Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

UZAKTAN EĞİTİM YÖNTEMİYLE İŞLENEN TEMEL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ DERSİNİN BİLİŞİM OKURYAZARLIĞI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 36 - 58, 31.12.2022

Öz

Günümüz teknolojisinin zaman geçtikçe gelişimi ve hızla değişimi yaşamın her alanında bilginin çeşitlenip artmasına neden olmuş ve her kesimden insanın ihtiyaç duyacağı bilgiye erişmesini Uzaktan eğitim sistemi kolaylaştırmıştır. Bu imkândan faydalanarak her kesimden üniversite öğrencilerine ulaşılıp teknolojiye olan hazır bulunuşluklarını geliştirmek temel bilgi teknolojileri dersi ile amaçlanmıştır. Bu çalışmada temel bilgi teknolojileri dersinin bu amaçlar doğrultusunda bilişim okuryazarlığı becerilerine etkisi değerlendirilmiştir. Araştırmanın modelini nicel araştırma yöntemlerinden olan ilişkisel tarama modeli oluşturmaktadır. Araştırma örneklemini İstanbul Topkapı Üniversitesi 2022- 2023 Güz dönemi Temel bilgi teknolojileri dersini alan 585 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Sebetci (2019) tarafından “Bilişim Okuryazarlığı Ölçeği” ile Kaya (2019) tarafından geliştirilen “Temel Bilgi Teknolojileri Yeterlilik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarını değerlendirmede, cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi ve okumakta oldukları program değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık olup olmadığı, istatistiksel testler ile ölçülmüştür. Araştırma bulgularının analizi sonucunda temel bilgi teknolojileri dersini alan üniversite öğrencilerin manidar düzeyde bilişim okuryazarlığı becerilerinin gelişmiş olduğu gözlemlenmiştir. Üniversite öğrencilerinin temel bilgi teknolojileri yeterlilik puanları ile bilişim okuryazarlığı puanları arasında orta düzey pozitif yönde manidar bir ilişki olduğu görülmüştür.

Destekleyen Kurum

İstanbul Topkapı Üniversitesi

Teşekkür

İstanbul Topkapı Üniversitesine bu araştırmayı yapabilmemiz adına izin verdiği için ve Uzaktan Eğitim Merkezi birimine yardımlarından dolayı çok teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Ağırtaş, A. ve Çavuş, H. (2022). Üniversitelerde Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Acil Uzaktan Eğitim Dönemindeki Dijitalleşme Durumlarının İncelenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 19 (1), 36-52.
  • Akca, Ö. (2006). SAÜ Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin İletişim Engelleri ile İlgili Öğrenci Görüşleri (Yüksek lisans tezi). Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (186644)
  • Büyükgöze, S. ve Bıkmaz, Z. (2017). Temel Bilgisayar Bilimleri Dersinin Uzaktan Eğitim ile İşlenmesi. IMCOFE, Barselona.
  • Büyüköztürk, Ş ve Diğerleri (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (19.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, John.W. (2014). Araştırma Deseni (4. Baskı). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Eroğlu, F. ve Kalaycı, N. (2020). Üniversitelerdeki Zorunlu Ortak Derslerden Yabancı Dil Dersinin Uzaktan ve Yüz Yüze Eğitim Uygulamalarının Karşılaştırılarak Değerlendirilmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,18(1), 236-265.
  • Ersoy, N. Ş. (2015). Uzaktan İngilizce Dersinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 95-106.
  • Gökmen, Ö. F., Duman, İ. ve Horzum, M. B. (2016). Uzaktan eğitimde kuramlar, değişimler ve yeni yönelimler, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 29-51.
  • Hızal, A. (1983). Uzaktan Öğretim Süreçleri ve Yazılı Gereçler (1.Baskı). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yayınları.
  • Humbert, L., & Puhlmann, H. (2004). Essential Ingredients of Literacy in Informatics. In Informatics and Student Assessment, 65-76.
  • Kaçan, A. ve Gelen, İ. s. (2020). Türkiye’deki Uzaktan Eğitim Programlarına Bir Bakış, Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(1), 1-21.
  • Kaya, Ş. (2019). Lisans Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Bilgi Teknolojileri Yeterliliklerine Göre Değerlendirilmesi: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Turizm Fakültesi Örneği. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Açık Bilim veri tabanından erişildi (561798).
  • Küsbeci, P. ve Urgan, S. (2022). Çalışanlardaki Bilişim Sistemleri Okuryazarlığının Belirsizliğe Tahammülsüzlük Etkisine Yönelik Ampirik Bir Araştırma, Third Sector Social Economic Review, (57)3, 1875-1889.
  • Sarı, İ. ve Bağcı, Ö. (2008). Temel Bilgi Teknolojileri Kullanımı (1. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları. Sebetci, Ö. (2019). Approach to the Concept of Literacy for Information Systems Used in the Business Areas of and Daily Studies. Journal Of Busıness Research-Turk, 11(4), 2691-2697.
  • Şakar, A. N. (1997). Anadolu Üniversitesi Uzaktan Öğretimde Bilgi Sistemi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6.Baskı). Boston: Allyn and Bacon.
  • Tecim, V. (2019). Bilişim Teknolojileri (1.Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 36 - 58, 31.12.2022

Öz

Kaynakça

  • Ağırtaş, A. ve Çavuş, H. (2022). Üniversitelerde Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Acil Uzaktan Eğitim Dönemindeki Dijitalleşme Durumlarının İncelenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 19 (1), 36-52.
  • Akca, Ö. (2006). SAÜ Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin İletişim Engelleri ile İlgili Öğrenci Görüşleri (Yüksek lisans tezi). Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (186644)
  • Büyükgöze, S. ve Bıkmaz, Z. (2017). Temel Bilgisayar Bilimleri Dersinin Uzaktan Eğitim ile İşlenmesi. IMCOFE, Barselona.
  • Büyüköztürk, Ş ve Diğerleri (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (19.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, John.W. (2014). Araştırma Deseni (4. Baskı). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Eroğlu, F. ve Kalaycı, N. (2020). Üniversitelerdeki Zorunlu Ortak Derslerden Yabancı Dil Dersinin Uzaktan ve Yüz Yüze Eğitim Uygulamalarının Karşılaştırılarak Değerlendirilmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,18(1), 236-265.
  • Ersoy, N. Ş. (2015). Uzaktan İngilizce Dersinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 95-106.
  • Gökmen, Ö. F., Duman, İ. ve Horzum, M. B. (2016). Uzaktan eğitimde kuramlar, değişimler ve yeni yönelimler, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 29-51.
  • Hızal, A. (1983). Uzaktan Öğretim Süreçleri ve Yazılı Gereçler (1.Baskı). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yayınları.
  • Humbert, L., & Puhlmann, H. (2004). Essential Ingredients of Literacy in Informatics. In Informatics and Student Assessment, 65-76.
  • Kaçan, A. ve Gelen, İ. s. (2020). Türkiye’deki Uzaktan Eğitim Programlarına Bir Bakış, Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(1), 1-21.
  • Kaya, Ş. (2019). Lisans Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Bilgi Teknolojileri Yeterliliklerine Göre Değerlendirilmesi: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Turizm Fakültesi Örneği. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Açık Bilim veri tabanından erişildi (561798).
  • Küsbeci, P. ve Urgan, S. (2022). Çalışanlardaki Bilişim Sistemleri Okuryazarlığının Belirsizliğe Tahammülsüzlük Etkisine Yönelik Ampirik Bir Araştırma, Third Sector Social Economic Review, (57)3, 1875-1889.
  • Sarı, İ. ve Bağcı, Ö. (2008). Temel Bilgi Teknolojileri Kullanımı (1. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları. Sebetci, Ö. (2019). Approach to the Concept of Literacy for Information Systems Used in the Business Areas of and Daily Studies. Journal Of Busıness Research-Turk, 11(4), 2691-2697.
  • Şakar, A. N. (1997). Anadolu Üniversitesi Uzaktan Öğretimde Bilgi Sistemi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6.Baskı). Boston: Allyn and Bacon.
  • Tecim, V. (2019). Bilişim Teknolojileri (1.Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma makalesi
Yazarlar

Ebru Yalı Çoban 0000-0003-0772-3861

Canan Çoban Bu kişi benim 0000-0002-9246-4624

Emre Ozan 0000-0003-2417-9116

Sadık Çoban Bu kişi benim 0000-0003-2196-0142

Kayhan Şen Bu kişi benim 0000-0003-3938-2416

Afra Nur Vatansever 0000-0002-4376-7362

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 13 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çoban, E. Y., Çoban, C., Ozan, E., Çoban, S., vd. (2022). UZAKTAN EĞİTİM YÖNTEMİYLE İŞLENEN TEMEL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ DERSİNİN BİLİŞİM OKURYAZARLIĞI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 36-58.
AMA Çoban EY, Çoban C, Ozan E, Çoban S, Şen K, Vatansever AN. UZAKTAN EĞİTİM YÖNTEMİYLE İŞLENEN TEMEL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ DERSİNİN BİLİŞİM OKURYAZARLIĞI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. MEAD. Aralık 2022;6(2):36-58.
Chicago Çoban, Ebru Yalı, Canan Çoban, Emre Ozan, Sadık Çoban, Kayhan Şen, ve Afra Nur Vatansever. “UZAKTAN EĞİTİM YÖNTEMİYLE İŞLENEN TEMEL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ DERSİNİN BİLİŞİM OKURYAZARLIĞI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 6, sy. 2 (Aralık 2022): 36-58.
EndNote Çoban EY, Çoban C, Ozan E, Çoban S, Şen K, Vatansever AN (01 Aralık 2022) UZAKTAN EĞİTİM YÖNTEMİYLE İŞLENEN TEMEL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ DERSİNİN BİLİŞİM OKURYAZARLIĞI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 6 2 36–58.
IEEE E. Y. Çoban, C. Çoban, E. Ozan, S. Çoban, K. Şen, ve A. N. Vatansever, “UZAKTAN EĞİTİM YÖNTEMİYLE İŞLENEN TEMEL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ DERSİNİN BİLİŞİM OKURYAZARLIĞI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”, MEAD, c. 6, sy. 2, ss. 36–58, 2022.
ISNAD Çoban, Ebru Yalı vd. “UZAKTAN EĞİTİM YÖNTEMİYLE İŞLENEN TEMEL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ DERSİNİN BİLİŞİM OKURYAZARLIĞI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 6/2 (Aralık 2022), 36-58.
JAMA Çoban EY, Çoban C, Ozan E, Çoban S, Şen K, Vatansever AN. UZAKTAN EĞİTİM YÖNTEMİYLE İŞLENEN TEMEL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ DERSİNİN BİLİŞİM OKURYAZARLIĞI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. MEAD. 2022;6:36–58.
MLA Çoban, Ebru Yalı vd. “UZAKTAN EĞİTİM YÖNTEMİYLE İŞLENEN TEMEL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ DERSİNİN BİLİŞİM OKURYAZARLIĞI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 6, sy. 2, 2022, ss. 36-58.
Vancouver Çoban EY, Çoban C, Ozan E, Çoban S, Şen K, Vatansever AN. UZAKTAN EĞİTİM YÖNTEMİYLE İŞLENEN TEMEL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ DERSİNİN BİLİŞİM OKURYAZARLIĞI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. MEAD. 2022;6(2):36-58.