Otizm Spektrum Bozukluğu
(OSB) tanılı bireylere nitelikli ve bilimsel dayanaklı eğitim hizmetlerinin
sunulmasıyla, bu bireylerde önemli gelişmeler görülmektedir. Son yıllarda
farklı disiplinlerden uzmanların bir arada çalıştığı ve kuramsal çalışmalarla uygulamanın
iç içe yürütülmesine olanak sağlayan üniversite-temelli OSB uygulama ve
araştırma merkezilerin yaygınlaşmaya başladığı görülmektedir.
Amerika Birleşik Devletlerindeki
üniversite temelli bir otizm merkezinde gerçekleştirilen bu çalışmanın amacı, üniversite
temelli bir otizm eğitim ve araştırma merkezinin işleyiş sürecinin niteliksel
olarak incelenerek, Türkiye’de OSB alanında bir üniversite modeli geliştirmeye
dönük öneriler sunulmasıdır. Nitel araştırma yöntemlerinden vaka çalışması ile
yürütülen çalışmanın katılımcıları (N=10), merkezin ilgili kliniklerindeki tüm
klinik koordinatörleri (N=3) ve eğitim danışmanlardır (N=7). Veriler, gözlem,
toplantı notları, araştırmacı günlüğü ve doküman incelemesi ile toplanmıştır ve
nitel veriler, betimsel olarak raporlaştırılmıştır. Bulgular, merkezde
üniversite personeli ve eğitimcilerin bir arada, farklı kliniklerde çeşitli
hizmetler sunduğunu ve hizmetlerin bilimsel dayanaklı yöntemleri içeren
uygulamalı davranış analizi (UDA) temelinde olduğunu göstermektedir. Bulgular,
Türkiye’de üniversite temelli bir OSB merkezlerinin yaygınlaşması temelinde
yorumlanarak, öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2018 |
Gönderilme Tarihi | 18 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 3 |