Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE ÖĞRENCİLERİN SAYISAL DERSLERDE YAŞADIĞI SORUNLAR: ÖLÇEK GELİŞTİRME VE DEĞERLENDİRME

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 18 - 39, 30.12.2021

Öz

Araştırma, uzaktan eğitimde sayısal derslerde yaşanan sorunlar için bir ölçeğin geliştirilmesini ve test edilmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın yöntemi, nitelden elde edilen verilerin nicel yöntem ile kullanılmasından ötürü keşfedici ardışık desenli karma bir çalışmadır. Covid-19 salgınının devam ettiği 2020 yılı Aralık ayında 113 öğrenci (ortaokul-lise) ile öğretmen ve velilerinin görüşlerine dayanarak 40 maddelik bir havuz oluşturulmuştur. Uzman görüşlerinden sonra pilot uygulama, Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) gerçekleştirilmiştir. AFA için 349 ve DFA için 278 öğrenciden veri toplanmıştır. 21 maddeden oluşan 3 faktörlü bir ölçek geliştirilmiştir. Faktörler “Ortam”, “Öğretmen” ve “Çözülen soru sayısının yetersizliği” olarak adlandırılmıştır. Bu üç faktör toplam varyansın % 52,84’ünü açıklamaktadır. Ölçeğin bütünü için iç tutarlık katsayısı .92, KMO .95, olarak hesaplanmıştır. Ayrıca X2 /df 1.69, SRMR .044, RMSEA .050, CFI .96 ve TLI .95 değerleri bulunmuştur. Güvenilirlik ve geçerlilik şartlarını sağlayan ölçek ile 523 öğrenciden toplanan verilere normallik analizinden sonra T-testi ve ANOVA testi yapılmıştır. Bağımlı değişken “uzaktan eğitim sürecinde sayısal derslerde yaşanan sorunlar” ile bağımsız değişkenler öğrencilerin “derse girerken en çok kullandıkları teknolojik alet”, “uzaktan eğitim daha uzun devam etsin mi sorusuna cevap verme yaklaşımları”, “okuyan kardeş sayısı”, “geçen yıl aldıkları takdir- teşekkür belgesi”, “okul türü” ve “sınıf seviyesi” arasında anlamlı farklılık bulunmuştur

Kaynakça

  • Akyürek, M. İ. (2020). Uzaktan Eğitim: Bir Alanyazın Taraması. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Arslan, F. ve Korkmaz, Ö. (2019). İlahiyat Lisans Tamamlama Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Etkileşim Kaygıları ve Uzaktan Eğitime Dönük Tutumlar. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 12-25.
  • Arslan, R. ve Bircan, H. (2019). Cumhuriyet Üniversitesi’nde Uzaktan Eğitimde Sunulan Derslere Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2), 409-427.
  • Arslan, Y. ve Şumuer, E. (2020). Covid-19 Döneminde Sanal Sınıflarda Öğretmenlerin Karşılaştıkları Sınıf Yönetimi Sorunları. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye’de ve Dünyada Eğitim, 49(1), 201-230.
  • Ayebi-Arthur, K. (2017). E-learning, Resilience, and Change in Higher Education: Helping a University Cope After a Natural Disaster. E-Learning and Digital Media, 14(5), 259-274.
  • Bilgiç, H. G. ve Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim Kurumları Web Tabanlı Uzaktan Eğitim Programlarında Yaşanan S,orunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(3), 26-50.
  • Birişçi, S. (2013). Video Konferans Tabanlı Uzaktan Eğitime İlişkin Öğrenci Tutumları ve Görüşleri. Journal Of Instructional Technologies & Teacher Education, 2(1), 24-40.
  • Bostan Sarıoğlan, A., Altaş, R. ve Şen, R. (2020). Uzaktan Eğitim Sürecinde Fen Bilimleri Dersinde Deney Yapmaya İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Araştırılması. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye’de ve Dünyada Eğitim, 49(1), 371-394.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrne, B. M. (2011). Structural Equation Modeling With AMOS Basic Concepts, Applications, and Programming (Multivariate Applications Series). New York: Routledge.c.
  • Creswell, J. W. ve Plano Clark, V. L. (2011). Designing and Conducting Mixed Methods Research (2. bs.). Los Angeles: Sage Publications.
  • Demirkan, Ö., Bayra, E. ve Baysan, E. (2016). Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Dersleri Takip Etme Durumlarının Dönem Sonu Başarılarına Etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(1), 47-75.
  • Dhawan, S. (2020). Online Learning: A Panacea in The Time of Covid-19 Crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5-22.
  • Erdal, G. (2020). İnternet Tabanlı Uzaktan Eğitim Yaklaşımının Estetik Dersini Alan Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Estetik Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erturgut, R. (2010). İnternet Temelli Uzaktan Eğitimin Örgütsel, Sosyal, Pedagojik ve Teknolojik Bileşenleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2).
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (8. bs.). New York: Mc Graw Hill.
  • Garson, D. (2010). Factor Analysis. Retrieved March 5, 2013.
  • Gay, L. R., Mills, G. E. ve Airasian, P. (2006). Educational Research: Competencies for Analysis and Applications. Columbus: Merrill Greenwood.
  • Gay, L. R., Mills, G. E. ve Airasian, P. (2012). Educational Research: Competencies for Analysis and Applications (10. bs.). Pearson: Toronto.
  • Girik, M. D. (2020). Is The Online Learning Good in The Midst of Covid-19 Pandemic. Indonesia: Universitas Kristen Indonesia Toraja.
  • Gülnar, B. (2008). Bilgisayar ve İnternet Destekli Uzaktan Eğitim Programlarının Tasarım, Geliştirme ve Değerlendirme Aşamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (19), 259-271.
  • Joreskog, K. G. (1996). Lisrel 8 Reference Guide 2. Lincolnwood: Scientific Software International (2. bs.). Kaçan, A. ve Gelen, İ. (2020). Türkiye’deki Uzaktan Eğitim Programlarına Bir Bakış. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(1), 1-21.
  • Kan, A. Ü. ve Fidan, E. K. (2016). Türk Dili Dersinin Uzaktan Eğitimle Yürütülmesine İlişkin Öğrenci Algıları. Turkish Journal Of Educational Studies, 3(2), 23-44.
  • Keleş, H. N., Atay, D. ve Karanfil, F. (2020). Covid 19 Pandemi Sürecinde Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye’de ve Dünyada Eğitim, 49(1), 155-174. Kırık, A. M. (2020). Uzaktan Eğitimin Tarihsel Gelişimi ve Türkiye’deki Durumu. Marmara İletişim Dergisi, 8(23), 285-299.
  • Kocayiğit, A. ve Uşun, S. (2020). Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları (Burdur ili örneği). Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(23), 285-299.
  • Lassoued, Z., Alhendawi, M. ve Bashitialshaaer, R. (2020). An Exploratory Study of The Obstacles for Achieving Quality in Distance Learning During The Covıd-19 Pandemic. Education Sciences, 10(9), 232.
  • Metin, A. E., Karaman, A. ve Şaştım, Y. A. (2017). Öğrencilerin Uzaktan Eğitim Sistemine Bakış Açısı ve Uzaktan Eğitim İngilizce Dersinin Verimliliğinin Değerlendirilmesi: Banaz Meslek Yüksekokulu. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 640-652.
  • Özdoğan, A. Ç. ve Berkant, H. G. (2020). Covıd-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye’de ve Dünyada Eğitim, 49(1), 13-43.
  • Özgül, E., Ceran, D. ve Yıldız, D. (2020). Uzaktan Eğitimle Yapılan Türkçe Dersinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye’de ve Dünyada Eğitim, 49(1), 395-412.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik Test Geliştirme ve Uyarlama Süreci: SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tuncer, M. ve Bahadır, F. (2017). Uzaktan Eğitim Programlarının Bu Programlarda Öğrenim Gören Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, 1(2), 29-38.
  • Yıldız, S. (2016). Pedogojik Formasyon Eğitimi Alan Öğrencilerin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 301-329.
  • Yılmaz, E. ve Güner, B. (2020). Farklı Öğrenim Kademelerindeki Öğrencilere Verilen Uzaktan Eğitim Hizmetinin Veli Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye’de ve Dünyada Eğitim, 49(1), 477-503.
  • Yolcu, H. H. (2020). Koronavirüs (covid-19) Pandemi Sürecinde Sınıf Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitim Deneyimleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(4), 237-250.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma makalesi
Yazarlar

İlim Kiremit 0000-0003-0377-8742

Sümeyra Kara 0000-0003-2398-3794

Murat Çinici 0000-0001-6736-0762

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 19 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kiremit, İ., Kara, S., & Çinici, M. (2021). UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE ÖĞRENCİLERİN SAYISAL DERSLERDE YAŞADIĞI SORUNLAR: ÖLÇEK GELİŞTİRME VE DEĞERLENDİRME. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 18-39.
AMA Kiremit İ, Kara S, Çinici M. UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE ÖĞRENCİLERİN SAYISAL DERSLERDE YAŞADIĞI SORUNLAR: ÖLÇEK GELİŞTİRME VE DEĞERLENDİRME. MEAD. Aralık 2021;5(2):18-39.
Chicago Kiremit, İlim, Sümeyra Kara, ve Murat Çinici. “UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE ÖĞRENCİLERİN SAYISAL DERSLERDE YAŞADIĞI SORUNLAR: ÖLÇEK GELİŞTİRME VE DEĞERLENDİRME”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 5, sy. 2 (Aralık 2021): 18-39.
EndNote Kiremit İ, Kara S, Çinici M (01 Aralık 2021) UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE ÖĞRENCİLERİN SAYISAL DERSLERDE YAŞADIĞI SORUNLAR: ÖLÇEK GELİŞTİRME VE DEĞERLENDİRME. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 5 2 18–39.
IEEE İ. Kiremit, S. Kara, ve M. Çinici, “UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE ÖĞRENCİLERİN SAYISAL DERSLERDE YAŞADIĞI SORUNLAR: ÖLÇEK GELİŞTİRME VE DEĞERLENDİRME”, MEAD, c. 5, sy. 2, ss. 18–39, 2021.
ISNAD Kiremit, İlim vd. “UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE ÖĞRENCİLERİN SAYISAL DERSLERDE YAŞADIĞI SORUNLAR: ÖLÇEK GELİŞTİRME VE DEĞERLENDİRME”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 5/2 (Aralık 2021), 18-39.
JAMA Kiremit İ, Kara S, Çinici M. UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE ÖĞRENCİLERİN SAYISAL DERSLERDE YAŞADIĞI SORUNLAR: ÖLÇEK GELİŞTİRME VE DEĞERLENDİRME. MEAD. 2021;5:18–39.
MLA Kiremit, İlim vd. “UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE ÖĞRENCİLERİN SAYISAL DERSLERDE YAŞADIĞI SORUNLAR: ÖLÇEK GELİŞTİRME VE DEĞERLENDİRME”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 5, sy. 2, 2021, ss. 18-39.
Vancouver Kiremit İ, Kara S, Çinici M. UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE ÖĞRENCİLERİN SAYISAL DERSLERDE YAŞADIĞI SORUNLAR: ÖLÇEK GELİŞTİRME VE DEĞERLENDİRME. MEAD. 2021;5(2):18-39.