Toplumsal düzen yapıları
veya araçları olarak kurumlar, toplum içinde bireylerin eylemlerini
şekillendiren istikrarlı ve tekrarlayan davranış kalıplarıdır. Kurum tanımı hem
kamu örgütleri gibi formel örgütlenme biçimlerini, hem de gelenek gibi informel
bireysel davranışları kapsayacak derecede geniş olabilir. Bu nedenle kurumların
sosyal bilimler için ana araştırma konularından biri olduğunu söylemek
mümkündür. Kurum kavramına atfedilen bu önem, kurumsallaşma sürecinin
betimlenmesini amaçlayan farklı yaklaşımların ortaya çıkmasını sağlamıştır. Bu
bağlamda, kavramsal tarama modelinde desenlenen bu çalışmada eski ve yeni
kurumsalcılık yaklaşımları tartışılarak yeni kurumsalcılık perspektifinden
eğitim örgütlerinin betimlenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, eski
kurumsalcılık, davranışçılık ve yeni kurumsalcılık yaklaşımlarının ortaya çıkışı
tarihsel silsile içinde verilmiştir. Ardından eski ve yeni kurumsalcılık
arasındaki farklılıklar tartışılarak kurumsalcılık yaklaşımlarının zaman
içindeki seyri ortaya konmuştur. Ayrıca yeni kurumsalcılık perspektifinden
eğitim örgütleri betimlenerek kurumsallaşma mekanizmalarının okullar üzerindeki
etkileri açıklanmıştır. Son olarak yeni kurumsalcılık yaklaşımına getirilen
eleştiriler sunularak bu yaklaşımın zayıf yönleri tartışılmıştır. Ulaşılan
sonuçların eğitim örgütlerine ilişkin perspektif zenginliği yaratarak eğitim
yönetimi alanındaki kuram ve gözlem arasındaki çelişkiler için açıklama
sunabileceği düşünülmektedir.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |