Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN RADYOLOJİK GÖRÜNTÜLERDEKİ ANATOMİK YAPILAR HAKKINDA BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 3, 87 - 92, 26.10.2020
https://doi.org/10.37990/medr.781625

Öz

Amaç: Doğrudan insan hayatını ilgilendiren tıp eğitiminin hekim adaylarına meslek yaşamında kullanacakları bilgi, beceri ve tutumları kazandırması gerekmektedir. Bu tıp eğitiminin en temel taşlarından bir tanesi de anatomidir. Anatomi dersinin kliniğe yansıması olan en temel alanlardan birisi radyolojidir. Bu çalışmada amacımız fakültemiz öğrencilerinin radyolojik görüntüler üzerinden majör anatomik yapılara hakimiyetlerini değerlendirmektir.
Materyal ve Metod: Çalışmamızı 131’i dönem 6 , 117’si dönem 3 , 168’i dönem 2 öğrencisi olmak üzere 416 tıp fakültesi öğrencisi ile gerçekleştirdik. Önceden hazırlamış olduğumuz 20 adet radyolojik görüntüyü (2 MR, 5 BT, 13 düz grafi) projektör yardımı ile projeksiyon perdesine yansıttık. Öğrencilere dağıtmış olduğumuz 1’den 20’ye kadar numaralandırılmış boş kâğıtlara ilgili görüntüde sorduğumuz yapının adını yazmalarını istedik.
Bulgular: Dönem 6 öğrencilerinin verdikleri doğru yanıtların medyan değeri 8, dönem 3 öğrencilerininki 7, dönem 2 öğrencilerininki 6 olarak bulundu. Dönem 6 öğrencileri dönem 3 ve dönem 2 öğrencilerinden başarılı çıkarken, dönem 3 ve dönem 2 öğrencileri arasında başarı durumları açısından bir fark çıkmadı.
Sonuç: İyi planlanmış, klinik bölümlerle anatomi bölümünün iletişim içerisinde bulunduğu dikey entegrasyon programları ile öğrencilerin anatomi bilgilerini güncel tutacaklarına inanıyoruz.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • 1. Başer A, Şahin H. Atatürk’ten Günümüze Tıp Eğitimi. Tıp Eğitimi Dünyası 2017;16(48): 70-83.
  • 2. Dereboy İF, Gürel M, Erpek S, Savk Ö. Tıp Eğitiminde Tam Entegrasyona Doğru: Menderes Deneyimi. Toplum ve Hekim. 2001; 16:194-204.
  • 3. Taşkıran HC, Gürsel Y, Özan S, Musal B. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi eğitim stratejilerinin eğitim yönlendiricileri tarafından değerlendirilmesi: SPICES Modeli. Tıp Eğitimi Dünyası. 2005;18(18): 22-6
  • 4. İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Tarihçesi http:// istanbultip.istanbul.edu.tr/tp-eitimi-anabilimdal/ 2004. Erişim tarihi: 25.11.2019.
  • 5. Sandars J, Bax N, Mayer D, Wass V, Vickers R. Educating undergraduate medical students about patient safety: Priority areas for curriculum development. Medical Teacher 2007; 29: 60-1.
  • 6. Arifoğlu Y. Her Yönüyle Anatomi. 2. Baskı. İstanbul: İstanbul Kitabevleri; 2018.
  • 7.Sayek İ, Odabaşı O, Kiper N. (2006). Türk Tabipler Birliği mezuniyet öncesi tıp eğitimi raporu. Ankara, Türk Tabipleri Birliği Yayınları.
  • 8. Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Çekirdek Eğitim Programı‐2014. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/tip_fakultesi_cep.pdf. Erişim tarihi: 25.11.2019.
  • 9. Köse C. Bir Tıp Fakültesi İntörnlerinin Mesleki Temel Bazı Bilgi ve Becerileri Hakkındaki Öz Değerlendirmeleri. STED. 2018; 27(3): 176-89.
  • 10. Acıbadem Üniversitesi Tıp Eğitimi Programı Değerlendirme Raporu (2014-2015). https://slidex.tips/queue/tip-etm-programi-deerlendrme-raporu?&queue_id=-1&v=1574681702&u=MTkzLjE0MC4xNDIuMTAy. Erişim tarihi: 25.11.2019.
  • 11. Han WH, Maxwell SRJ. Are medical students adequately trained to prescribe at the point of graduation? Views of first year foundation doctors. Scott Med J 2006; 51:27-32.
  • 12. Tuğcu H, Yorulmaz C, Ceylan S, Baykal B, Celasun B, Koç S. Acil servis hizmetine katılan hekimlerin, acil olgularda hekim sorumluluğu ve adli tıp sorunları konusundaki bilgi ve düşünceleri. Gülhane Tıp Derg 2003; 45: 175-9.
  • 13. Özyurda F. Tıp eğitiminde andragojik yaklaşım. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi ve Bilişim Bülteni 2001; 2: 8.
  • 14. T.C. İstanbul Medipol Üniversitesi Tıp Fakültesi Program Değerlendirme Raporu. http://www.medipol.edu.tr/medium/Document-File-369.vsf. Erişim tarihi: 25.11.2019.
  • 15. Arı İ, Şendemir E. Anatomi Eğitimi Üzerine Öğrenci Görüşleri. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2003; 29(2): 11-4.
  • 16. Pelin C, Zağyapan R, Kürkçüoğlu A, İyem C. Anatomi eğitim yöntemleri ve tıp eğitim sistemleri ile ilişkisi. VII. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi, Ankara, Kongre Bildiri Özetleri Kitabı. 2012; 155 - 6.
  • 17. Engelshoven JM, Wilmink JT. Teaching Anatomy: A Clinicians View. Euro Journal Morphology 2001; 39(4): 235-6.
  • 18. Older J. Anatomy: A must for teaching the next generation. Surgeon 2014; 2(2): 79-90.
  • 19. Uygur R, Çağlar V, Topçu B, Aktaş S, Özen OA. Anatomi Eğitimi Hakkında Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Int J Basic Clin Med 2013; 1(2): 94-106.
  • 20. Sayek İ, Odabaşı O, Kiper N. (2010). Türk Tabipler Birliği Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Raporu. Ankara, Türk Tabipleri Birliği Yayınları.
  • 21. Gözil R, Özkan S, Bahçelioğlu M, Kadıoğlu D, Çalgüner E, Öktem H, Şenol E. ve ark. Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi 2.sınıf öğrencilerinin anatomi eğitimini değerlendirmeleri. Tıp Eğitimi Dünyası 2006; 23: 27-32.
  • 22. Uygur R, Çağlar V, Topçu B, Aktaş S, Özen OA. Anatomi Eğitimi Hakkında Öğrenci Görüşleri. Int J Basic Clin Med 2013; 1(2): 94-106.
  • 23. Biggs JB. Approaches to learning in secondary and tertiary students in Hong Kong: Some comparative studies. Educational Research Journal 1991; (6): 27-39.
  • 24. Tıp Eğitiminde İntörnlük Çalıştayı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/Tip_egitiminde_intornluk_calistayi.pdf. Erişim tarihi: 25.11.2019.
  • 25. Sungur MA, Ankaralı H, Cangür Ş, Ataoğlu S. Düzce Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Başarıyı Etkileyen Risk Faktörleri. Düzce Tıp Fakültesi Dergisi 2017; 19(3): 59-64.
  • 26. Koyun A, Akgün Ş, Özvarış SB. Do physicians experience gender discrimination in medical specialization in Turkey? International Journal of Human Sciences 2013; 10(2): 521-31.

EVALUATION OF THE KNOWLEDGE OF MEDICAL FACULTY STUDENTS ABOUT THE ANATOMICAL STRUCTURES ON RADIOLOGICAL IMAGES

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 3, 87 - 92, 26.10.2020
https://doi.org/10.37990/medr.781625

Öz

Objective: Medical education, which is directly related to human life, should provide prospective physicians with the knowledge, skills and attitudes that they will use in their professional life. One of the cornerstones of this medical education is anatomy. One of the most basic areas, which are the reflections of anatomy course to clinic, is radiology. The aim of this study was to evaluate the command of the students of our faculty on major anatomical structures through radiological images.
Material and Methods: We conducted our study with a total of 416 medical faculty students; 131 sixth year students, 117 third year students and 168 second year students. We projected 20 radiological images (2 MR, 5 CT, 13 radiographs) that we had prepared for the students who participated in the study to the screen with the help of a projector. We asked students to write the name of the structure we asked in the image on the blank papers previously distributed which were numbered from 1 to 20.
Results: The median value of the correct answers given by sixth year students was 8, third year students was 7 and second year students was 6. While sixth year students were found to be more successful than third and second year students, no difference was found between third year and second year students in terms of their success.
Conclusions: We believe that students will keep their anatomy information up to date by well-planned vertical integration programs in which the clinical departments and the anatomy department interact with each other.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • 1. Başer A, Şahin H. Atatürk’ten Günümüze Tıp Eğitimi. Tıp Eğitimi Dünyası 2017;16(48): 70-83.
  • 2. Dereboy İF, Gürel M, Erpek S, Savk Ö. Tıp Eğitiminde Tam Entegrasyona Doğru: Menderes Deneyimi. Toplum ve Hekim. 2001; 16:194-204.
  • 3. Taşkıran HC, Gürsel Y, Özan S, Musal B. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi eğitim stratejilerinin eğitim yönlendiricileri tarafından değerlendirilmesi: SPICES Modeli. Tıp Eğitimi Dünyası. 2005;18(18): 22-6
  • 4. İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Tarihçesi http:// istanbultip.istanbul.edu.tr/tp-eitimi-anabilimdal/ 2004. Erişim tarihi: 25.11.2019.
  • 5. Sandars J, Bax N, Mayer D, Wass V, Vickers R. Educating undergraduate medical students about patient safety: Priority areas for curriculum development. Medical Teacher 2007; 29: 60-1.
  • 6. Arifoğlu Y. Her Yönüyle Anatomi. 2. Baskı. İstanbul: İstanbul Kitabevleri; 2018.
  • 7.Sayek İ, Odabaşı O, Kiper N. (2006). Türk Tabipler Birliği mezuniyet öncesi tıp eğitimi raporu. Ankara, Türk Tabipleri Birliği Yayınları.
  • 8. Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Çekirdek Eğitim Programı‐2014. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/tip_fakultesi_cep.pdf. Erişim tarihi: 25.11.2019.
  • 9. Köse C. Bir Tıp Fakültesi İntörnlerinin Mesleki Temel Bazı Bilgi ve Becerileri Hakkındaki Öz Değerlendirmeleri. STED. 2018; 27(3): 176-89.
  • 10. Acıbadem Üniversitesi Tıp Eğitimi Programı Değerlendirme Raporu (2014-2015). https://slidex.tips/queue/tip-etm-programi-deerlendrme-raporu?&queue_id=-1&v=1574681702&u=MTkzLjE0MC4xNDIuMTAy. Erişim tarihi: 25.11.2019.
  • 11. Han WH, Maxwell SRJ. Are medical students adequately trained to prescribe at the point of graduation? Views of first year foundation doctors. Scott Med J 2006; 51:27-32.
  • 12. Tuğcu H, Yorulmaz C, Ceylan S, Baykal B, Celasun B, Koç S. Acil servis hizmetine katılan hekimlerin, acil olgularda hekim sorumluluğu ve adli tıp sorunları konusundaki bilgi ve düşünceleri. Gülhane Tıp Derg 2003; 45: 175-9.
  • 13. Özyurda F. Tıp eğitiminde andragojik yaklaşım. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi ve Bilişim Bülteni 2001; 2: 8.
  • 14. T.C. İstanbul Medipol Üniversitesi Tıp Fakültesi Program Değerlendirme Raporu. http://www.medipol.edu.tr/medium/Document-File-369.vsf. Erişim tarihi: 25.11.2019.
  • 15. Arı İ, Şendemir E. Anatomi Eğitimi Üzerine Öğrenci Görüşleri. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2003; 29(2): 11-4.
  • 16. Pelin C, Zağyapan R, Kürkçüoğlu A, İyem C. Anatomi eğitim yöntemleri ve tıp eğitim sistemleri ile ilişkisi. VII. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi, Ankara, Kongre Bildiri Özetleri Kitabı. 2012; 155 - 6.
  • 17. Engelshoven JM, Wilmink JT. Teaching Anatomy: A Clinicians View. Euro Journal Morphology 2001; 39(4): 235-6.
  • 18. Older J. Anatomy: A must for teaching the next generation. Surgeon 2014; 2(2): 79-90.
  • 19. Uygur R, Çağlar V, Topçu B, Aktaş S, Özen OA. Anatomi Eğitimi Hakkında Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Int J Basic Clin Med 2013; 1(2): 94-106.
  • 20. Sayek İ, Odabaşı O, Kiper N. (2010). Türk Tabipler Birliği Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Raporu. Ankara, Türk Tabipleri Birliği Yayınları.
  • 21. Gözil R, Özkan S, Bahçelioğlu M, Kadıoğlu D, Çalgüner E, Öktem H, Şenol E. ve ark. Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi 2.sınıf öğrencilerinin anatomi eğitimini değerlendirmeleri. Tıp Eğitimi Dünyası 2006; 23: 27-32.
  • 22. Uygur R, Çağlar V, Topçu B, Aktaş S, Özen OA. Anatomi Eğitimi Hakkında Öğrenci Görüşleri. Int J Basic Clin Med 2013; 1(2): 94-106.
  • 23. Biggs JB. Approaches to learning in secondary and tertiary students in Hong Kong: Some comparative studies. Educational Research Journal 1991; (6): 27-39.
  • 24. Tıp Eğitiminde İntörnlük Çalıştayı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/Tip_egitiminde_intornluk_calistayi.pdf. Erişim tarihi: 25.11.2019.
  • 25. Sungur MA, Ankaralı H, Cangür Ş, Ataoğlu S. Düzce Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Başarıyı Etkileyen Risk Faktörleri. Düzce Tıp Fakültesi Dergisi 2017; 19(3): 59-64.
  • 26. Koyun A, Akgün Ş, Özvarış SB. Do physicians experience gender discrimination in medical specialization in Turkey? International Journal of Human Sciences 2013; 10(2): 521-31.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Özgün Makaleler
Yazarlar

Mustafa Canbolat 0000-0001-6986-8578

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2020
Kabul Tarihi 17 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

AMA Canbolat M. TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN RADYOLOJİK GÖRÜNTÜLERDEKİ ANATOMİK YAPILAR HAKKINDA BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Med Records. Ekim 2020;2(3):87-92. doi:10.37990/medr.781625

         

Chief Editors
Assoc. Prof. Zülal Öner
Address: İzmir Bakırçay University, Department of Anatomy, İzmir, Turkey

Assoc. Prof. Deniz Şenol
Address: Düzce University, Department of Anatomy, Düzce, Turkey

E-mail: medrecsjournal@gmail.com

Publisher:
Medical Records Association (Tıbbi Kayıtlar Derneği)
Address: Düzce / Türkiye


Publication Support: 

Effect Publishing & Agency
Phone: + 90 (553) 610 67 80
E-mail: info@effectpublishing.com