People perceive, understand, and read the environment through the senses. Vision and hearing, the two most effective senses in sensing space, provide much more effective and lasting information. The mechanism of action of eyesight and hearing and the determination of the factors affecting these senses are especially important in terms of space design. The study, it is aimed to reveal how and to what extent the visual and hearing sensations affect space design in isolation and together. In this way, the contribution of auditory and visual information to improving the human space experience was investigated. To determine this, the positive and negative effects of the auditory and visual information experienced by people were observed. In the study, One-to-one and collective survey method was followed. The application was carried out with 9 sound and 9 visual materials. Sound, visual materials, and a standard questionnaire were applied to 271 participants. As a result of the study, it was revealed that different combinations of sound, image, and the combination of both are effective on people's perception of space and under what conditions the effect occurs.
Auditory landscape landscape design sound space sensation visual
This article was produced from the master thesis. The article complies with national and international research and publication ethics. Ethics Committee approval was obtained for the study. Social And Human Sciences Research Ethics Committee, appropriate, 29.12.2022, 2022-249.
İnsanlar duyuları aracılığıyla çevreyi algılar, anlar ve okur. Uzayı algılamada en etkili iki duyu olan görme ve işitme, çok daha etkili ve kalıcı bilgi sağlar. Görme ve işitme duyularının etki mekanizması ve bu duyuları etkileyen faktörlerin belirlenmesi özellikle mekân tasarımı açısından önemlidir. Çalışmada, görsel ve işitsel duyumların birbirinden bağımsız ve birlikte mekân tasarımına nasıl ve ne ölçüde etki ettiğini ortaya koymak amaçlanmaktadır. Bu sayede işitsel ve görsel bilgilerin insanın mekân deneyiminin iyileştirilmesine katkısı araştırılmıştır. Bunu belirlemek için insanların deneyimlediği işitsel ve görsel bilgilerin olumlu ve olumsuz etkileri gözlenmiştir. Çalışmada; birebir ve toplu anket yöntemi izlenmiştir. 9 işitsel ve 9 görsel materyal ile uygulama gerçekleştirilmiştir. İşitsel, görsel materyaller ve standart anket formu 271 katılımcıya uygulanmıştır. Çalışma sonucunda ses, görüntü ve her ikisinin kombinasyonunun farklı kombinasyonlarının insanların mekân algısı üzerinde etkili olduğu ve etkinin hangi koşullarda ortaya çıktığı ortaya konmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mimarlık |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 1 - JASA_2023, 8(1) |