Nota, tarih boyunca müziği yazabilmek ve aktarabilmek için kullanılmış önemli bir vasıtadır. Ancak Türk Mûsikîsinin aslî karakteri göz önüne alındığında notanın bâzı zorluklar ortaya çıkardığı da görülmektedir. Bu zorluklar Türk Mûsikîsinde nota kullanımının yaygınlaşmamış olmasının en büyük sebeplerindendir. Tarih boyunca Türk Mûsikîsinde geleneğin “meşk” denilen özgün bir yöntemle gerçekleştirilmiş olması bu yüzden olmalıdır. Meşk, öğretici ve öğrenici arasında birebir etkileşime ve hâfızada tutmaya dayalı bir öğretim sistemidir. Türk Mûsikîsi için sanılanın aksine kolaylaştırıcı olan bu yöntem, meşk halkalarının zayıflamasıyla çeşitli zorluklara yol açmıştır. Meşkin ortadan kalkmasıyla oluşan boşluğu doldurmak için birçok farklı sistemde müzik yazıları kullanılmıştır. Birbirinden farklı özellikleri bulunan bu notaların bugün kullanılan nota sistemine çevrilebilmesi için titizlikle incelenmeleri gerekmektedir. Türk Mûsikîsi geleneğinin önemli aktarıcılarından biri olan, Galata ve Üsküdar Mevlevîhâneleri neyzenbaşısı Emîn Dede’nin Hamparsum sistemiyle yazdığı defterlerin incelenmesi; geleneğin anlaşılması ve eserlerin gelenekteki gibi icrâ‘ edilebilmesi açısından çok önemlidir. Bu çalışmada, Emîn Dede’nin taksîm defterinin içeriği hakkında bilgiler verilmektedir.
Notation is an important tool that used to write and transfer music. However, because of specifical structure of Turkish Music, it is seen that the note also poses some difficulties. Therefore the tradition in Turkish Music has been carried out with a unique education method called “meşk” throughout history. In the “meşk” system, teaching is based on one-to-one interaction and memorization between the teacher and the student. Contrary to popular belief, this method is a facilitator for Turkish Music. But the weakening of the circles of practice caused various difficulties. Many different notations have been used to fill the void left by the disappearance of the “meşk”. These notes need to be studied meticulously in order to be trnaslated into the notation system used today. The improvisation manuscript written Emîn Dede that one of the important character for Turkish Music tradition, written by Hamparsum notation system are very important in terms of understanding the Turkish Music tradition and performing rightly. In this study, manuscript of Neyzen Emîn Dede was examined and information about its content was given.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik (Diğer) |
Bölüm | SOSYAL, BEŞERİ VE İDARİ BİLİMLER |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 16 |
DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren MECMUA Sosyal Bilimler Alanında Yayımlanan
Uluslararası Hakemli Bir Dergidir