Türkiye
ve Dünya’da önemli bir yere sahip olan Denizli/Pamukkale’de bulunan
Pamukkale/Hierapolis Dünya Miras Alanı, Özel
Çevre Koruma Bölgesi, 1. Derece
Arkeolojik ve Doğal Sit, Dünya Miras
Alanı ve Sulak Alan gibi farklı
koruma statüleri altında korunmaktadır. Buna rağmen koruma çalışmalarının
etkinliğinde bazı sorunlar ortaya çıkmaktadır. İçerdiği koruma değerleri
yanında turizm ve rekreasyon açısından ulusal ve uluslararası boyutta önem
taşıyan alanın sürdürülebilir kullanımı yönünde çalışmalar yapılması önem
taşımaktadır. Bu çalışmada yılda yaklaşık 2 milyon kişinin ziyaret ettiği
Pamukkale/Hierapolis Dünya Miras Alanı traverten bölgesinde ziyaretçilere
yapılan anket çalışması aracılığı ile fiziksel ve sosyal taşıma kapasiteleri
hesaplanmıştır. Üç farklı yol ve beş farklı grup yoğunluğu için ayrı ayrı
hesaplanan fiziksel taşıma kapasitesinin yolların özelliklerine göre sosyal
taşıma kapasitesinin ise yaz ve kış dönemine göre farklılık gösterdiği saptanmıştır.
Alanda fiziksel taşıma kapasitesi aşımı hipotezi kısmen doğrulanmış, sosyal
taşıma kapasitesi (2 kat) ve fiziksel taşıma kapasitesi (% 10) değerlerine
göre mevcut ziyaretçi sayısının fazla olduğu ve alanda yaşanan sorunların aşırı
ziyaretçi sayısı ile ilişkili olduğu anlaşılmıştır. Sonuçta alandaki
bozulmaların en aza indirgenmesine, koruma kullanma dengesinin kurulmasına,
sürdürülebilirliğinin ve ziyaretçi memnuniyetinin sağlanmasına katkı sağlayacak
bazı önlem ve öneriler sunulmuştur.
Pamukkale/Hierapolis World Heritage Site which is selected as the study area is located in Denizli/Pamukkale. The area is very important for both Turkey and the World and protected under various protection statues such as Specially Protection Area, 1st Degree Archeological and Natural Site, World Heritage Site and Wetland. Despite to these protection statues, there are some problems regarding the protection of the area. In this study, it was determined the physical and social carrying capacities, through user questionnaire, of Pamukkale/Hierapolis World Heritage Site, which is visited by approximately 2 million people per year. Physical carrying capacity, which is determined separately for three different routes and five different group intensities, varies according to the characteristics of the routes. Social carrying capacity differs according to the summer and winter periods. The physical carrying capacity overflow hypothesis has been partially confirmed. The number of existing visitors is higher than the social carrying capacity (2 times) and the physical carrying capacity (10%), and the problems experienced in the field is related with the excessive number of visitors. As a result, some measures and suggestions that will contribute to the reduction of the disruptions in the area, the establishment of the protection use balance, and the maintenance of sustainability and visitor satisfaction have been proposed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2018 |
Submission Date | November 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 31 Issue: 2 |
Mediterranean Agricultural Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.