Çalışmanın amacı, Parasız Yatılı ve Bursluluk Sınavı (PYBS) matematik test maddelerinin, Milli Eğitim Bakanlığı Ortaokul Matematik Programı öğrenme alanlarına uygunluğunu ve Bloom’un Yenilenmiş Bilişsel Alan Taksonomisi’ne göre seviyelerini belirlemektir. Araştırma kapsamında 2011-2015 yılları arasındaki 5 senelik kesit alınarak PYBS'de 5., 6. ve 7. sınıf seviyelerinde sorulan 368 adet matematik test maddesi incelenmiştir. Maddelerin sınıflandırılması için çalışmanın amacı dâhilinde MEB'in ortaokul matematik programının öğrenme alanları ve Bloom’un Yenilenmiş Bilişsel Alan Taksonomisi kullanılmıştır. Bulgulara göre sınavda her sınıf seviyesinde ve her öğrenme alanına uygun test maddesinin olduğu ancak maddelerin konu dağılımının homojen olmadığı görülmüştür. İncelenen test maddelerinin Bloom Taksonomisi’ne göre seviyeleri incelendiğinde hatırlama düzeyinde 12 madde (%3), anlama düzeyinde 33 madde (%9), uygulama düzeyinde 178 madde (%48), analiz düzeyinde 115 madde (%31) ve değerlendirme düzeyinde 26 madde (%7) olduğu belirlenmiştir. Maddelerin daha çok uygulama ve analiz düzeyinde yoğunlaştığını söylemek mümkündür. PYBS gibi sonuçları dezavantajlı grupların daha adaletli bir eğitim almalarını sağlayan merkezi sınavlarda sınav soruları hazırlanırken öğrenme alanları, alt öğrenme alanları, her bir kazanım ve bunların her birine kaçar ders saati ayrıldığı göz önünde bulundurularak standart bir formatta hazırlanması, ayrıca sınavın ayırt ediciliğini artırmak için uygulama ve analiz düzeyinde sorulara daha çok yer verilmesi önerilmektedir.
içerik analizi parasız yatılılık ve bursluluk sınavı yenilenmiş Bloom taksonomisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2 |