıyla mimari bir çevrede belli senaryolar eşliğinde oynanabilmektedir. Mobil oyunlarda kültürel anlatılarla karşılaşmak da mümkündür. Bu araştırmanın problemi, kültürel mirasların mobil oyunlardaki temsillerinin standart bir niteliğinin olmamasıdır. Bu çalışmada mobil oyunlardaki mekânların analizini yaparak mekânların aktardığı kültürel anlatıları ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bunun için Google Play Store uygulamasında yer alan “Müze” ve “Museum” anahtar kelimeleriyle bulunan 91 oyun incelenmiştir. Elde edilen oyunların künyeleri veri toplama tablosunda bir araya getirilmiştir. Araştırmada örneklem yöntemlerinden amaçlı örneklem kullanılmıştır. Örneklem olarak belirlenen üç oyun; “Father and Son”, “Past for Future” ve “Beyond Our Lives” üzerinden kültürel miras odaklı mekân analizleri yapılmıştır. Örneklem olarak seçilen oyunlar kendi içlerinde mekânsal niteliğe sahip ve mimari tasarım süreçlerine adapte edilebilecek oyunlardır. Oyunların mekânsal olarak incelenmesi sürecinde literatürde kullanılan oyun mekânları analiz yaklaşımlardan yararlanılmış ve bu yaklaşımlardan yola çıkarak mobil oyun mekânları için kültürel miras odaklı bir bakış açısı geliştirilmiştir.

Teşekkür

Makalede ulusal ve uluslararası araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur. Çalışmada etik kurul izni gerekmemiştir.

Kaynakça

  • Akdağ, H. (2019). Video oyunlarında tarihi mekânların gerçek halleri ile karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Teknik Üniversitesi, Eskişehir.
  • Anderson, E. F., Mclouglin, L., Liarokapis, F., Peters, C, Petridis, P. ve Freitas, S. (2010). Developing serious games for cultural heritage: a state-of-the-art review, Virtual Reality, 14, 255- 75.
  • Art History Project (t.y.). Artworks from the museo archeologico nazionale di Napoli. Obelisk Art History. 6 Nisan 2022 tarihinde https://arthistoryproject.com/locations/italy/museo- archeologico-nazionale-di-napoli/ adresinden erişildi.
  • Bates, B. (2004). Game Design, Thomson Course Technology, Thomson Course Technology PTR, ISBN 1-59200-493-8.
  • Beyond Our Lives (t.y.). The most important treasure hunt ever. TOSCANA. 6 Nisan 2022 tarihinde https://www.beyondourlives.com/ adresinden erişildi.
  • Çatak, G. (2003). Bilgisayar oyunlarında mimarinin kullanımı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Dredge, S (2008). First response to the iPhone App Store. 19 Nisan 2022 tarihinde https://www.pocketgamer.biz/news/7639/first-response-to-the-iphone-app-store/ adresinden erişildi.
  • Father and Son Game (t.y.). Your memories, your choices: your life. Museo Archeologico Nazionale Di Napoli. 6 Nisan 2022 tarihinde http://www.fatherandsongame.com/ adresinden erişildi.
  • Güregen, E. S. (2020). Mobil oyunlarda hikaye anlatımının oyun deneyimine etkisi (yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Huizinga, J. (1995). Homo Ludens. Çev. Kılıçbay, M. A. Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Jenkins, H., Friedrich, W., Steffen, P. ve Böttger, M. (Eds.) (2007). “Narrative Spaces.” In Borries, Space Time Play. Computer Games, Architecture and Urbanism: The Next Level. Basel: Birkhäuser Publishing. s. 56-60.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. Cambridge, MA: MIT Press.
  • McGregor, G. (2007). Situations of Play: Patterns of Spatial Use in Videogames. In Proceedings of DiGRA 2007: Situated Play. The 3rd International Conference of the Digital Games Research Association, University of Tokyo, September 24-28, s. 537-545.
  • Wang, Y. (t.y.). The history of mobile phone games. Sutori. 6 Haziran 2022 tarihinde https://www.sutori. com/story/the-history-of-mobile-phone-games/ adresinden erişildi.
  • Mortara, M., Catalano, C., Bellotti, F., Fiucci, G., Houry-Panchetti, M. ve Petridis, P. (2014). Learning cultural heritage by serious games. Journal Of Cultural Heritage, 15, 318-325. doi: 10.1016/j.culher.2013.04.004
  • Museo Taranto (t.y.). History of Marta. 6 Nisan 2022 tarihinde https://museotaranto.org/ adresinden erişildi.
  • Önal, S. (2012). Video oyunlarında mekân algısı ve mimari (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Past for Future (t.y.). The question is not “where” but “when”. Museo Archeologico Nazionale Di Taranto. 6 Nisan 2022 tarihinde https://www.pastforfuture.it/ adresinden erişildi.
  • Poggio Alla Cavalla (t.y.). Tuscany’s cities of art: cortona. 6 Nisan 2022 tarihinde http://www.poggioallacavalla.it/en/cortona-4/ adresinden erişildi.
  • Pouryousefzadeh, S., Akbarzadeh, R., Pouryousefzadeh, E. (2021). Innovative technologies in Revitalizing the Cultural Heritages in Smart Cities, Opportunities and Challenges. 2nd International Conference On Smart Cities, Automation & Intelligent Computing Systems, October 12-13, s. 19-24.
  • Ryan, M. (1999). Immersion vs. Interactivity: Virtual Reality and Literary Theory. SubStance, 28(89), 110-137.
  • Salen, K. ve Zimmerman, E. (2004). Rules of Play: Game Design Fundamentals. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Sarisakal, M. ve Aydin, M. A (2003). E-Ticaretin Yeni Yüzü: Mobil Ticaret.
  • Schell, J. (2008). The Art of Game Design A Book of Lenses, Elsevier Inc., ABD, ISBN: 978-0-12-369496-6.
  • Tanyeli, M. C. (2011). Agonografi: Video oyunları ve mimarlık (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • The Entertainment Software Association ESA. (2019). Essential facts: about the computer and video game industry. 19 Nisan 2022 tarihinde Retrieved April 19, 2022 from https://www.theesa.com/esa-research/2019- essential-facts-about-the-computer-and-video-gameindustry/ adresinden erişildi.
  • Velioğlu, A. (1992). Tarihi çevre içinde mimari tasarım ve süreci üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Wolf, M. (2002). The Medium of the Video Game. Austin, TX: The University of Texas Press.

Spatial Analysis of Museum-Themed Mobile Games and Cultural Heritage Focused Approach

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 298 - 316, 08.07.2022
https://doi.org/10.30785/mbud.1023622

Öz

Digital space design, which manifests itself on many platforms, also appears in mobile games. In particular, games with a three-dimensional design can be played in a completely architectural environment, accompanied by certain scenarios. It is also possible to encounter cultural narratives in mobile games The problem of this research is that there is no standard quality of representations of cultural heritage in mobile games. This study, it is aimed to analyze the spaces in mobile games and to reveal the cultural narratives conveyed by the spaces. For this, 91 games found on the Google Play Store with the keywords "Museum" and "Müze" were examined. The games were brought together in the data collection table. Purposive sampling, which is one of the sampling methods, was used in the study. Cultural heritage-oriented space analyzes were made with the three games "Father and Son", "Past for Future" and "Beyond Our Lives", which were determined as samples. Sample games have a spatial quality in themselves and can be adapted to architectural design processes. Game spaces analysis approaches in the literature were used to develop a cultural heritage-oriented perspective for mobile game spaces.

Kaynakça

  • Akdağ, H. (2019). Video oyunlarında tarihi mekânların gerçek halleri ile karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Teknik Üniversitesi, Eskişehir.
  • Anderson, E. F., Mclouglin, L., Liarokapis, F., Peters, C, Petridis, P. ve Freitas, S. (2010). Developing serious games for cultural heritage: a state-of-the-art review, Virtual Reality, 14, 255- 75.
  • Art History Project (t.y.). Artworks from the museo archeologico nazionale di Napoli. Obelisk Art History. 6 Nisan 2022 tarihinde https://arthistoryproject.com/locations/italy/museo- archeologico-nazionale-di-napoli/ adresinden erişildi.
  • Bates, B. (2004). Game Design, Thomson Course Technology, Thomson Course Technology PTR, ISBN 1-59200-493-8.
  • Beyond Our Lives (t.y.). The most important treasure hunt ever. TOSCANA. 6 Nisan 2022 tarihinde https://www.beyondourlives.com/ adresinden erişildi.
  • Çatak, G. (2003). Bilgisayar oyunlarında mimarinin kullanımı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Dredge, S (2008). First response to the iPhone App Store. 19 Nisan 2022 tarihinde https://www.pocketgamer.biz/news/7639/first-response-to-the-iphone-app-store/ adresinden erişildi.
  • Father and Son Game (t.y.). Your memories, your choices: your life. Museo Archeologico Nazionale Di Napoli. 6 Nisan 2022 tarihinde http://www.fatherandsongame.com/ adresinden erişildi.
  • Güregen, E. S. (2020). Mobil oyunlarda hikaye anlatımının oyun deneyimine etkisi (yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Huizinga, J. (1995). Homo Ludens. Çev. Kılıçbay, M. A. Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Jenkins, H., Friedrich, W., Steffen, P. ve Böttger, M. (Eds.) (2007). “Narrative Spaces.” In Borries, Space Time Play. Computer Games, Architecture and Urbanism: The Next Level. Basel: Birkhäuser Publishing. s. 56-60.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. Cambridge, MA: MIT Press.
  • McGregor, G. (2007). Situations of Play: Patterns of Spatial Use in Videogames. In Proceedings of DiGRA 2007: Situated Play. The 3rd International Conference of the Digital Games Research Association, University of Tokyo, September 24-28, s. 537-545.
  • Wang, Y. (t.y.). The history of mobile phone games. Sutori. 6 Haziran 2022 tarihinde https://www.sutori. com/story/the-history-of-mobile-phone-games/ adresinden erişildi.
  • Mortara, M., Catalano, C., Bellotti, F., Fiucci, G., Houry-Panchetti, M. ve Petridis, P. (2014). Learning cultural heritage by serious games. Journal Of Cultural Heritage, 15, 318-325. doi: 10.1016/j.culher.2013.04.004
  • Museo Taranto (t.y.). History of Marta. 6 Nisan 2022 tarihinde https://museotaranto.org/ adresinden erişildi.
  • Önal, S. (2012). Video oyunlarında mekân algısı ve mimari (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Past for Future (t.y.). The question is not “where” but “when”. Museo Archeologico Nazionale Di Taranto. 6 Nisan 2022 tarihinde https://www.pastforfuture.it/ adresinden erişildi.
  • Poggio Alla Cavalla (t.y.). Tuscany’s cities of art: cortona. 6 Nisan 2022 tarihinde http://www.poggioallacavalla.it/en/cortona-4/ adresinden erişildi.
  • Pouryousefzadeh, S., Akbarzadeh, R., Pouryousefzadeh, E. (2021). Innovative technologies in Revitalizing the Cultural Heritages in Smart Cities, Opportunities and Challenges. 2nd International Conference On Smart Cities, Automation & Intelligent Computing Systems, October 12-13, s. 19-24.
  • Ryan, M. (1999). Immersion vs. Interactivity: Virtual Reality and Literary Theory. SubStance, 28(89), 110-137.
  • Salen, K. ve Zimmerman, E. (2004). Rules of Play: Game Design Fundamentals. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Sarisakal, M. ve Aydin, M. A (2003). E-Ticaretin Yeni Yüzü: Mobil Ticaret.
  • Schell, J. (2008). The Art of Game Design A Book of Lenses, Elsevier Inc., ABD, ISBN: 978-0-12-369496-6.
  • Tanyeli, M. C. (2011). Agonografi: Video oyunları ve mimarlık (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • The Entertainment Software Association ESA. (2019). Essential facts: about the computer and video game industry. 19 Nisan 2022 tarihinde Retrieved April 19, 2022 from https://www.theesa.com/esa-research/2019- essential-facts-about-the-computer-and-video-gameindustry/ adresinden erişildi.
  • Velioğlu, A. (1992). Tarihi çevre içinde mimari tasarım ve süreci üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Wolf, M. (2002). The Medium of the Video Game. Austin, TX: The University of Texas Press.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hicran Hanım Halaç 0000-0001-8046-9914

Veli Öğülmüş 0000-0001-8156-3582

Yayımlanma Tarihi 8 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Halaç, H. H., & Öğülmüş, V. (2022). Müze Temalı Mobil Oyunların Mekânsal Analizleri ve Kültürel Miras Odaklı Yaklaşım. Journal of Architectural Sciences and Applications, 7(1), 298-316. https://doi.org/10.30785/mbud.1023622