Bu araştırma, mimarlık müfredatında ortaya çıkan ontoloji temelli pedagojik boyutları, şey-araç-nesne çerçevesi üzerinden kuramsallaştıran bir yaklaşım benimsemektedir. Mimari tasarım bu bağlamda bilgi, üretim ve yaratım süreçleriyle ilişkili zihinsel, mantıksal ve sezgisel yönleri kapsar. Bütünsel kavrayışı parçaların ötesine koyan ontolojik yaklaşımlar, temsili üretim süreçlerini sorgular ve bilginin ilişkisel yapısına odaklanır. Mimarlık eğitiminde MSGSÜ Mimari Tasarıma Giriş dersi, fenomenolojik ve nesne yönelimli yaklaşımları birleştirerek mimarlık epistemolojisinin tasarımsal pedagojisini sorunsallaştırır. Bu yaklaşımlar, ölçekli çizimlerin ve modellemenin mimari nesnelerin biçimsel bilgisini nasıl temsil ettiğini ve mekânsal-zamansal deneyimlerin fenomenal alımlanışıyla nasıl ilişkili olduğunu inceler. Araştırma, pratikte formal mimarlık bilgisinin pedagojik bağlamdaki ontolojik statüsünün dönüşümünü belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışma; mekânsal farkındalığın temsili, tasarıma müdahele, müdahele olarak tasarım, tasarımda fenomenal durumlar, antropometrik verilerin rasyonelleştirilmesi, ölçekleme, modelleme ve tasarımdaki şeyler, araçlar, varlıklar ve nesneler arasındaki ilişkisel mesafeleri ele alır.
This research adopts an ontology-based approach to theorizing the pedagogical dimensions of ontology that emerge through the architectural curriculum via the thing-tool-object framework. Architectural design, in this context, encompasses the mental, logical, and intuitive aspects related to processes of knowledge, production, and creation. Ontological approaches that prioritize holistic understanding beyond isolated parts challenge representational production processes and focus on the relational structure of knowledge. In architectural education, the MSFAU Introduction to Architectural Design course problematizes the pedagogical formation of architectural epistemology by integrating phenomenological and object-oriented approaches. These approaches examine how scaled drawings and modeling represent the formal knowledge of architectural objects and how this relates to the phenomenal reception of spatio-temporal experiences. The research aims to identify the transformation of the ontological status of formal architectural knowledge within its pedagogical context through practical applications. The study addresses key issues in architectural education: the representation of spatial awareness, design as intervention, interventions and phenomenal conditions in design processes, the rationalization of anthropometric data, scaling, modeling, and the relational distances between things, tools, beings, and objects in design.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Architectural History, Theory and Criticism, Architectural Design, Interaction and Experience Design, Models and Simulations of Design, Design History, Theory and Criticism, Design Practice and Methods |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 28, 2025 |
Submission Date | March 22, 2025 |
Acceptance Date | June 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |