Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Erken Çocuklukta Mühendislik Temelli Becerilere Yönelik Yurt Dışında Yapılan Çalışmaların İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 11 - 27, 30.06.2024

Öz

Bu araştırma, 2018-2024 yılları arasında, yurt dışında erken çocuklukta mühendislik temelli beceriler konusunda ortaya konmuş olan bilimsel araştırmaların; veri tabanı, amacı, bilimsel araştırma yöntemi, çalışma grubu, yayın yılı ve yapıldığı ülke kategorilerinde incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın verileri, nitel araştırmalarda veri toplama yöntemi olan doküman analizi/incelemesi yöntemi ile elde edilmiştir. SpringerLink, Taylor & Francis, ERIC, JSTOR ve Wiley veri tabanlarından amaçlı örnekleme yöntemi ile “early childhood engineering, young children engineering” anahtar kelimeleri kullanılarak ulaşılan, tam metin erişimine açık olan araştırmalar, bu araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Betimsel analiz yapılmış olan araştırmada veriler, araştırmacılar tarafından oluşturulmuş olan “Erken Çocuklukta Mühendislik Temelli Becerilere Yönelik Yurt Dışında Yapılan Araştırmaları İnceleme Formu” dikkate alınarak toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre konuya ilişkin en çok çalışma çocuklarla yapılmış olup, ABD’nin en çok çalışma yapılmış olan ülke olduğu görülmüştür. En fazla nitel yöntemli çalışmalar yürütülmüş ve en fazla yayın SpringerLink veri tabanından elde edilmiştir. En fazla yayın ise 2019 ve 2022 yıllarında ortaya konmuştur. Bununla birlikte, araştırma verilerine göre mühendislik tasarımı ve proje tabanlı öğrenme, mühendislik temelli eğitimde robotik ve programlama konularıyla birlikte çocukların performans ve algıları ile ilgili araştırmalar en çok ele alınan çalışmalardır.

Kaynakça

  • Kaynakça Auld, E. ve Morris, P. (2019). The OECD and IELS: Redefining early childhood education for the 21st century. Policy Futures in Education, 17(1), 11-26. https://doi.org/10.1177/1478210318823949.
  • Avsec, S., ve Sajdera, J. (2019). Factors influencing pre-service preschool teachers’ engineering thinking: model development and test. Int J Technol Des Educ 29, 1105–1132. https://doi.org/10.1007/s10798-018-9486-8.
  • Baldwin, K. ve Wilson, A. (2020). Early Childhood Engineering and Natural Resources: Preservice teachers utilize the Project Approach for planning, reflection, and practice. Science & Children, 57(9).JSTOR. https://www.jstor.org/stable/10.2307/27045281.
  • Blank, J. ve Lynch, S. (2018). The design process. YC Young Children, 73(4), 89-93. JSTOR. https://www.jstor.org/stable/10.2307/26783668.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri.Pegem Akademi.
  • Clements, D. H., Sarama, J., Brenneman, K., Duke, N. K. ve Hemmeter, M. L. (2020). STREAM education at work—no, at play!. YC Young Children, 75(2), 36-43. JSTOR. https://www.jstor.org/stable/10.2307/26979144?seq=1&cid=pdf-.
  • Convertini, J. (2021). An interdisciplinary approach to investigate preschool children’s implicit inferential reasoning in scientific activities. Res Sci Educ 51, 171–186. https://doi.org/10.1007/s11165-020-09957-3.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştirma yöntemleri. Qualitative research methods. (M. Bütün ve S.B. Demir, Çev.). Siyasal.
  • Dede, Y, (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. J.W. Creswell (Ed.), Nitel yöntemler (S. B. Demir, Çev.) içinde (s. 183-213).Eğiten.
  • DeJarnette, N. K. (2018). Implementing STEAM in the early childhood classroom. European Journal of STEM Education, 3(3), 18. https://doi.org/10.20897/ejsteme/3878.
  • Dewey, J. (1986). Experience and education. The Educational Forum, 50(3), 241–252. https://doi.org/10.1080/00131728609335764.
  • Fleer, M. (2013). Collective imagining in play. in children’s play and development, edited by I. Schousboe, and Ditte Winther-Lindqvist, Children's Play and Development (pp. 73–87). Springer.
  • Fleer, M. (2022). Engineering playworld—a model of practice to support children to collectively design, imagine and think using engineering concepts. Res Sci Educ 52, 583–598 https://doi.org/10.1007/s11165-020-09970-6.
  • Garcia, M., Gentry, C., Jordan, E., Nolan, B. ve Cunningham, C. M. (2019). Methods and strategies. Science and Children, 57(3), 73-77. JSTOR. https://www.jstor.org/stable/10.2307/26901547.
  • Gold, Z. S., Elicker, J., Evich, C. D., Mishra, A. A., Howe, N. ve Weil, A. E. (2021). Engineering play with blocks as an informal learning context for executive function and planning. Journal of Engineering Education, 110(4), 803-818. https://doi.org/10.1002/jee.20421.
  • Hartman, L.S. ve Littell, W. N. (2020). Crossing colleges: the impact of an engineering design collaboration on early childhood teacher candidate development. Journal of Early Childhood Teacher Education, 41(4), 384–402. https://doi.org/10.1080/10901027.2019.1704950.
  • Kahila, J., Valtonen, T., Tedre, M., Mäkitalo, K. ve Saarikoski, O. (2020). Children’s experiences on learning the 21st-century skills with digital games. Games and Culture, 15(6), 685-706. https://doi.org/10.1177/1555412019845592.
  • Kewalramani, S. ve Veresov, N (2022). Multimodal creative inquiry: theorising a new approach for children’s science meaning-making in early childhood education. Res Sci Educ 52, 927–947. https://doi.org/10.1007/s11165-021-10029-3.
  • Lee, J., Yunus, S. ve Lee, J.O. (2023). Investigating children's programming skills through play with robots (KIBO). Early Childhood Educ J. https://doi.org/10.1007/s10643-023-01563-y.
  • Lindeman, K. W. ve Anderson, E. M. (2015). Using blocks to develop 21st century skills. Cover Story. YC: Young Children, 70(1), 36-43. https://www.naeyc.org/resources/pubs/yc/mar2015/using-blocks.
  • Lippard, C. N., Lamm, M. H. ve Riley, K. L. (2017). Engineering thinking in prekindergarten children: a systematic literature review. Journal of Engineering Education, 106(3), 454-474. http://dx.doi.org/10.1002/jee.20174.
  • Lippard, C.N., Lamm, M.H., Tank, K.M. ve Choi, Y.J. (2019). Pre-engineering thinking and the engineering habits of mind in preschool classroom. Early Childhood Educ J 47, 187–198. https://doi.org/10.1007/s10643-018-0898-6.
  • Lott, K., Urbanek-Carney, S. ve Mitchell, A. (2019). Engineering encounters: cookie jar alarms. Science and Children, 57(3), 66-72. JSTOR. https://www.jstor.org/stable/10.2307/26901546.
  • MacDonald, A., Huser, C. ve Sikder, S. et al. (2020). Effective early childhood stem education: findings from the little scientists evaluation. Early Childhood Educ J 48, 353–363. https://doi.org/10.1007/s10643-019-01004-9.
  • Malone, K. L., Tiarani, V., Irving, K. E., Kajfez, R., Lin, H., Giasi, T. ve Edmiston, B. W. (2018). Engineering design challenges in early childhood education: effects on student cognition and interest. European Journal of STEM Education, 3(3), 11. https://doi.org/10.20897/ejsteme/3871.
  • Maxwell, J. A. (2008). Designing a qualitative study.Handbook of Applied Social Research Methods, 2, 214-253.The SAGE.
  • National Research Council. (2013). Next generation science standards: For states, by states. https://nap.nationalacademies.org/read/18290/chapter/1.
  • Pattison, S., Ramos Montañez, S. ve Svarovsky, G. (2022). Family values, parent roles, and life challenges: Parent reflections on the factors shaping long‐term interest development for young children and their families participating in an early childhood engineering program. Science Education, 106(6), 1568-1604. https://doi.org/10.1002/sce.21763.
  • Peppler, K., Wohlwend, K. ve Thompson, N. et al. (2019). Squishing circuits: circuitry learning with electronics and playdough in early childhood. J Sci Educ Technol 28, 118–132. https://doi.org/10.1007/s10956-018-9752-2.
  • Piaget, J. (1972). Physical world of the child. Physics Today, 25 (6): 23-27. https://doi.org/10.1063/1.3070889. Ramanathan, G., Cosso, S. ve Pool, J. (2023). Engineering in preschool: what little minds can teach us about big skills. Early Childhood Educ J. https://doi.org/10.1007/s10643-023-01512-9.
  • Reuter, T. ve Leuchter, M. (2022). Examining kindergarten children’s testing and optimising in the context of a gear engineering task. European Journal of STEM Education, 7(1), 04. https://doi.org/10.20897/ejsteme/11827.
  • Shechter, T., Eden, S. ve Spektor-Levy, O. (2021). Preschoolers' Nascent Engineering Thinking during a Construction Task. Journal of Cognitive Education and Psychology, 20(2), 83-111.ERIC. https://connect.springerpub.com/content/sgrjcep/20/2/83.
  • Speldewinde, C. ve Campbell, C. (2023). ‘Bush kinders’: developing early years learners technology and engineering understandings. Int J Technol Des Educ 33, 775–792. https://doi.org/10.1007/s10798-022-09758-x.
  • Stephenson, T., Fleer, M. ve Fragkiadaki, G. et al. (2022). “You can be whatever you want to be!”: transforming teacher practices to support girls’ stem engagement. Early Childhood Educ J 50, 1317–1328. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01262-6.
  • Su, J. ve Yang, W. (2024). AI literacy curriculum and its relation to children's perceptions of robots and attitudes towards engineering and science: An intervention study in early childhood education. Journal of Computer Assisted Learning, 40(1), 241–253. https://doi.org/10.1111/jcal.12867.
  • Tank, K. M., Rynearson, A. M. ve Moore, T. J. (2018). Examining Student and Teacher Talk Within Engineering Design in Kindergarten. European Journal of STEM Education, 3(3), 10. https://doi.org/10.20897/ejsteme/3870.
  • Vygotsky, L. (2001). Interaction between learning and development. In M. Gauvain & M. Cole (Eds.), Readings on the development of children (3rd ed.; pp. 22–29). NY: Worth. (Original work published 1978). https://ia.eferrit.com/ea/a6589cd862231ed3.pdf.
  • Vygotsky, L. S. (1966). “Play and its Role in the Mental Development of the Child.” Voprosy psikho- logii 12 (6): 62–76. https://doi.org/10.2753/RPO1061-040505036.
  • Wang, Y., Ma, Y., Li, L. ve Fleer, M. (2023). Conceptual PlayWorld: creating motivating conditions for new kindergarten practices in China to support engineering education. European Early Childhood Education Research Journal, 1–19. https://doi.org/10.1080/1350293X.2023.2266784.
  • World Economic Forum. (2016, January). New vision for education: Fostering social and emotional learning through technology. Geneva: World Economic Forum. https://www3.weforum.org/docs/WEF_New_Vision_for_Education.pdf.
  • Xu, T. ve Jack, L. (2024). Engineers in Young Children’s Minds: An Exploratory Case Study of Young Children’s Drawings and Narratives. Early Childhood Educ J 52, 435–442. https://doi.org/10.1007/s10643-023-01442-6.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı).Seçkin.
  • Yılmaz, E. ve Alkış, M. (2019). 21. Yüzyıl Yeterlilikleri Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 5(1), 125-154. https://doi.org/10.34137/jilses.578533.
  • Zviel Girshin, R., Rosenberg, N. ve Kukliansky, I. (2024). Early Childhood Robotics: Children’s Beliefs and Objective Capabilities to Read and Write Programs. Journal of Research in Childhood Education, 38(2), 317–335. https://doi.org/10.1080/02568543.2023.2259946.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Araştırma makalesi
Yazarlar

Şeyma Bastırmacı Kaplan 0000-0001-9968-6919

Adalet Kandır 0000-0002-9917-2587

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 9 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bastırmacı Kaplan, Ş., & Kandır, A. (2024). Erken Çocuklukta Mühendislik Temelli Becerilere Yönelik Yurt Dışında Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 11-27.
AMA Bastırmacı Kaplan Ş, Kandır A. Erken Çocuklukta Mühendislik Temelli Becerilere Yönelik Yurt Dışında Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. MEAD. Haziran 2024;8(1):11-27.
Chicago Bastırmacı Kaplan, Şeyma, ve Adalet Kandır. “Erken Çocuklukta Mühendislik Temelli Becerilere Yönelik Yurt Dışında Yapılan Çalışmaların İncelenmesi”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 8, sy. 1 (Haziran 2024): 11-27.
EndNote Bastırmacı Kaplan Ş, Kandır A (01 Haziran 2024) Erken Çocuklukta Mühendislik Temelli Becerilere Yönelik Yurt Dışında Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 8 1 11–27.
IEEE Ş. Bastırmacı Kaplan ve A. Kandır, “Erken Çocuklukta Mühendislik Temelli Becerilere Yönelik Yurt Dışında Yapılan Çalışmaların İncelenmesi”, MEAD, c. 8, sy. 1, ss. 11–27, 2024.
ISNAD Bastırmacı Kaplan, Şeyma - Kandır, Adalet. “Erken Çocuklukta Mühendislik Temelli Becerilere Yönelik Yurt Dışında Yapılan Çalışmaların İncelenmesi”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 8/1 (Haziran 2024), 11-27.
JAMA Bastırmacı Kaplan Ş, Kandır A. Erken Çocuklukta Mühendislik Temelli Becerilere Yönelik Yurt Dışında Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. MEAD. 2024;8:11–27.
MLA Bastırmacı Kaplan, Şeyma ve Adalet Kandır. “Erken Çocuklukta Mühendislik Temelli Becerilere Yönelik Yurt Dışında Yapılan Çalışmaların İncelenmesi”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 8, sy. 1, 2024, ss. 11-27.
Vancouver Bastırmacı Kaplan Ş, Kandır A. Erken Çocuklukta Mühendislik Temelli Becerilere Yönelik Yurt Dışında Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. MEAD. 2024;8(1):11-27.