Ergonomics encompasses physical, psychological, and environmental factors, with a crucial role in educational settings. Design studios, integral to architecture, interior architecture, and urban planning education, must ensure optimal spatial, visual, auditory, and thermal comfort to foster creativity and technical skills. This study evaluates the design studios at Bursa Technical University’s Faculty of Architecture and Design, assessing ergonomic conditions through technical measurements and user satisfaction surveys. Findings reveal that repurposed spaces used as design studios fail to meet essential ergonomic standards, impacting students’ learning experiences. The study highlights deficiencies in spatial organization, lighting, acoustics, and thermal conditions, emphasizing the need for improvements. By addressing these shortcomings, the research aims to guide the optimization of design studios as dynamic educational environments supporting technical drawing, group critiques, model-making, and workshop activities. The study is expected to serve as a guiding reference for the organization of design studios in accordance with ergonomic standards.
Ergonomi, fiziksel, psikolojik ve çevresel faktörleri kapsayarak eğitim ortamlarında önemli bir rol oynar. Mimarlık, iç mimarlık ve şehir-planlama eğitiminde kritik bir yere sahip olan tasarım stüdyoları, yaratıcılığı ve teknik becerileri desteklemek için mekânsal, görsel, işitsel ve termal konfor açısından optimal koşullara sahip olmalıdır. Bu çalışma, Bursa Teknik Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi’ndeki tasarım stüdyolarını ergonomik koşullar açısından değerlendirmiştir. Teknik ölçümler ve kullanıcı memnuniyeti anketleri aracılığıyla yapılan analizler, stüdyo olarak kullanılan dönüştürülmüş alanların temel ergonomik standartları karşılayamadığını ortaya koymuştur. Çalışma, mekânsal düzenleme, aydınlatma, akustik ve termal konfor eksikliklerini vurgulayarak bu alanların iyileştirilmesi gerektiğini göstermektedir. Araştırma, teknik çizim, grup değerlendirmeleri, model yapımı ve atölye çalışmalarına uygun, dinamik eğitim ortamlarının oluşturulmasına yönelik rehber niteliği taşımaktadır. Bu doğrultuda çalışmanın tasarım stüdyolarının ergonomik standartlara uygun şekilde düzenlenmesine yönelik yol gösterici bir kaynak oluşturacağı düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Architectural Design, Architecture (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 28, 2025 |
Submission Date | October 26, 2024 |
Acceptance Date | February 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |