Geniş kapsamlı beceri ve tutumları içeren karmaşık bir düşünme süreci
olarak tanımlanan eleştirel düşünme becerisi son yıllarda eğitimcilerin
üzerinde sıklıkla çalıştığı üst düzey becerilerinden biridir. Türkiye’de ortaokul
matematik dersi programının eleştirel düşünme becerisine vermiş olduğu önemin
vurgusu öğrencilere kazandırılması gereken temel becerilerden matematiksel
süreç becerileri içerisinde akıl yürütme becerisi altında yer almaktadır. Bu
araştırmanın öncelikli amacı, matematik başarısı ile eleştirel düşünme
becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu araştırma amacına ek olarak
ortaokul öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin cinsiyete ve sınıf
seviyesine göre farklılık gösterip göstermediği de incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul ili sınırları içerisinde yer alan
bir ortaokulda 6-7-8. sınıflara devam eden 89 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak Cornell Eleştirel Düşünme testi düzey X ve matematik karne notları kullanılmıştır.
Bu araştırmanın sonuçlarına göre öğrencilerin eleştirel düşünme puanları
cinsiyete göre farklılık göstermemektedir. Tümevarımlı
muhakeme yoluyla çıkarım yapma, kaynakların
güvenirliğini yargılama ve toplam puana göre sınıf seviyelerine göre sekizinci
sınıflar lehine anlamlı bir fark vardır. Matematik puanları
ile ilişkili olan eleştirel düşünme alt boyutlarından tümevarımlı muhakeme
yoluyla çıkarım yapma, tümdengelimli muhakeme yoluyla çıkarım yapma ve
kaynakların güvenirliğini yargılama alt boyutları birlikte matematik puanlarının
toplam varyansının %27’sini açıklamaktadır. Regresyon katsayılarının
anlamlılığına ilişkin t testi sonuçları incelendiğinde ise sadece tümevarımlı
muhakeme yoluyla çıkarım yapma alt boyutunun matematik puanları üzerinde
anlamlı bir yordayıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 18 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |