Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEOG FEN BİLİMLERİ SORULARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 15 - 34, 31.12.2017

Öz

İçinde bulunduğumuz bilgi toplum düzeni rekabetin yoğunlaştığı, ekmeğin
aslanın ağzından midesine indirme deyimini kazandırdığı bir çağdır.
Çocuklarının gelecekleri için çırpınan ailelerin çocuklarını daha iyi bir
liseye gönderme gayretleri TEOG sınavına verilen önemi daha çok arttırmıştır.
Ortaöğretim kurumlarına yerleştirmenin daha adil yapılabilmesi için sınavın
bilimsel süreç becerilerine yeteri kadar yer vermesi gerekir. Çünkü bu çağın
güçlü olanları, bilgiye sahip olandan daha çok bilgiyi ulaşma yollarını bilen,
bilgiyi amacına göre kullanabilenler olacaktır. Bu araştırmanın genel amacı
TEOG sınavı Fen Bilimleri sorularının Bilimsel Süreç Becerileriyle kapsamında
analiz edilerek ilgili Fen Öğretim Programlarını karşılaştırmaktır. Nitel bir
çalışma olan bu araştırmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın bulgularına göre Tür olarak ilişkilendirilen en fazla beceri, 2016
Nisan sınavına aittir. Bu sınavda on beceri ilişkilendirilmiş olup bunun beşi
uygulama bölümü becerileridir. En az becerilerin kullanıldığı sınavlar ise 2016
Kasım ve 2017 Nisan sınavlarına aittir. Bu sınavlarda altı tür beceri
kullanılmıştır. Bu araştırmanın sonuçlarına göre Fen 2005 programına ait olan
sınavların, 2013 programına ait olanlara göre daha çok BSB ağırlıklı olduğunu
göstermektedir. Bu durum, 2013 programında yer alan becerilerin önceki programa
göre geri planda kaldığını göstermektedir.





Kaynakça

  • Akıncı Çötok , N. (2006). Sanayi toplumundan bilgi toplumuna geçiş. Yüksek Lisans Tezi,Sakarya Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü,Sakarya.
  • Alpaslan, S. (2007). Sanayi ve bilgi toplumu yönetim metaforlarının karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi,Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,Sakarya.
  • Altun, H. (2016). TEOG sınavı matematik soruları hakkında öğretmen görüşlerinin incelenmesi ve yenilenmiş bloom taksonomisine göre sınıflandırılmasI. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniverstesi,Eğitim Bilimleri Enstitüsü,Samsun.
  • Canlıoğlu, G. (2008). Değişen toplum yapılarında bilginin değişen konumu. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi ,Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü,İstanbul.
  • Ceran, D., & Deniz, K. (2015). TEOG Sınavı Sorularının Okuma Becerisiyle Çözülebilme Düzeyi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(2), 92-109.
  • Dalak, O. (2015). TEOG sınav soruları ile 8. sınıf öğretim programlarındaki ilgili kazanımların yenilenmiş bloom taksonomisine göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi,Eğitim Bilimleri Ensititüsü,Gaziantep.
  • Erdem Keklik, D. (2016). Value orientations of candidate teachers in knowledge society. Eurasian Journal of Educational Research,, 66, 355-372. dx.doi.org/10.14689/ejer.2016.66.20 adresinden alındı Erişim Tarihi: Haziran 2017
  • Kalkınma Bakanlığı. (2013). Onuncu kalkınma planı (2014-2018). http://www.kalkinma.gov.tr/Lists/Kalknma%20Planlar/Attachments/12/Onuncu%20Kalk%C4%B1nma%20Plan%C4%B1.pdf.Erişim Tarihi : Ocak 2017.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2016a). örnek öğrenci yerleştirmeye esas puan hesaplama tablosu,http://oges.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/24103616_2017_ek3_yep_ornek_hesaplama.pdf Erişim Tarihi: Kasım 2016
  • Milli Eğitim Bakanlığı.(2016b). 2016-2017 Eğitim öğretim yılı 2. dönem merkezi ortak sınavı test ve madde istatistikleri, http://odsgm.meb.gov.tr/test/analizler/docs/2015-2016OrtakSinavlar2.DonemSayisalBilgiler.pdf Erişim tarihi: Haziran 2017
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017a). Bakan Yılmaz, AA Editör Masası´nda ortaöğretime geçişte yeni uygulamayı açıkladı haberi, http://www.meb.gov.tr/bakan-yilmaz-aa-editor-masasinda-ortaogretime-geciste-yeni-uygulamayi-acikladi/haber/14882/tr Erişim Tarihi: Kasım 2017
  • Milli Eğitim Bakanlığı.(2017b). 2016-2017 Eğitim öğretim yılı 2. dönem merkezi ortak sınavı test ve madde istatistikleri,https://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/12171001_2017_2.doYnem_Merkezi_Ortak_SYnavY_genel_bilgiler_raporu_12.06.2017.pdf Erişim Tarihi: Haziran 2017
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=2&kno=25 Erişim Tarihi: Nisan 2017.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Özden, M., Akgün, A., Çinici, A., Sezer, B., Yıldız, S., & Taş, M. (2014). Merkezi sistem ortak sınav fen bilimleri sorularının webb’in bilgi derinliği seviyelerine göre analizi. Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 4(2), 91-108.
  • Özkan, Y. Ö., Güvendir, M. A., & Satıcı, D. K. (2016). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) sınavının uygulama koşullarına ilişkin öğrenci görüşleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(6), 1160-1180.
  • Şad, S., & Şahiner, Y. K. (2016). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri. İlköğretim Online,, 15(1), 53-76. Temiz, B. K. (2007). Fizik öğretiminde öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi,Eğitim Bilimleri Enstitüsü,Ankara.
  • Yakut, F. (2004). Bilgi toplumu organizasyonlarında eğitimin stratejik boyutu ve Kocaeli işletmelerinde eğitim strateji etkileşiminin incelenmesine yönelik bir araştırma. Doktora Tezi,Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel araştırma Yöntemleri (9 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

EXAMINATION OF TEOG SCIENCE QUESTIONS IN TERMS OF SCIENTIFIC PROCESS SKILLS

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 15 - 34, 31.12.2017

Öz

The information society we live is an age in which the
society intensifies competition, and  the
expression of bread coming down from the lion's mouth to its stomach has earned
mean in this era.
Parents’ efforts who are struggling for their children future have
increased the importance given to the TEOG exam.
In order for the placement to be made more equitable in
secondary education institutions, the examination should include enough of the
scientific process skills. Because in this age, the strong ones will be those
who know how to access information rather than having knowledge.
The purpose of this research is to
analyze the TEOG exams under the scope of the Scientific Process Skills of the
Science questions and compare the relevant Science Teaching Programs.
In this research which is a
qualitative study, document analysis method is used.
The scientific process skills most associated with the
questions belong to the April 2016 exam.
Ten skills are associated with this exam, five of which
are practice skills.
The tests where least skills are used belong to the examinations for
November 2016 and April 2017. Six types of skills have been used in these
exams.
The results of this
research show that the exams belonging to the Science 2005 program are more
associated skills than those belonging to the 2013 program.
This indicates that the scientific
processes in the 2013 program remain on the back plan according to the previous
program.

Kaynakça

  • Akıncı Çötok , N. (2006). Sanayi toplumundan bilgi toplumuna geçiş. Yüksek Lisans Tezi,Sakarya Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü,Sakarya.
  • Alpaslan, S. (2007). Sanayi ve bilgi toplumu yönetim metaforlarının karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi,Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,Sakarya.
  • Altun, H. (2016). TEOG sınavı matematik soruları hakkında öğretmen görüşlerinin incelenmesi ve yenilenmiş bloom taksonomisine göre sınıflandırılmasI. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniverstesi,Eğitim Bilimleri Enstitüsü,Samsun.
  • Canlıoğlu, G. (2008). Değişen toplum yapılarında bilginin değişen konumu. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi ,Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü,İstanbul.
  • Ceran, D., & Deniz, K. (2015). TEOG Sınavı Sorularının Okuma Becerisiyle Çözülebilme Düzeyi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(2), 92-109.
  • Dalak, O. (2015). TEOG sınav soruları ile 8. sınıf öğretim programlarındaki ilgili kazanımların yenilenmiş bloom taksonomisine göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi,Eğitim Bilimleri Ensititüsü,Gaziantep.
  • Erdem Keklik, D. (2016). Value orientations of candidate teachers in knowledge society. Eurasian Journal of Educational Research,, 66, 355-372. dx.doi.org/10.14689/ejer.2016.66.20 adresinden alındı Erişim Tarihi: Haziran 2017
  • Kalkınma Bakanlığı. (2013). Onuncu kalkınma planı (2014-2018). http://www.kalkinma.gov.tr/Lists/Kalknma%20Planlar/Attachments/12/Onuncu%20Kalk%C4%B1nma%20Plan%C4%B1.pdf.Erişim Tarihi : Ocak 2017.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2016a). örnek öğrenci yerleştirmeye esas puan hesaplama tablosu,http://oges.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/24103616_2017_ek3_yep_ornek_hesaplama.pdf Erişim Tarihi: Kasım 2016
  • Milli Eğitim Bakanlığı.(2016b). 2016-2017 Eğitim öğretim yılı 2. dönem merkezi ortak sınavı test ve madde istatistikleri, http://odsgm.meb.gov.tr/test/analizler/docs/2015-2016OrtakSinavlar2.DonemSayisalBilgiler.pdf Erişim tarihi: Haziran 2017
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017a). Bakan Yılmaz, AA Editör Masası´nda ortaöğretime geçişte yeni uygulamayı açıkladı haberi, http://www.meb.gov.tr/bakan-yilmaz-aa-editor-masasinda-ortaogretime-geciste-yeni-uygulamayi-acikladi/haber/14882/tr Erişim Tarihi: Kasım 2017
  • Milli Eğitim Bakanlığı.(2017b). 2016-2017 Eğitim öğretim yılı 2. dönem merkezi ortak sınavı test ve madde istatistikleri,https://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/12171001_2017_2.doYnem_Merkezi_Ortak_SYnavY_genel_bilgiler_raporu_12.06.2017.pdf Erişim Tarihi: Haziran 2017
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=2&kno=25 Erişim Tarihi: Nisan 2017.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Özden, M., Akgün, A., Çinici, A., Sezer, B., Yıldız, S., & Taş, M. (2014). Merkezi sistem ortak sınav fen bilimleri sorularının webb’in bilgi derinliği seviyelerine göre analizi. Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 4(2), 91-108.
  • Özkan, Y. Ö., Güvendir, M. A., & Satıcı, D. K. (2016). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) sınavının uygulama koşullarına ilişkin öğrenci görüşleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(6), 1160-1180.
  • Şad, S., & Şahiner, Y. K. (2016). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri. İlköğretim Online,, 15(1), 53-76. Temiz, B. K. (2007). Fizik öğretiminde öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi,Eğitim Bilimleri Enstitüsü,Ankara.
  • Yakut, F. (2004). Bilgi toplumu organizasyonlarında eğitimin stratejik boyutu ve Kocaeli işletmelerinde eğitim strateji etkileşiminin incelenmesine yönelik bir araştırma. Doktora Tezi,Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel araştırma Yöntemleri (9 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Çolak 0000-0002-3319-3000

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çolak, M. (2017). TEOG FEN BİLİMLERİ SORULARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 15-34.
AMA Çolak M. TEOG FEN BİLİMLERİ SORULARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. MEAD. Aralık 2017;1(2):15-34.
Chicago Çolak, Mehmet. “TEOG FEN BİLİMLERİ SORULARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 1, sy. 2 (Aralık 2017): 15-34.
EndNote Çolak M (01 Aralık 2017) TEOG FEN BİLİMLERİ SORULARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 1 2 15–34.
IEEE M. Çolak, “TEOG FEN BİLİMLERİ SORULARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”, MEAD, c. 1, sy. 2, ss. 15–34, 2017.
ISNAD Çolak, Mehmet. “TEOG FEN BİLİMLERİ SORULARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 1/2 (Aralık 2017), 15-34.
JAMA Çolak M. TEOG FEN BİLİMLERİ SORULARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. MEAD. 2017;1:15–34.
MLA Çolak, Mehmet. “TEOG FEN BİLİMLERİ SORULARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 1, sy. 2, 2017, ss. 15-34.
Vancouver Çolak M. TEOG FEN BİLİMLERİ SORULARININ BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. MEAD. 2017;1(2):15-34.