Klinik Araştırma
BibTex RIS Kaynak Göster

Menstruasyon Etki Ölçeği Geliştirilmesi

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 3, 454 - 461, 22.09.2022
https://doi.org/10.37990/medr.1129277

Öz

Amaç: Literatürde mensturasyon tutumlarını ve belirtilerini ölçmeye yönelik bir çok ölçüm aracı olsa bile premenstrual sendrom ve dismenoreden bağımsız olarak menstruasyonun tek başına kadın yaşamına etkilerini ölçen spesifik bir ölçüm aracına ihtiyaç vardır. Araştırmada menstruasyon etkilerini ölçmeye yönelik bir ölçek geliştirmek amaçlanmıştır.
Materyal ve Metot: Metodolojik bir araştırmadır. Örneklemini üniversitede öğrenim gören 615 kız öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama formu olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen taslak Menstruasyon Etki Ölçeği ile Menstruasyon Semptom Ölçeği Negatif etkiler/somatik yakınmalar” alt boyutu ve tanıtıcı bilgi formu kullanılmıştır.
Bulgular: Faktör analizi sonucu fiziksel ve psikososyal etki alt boyutlarından oluşan 14 maddelik bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçek, “5” Kesinlikle Katılıyorum ve “1” Hiç Katılmıyorum arasında değerlendirilen 5’li likert tipi bir ölçektir. Ölçekten alınabilecek toplam puan 14 ile 70 arasında değişmektedir. Puan arttıkça katılımcının mensturasyondan etkilenme durumları artmaktadır. Ölçeğin, açıklanan toplam varyansı %54.92’dir. Cronbach’s Alfa katsayısının ise 0.87 olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Literatüre kadın yaşamında spesifik olarak mensturasyonun etkilerini ölçmeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı kazandırılmıştır. Menstruasyon Etki Ölçeği (MEÖ), kısa pratik ve uygulaması kolay bir ölçektir. Farklı kültürlerde geçerlilik ve güvenilirliği sınanmalıdır.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • 1. Garg S, Anand T. Menstruation related myths in India: strategies for combating it. Journal of family medicine and primary care. 2015; 4(2): 184.
  • 2. Kjartansdóttir KS. Women and menstruation: how menstrual symptoms affect the daily lives of Icelandic women Ph.D. thesis, Reykjavik University, Iceland; 2020.
  • 3. Yaliwal RG, Biradar AM, Kori SS, et al. Menstrual Morbidities, Menstrual Hygiene, Cultural Practices during Menstruation, and WASH Practices at Schools in Adolescent Girls of North Karnataka, India: A Cross-Sectional Prospective Study. Obstetrics and Gynecology International. 2020;1-8.
  • 4. Chang YT, Hayter M, Wu SC. A systematic review and meta-ethnography of the qualitative literature: experiences of the menarche. Journal of Clinical Nursing. 2010;19(3-4):447-460.
  • 5. Johnston-Robledo I, Sheffield K, Voigt J, Wilcox-Constantine J. Reproductive shame: Self-objectification and young women's attitudes toward their reproductive functioning. Women & Health. 2007;46(1):25-39.
  • 6. Umeora OUJ, Egwuatu VE. Menstruation in rural Igbo women of South East Nigeria: Attitudes, beliefs and practices. African Journal of Reproductive Health / La Revue Africaine De La Santé Reproductive. 2008;12(1):109-115. 7. Güvenç G, Seven M, Akyüz A. Menstrüasyon semptom ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması. TAF Prev Med Bull. 2014;13:367-74.
  • 8. Steiner M, Macdougall M, Brown E. The premenstrual symptoms screening tool (PSST) for clinicians. Archives of Women’s Mental Health. 2003;6:203-209.
  • 9. Brooks-Gunn J, Ruble DN. The menstrual attitude questionnaire. Psychosomatic Medicine. 1980;42(5):503-512.
  • 10. Moos R. The Development of a Menstrual Distress Questionnaire. Psychosomatic Medicine. 1968;30(6):853-867.
  • 11. Chesney MA, Tasto DL. The development of the menstrual symptom questionnaire. Behav. Res & Therapy. 1975;13:237-244.
  • 12. Halbreich U, Endicott J, Schacht S, Nee J. The diversity of premenstrual changes as reflected in the Premenstrual Assessment Form. Acta Psychiatrica Scandinavica. 1982;65: 46-65. 13. Morse JM, Kieren D, Bottorff J. The Adolescent Menstrual Attitude Questionnaire, PartⅠ: Scale construction. Health Care for Women International. 1993;14:39-62.
  • 14. International Test Commission. ITC guidelines for translating and adapting tests (Second Edition). International Journal of Testing. 2018;18(2):101-134.
  • 15. Hatcher L. A Step-by-Step approach to using the SAS System for factor analysis and structural equation modeling. 6th ed. Cary, North Caroline, USA: SAS Institute; 2003.
  • 16. Yurdugül H, Aşkar P. An investigation of the factorial structures of pupils’ attitude towards technology (PATT): A Turkish sample. Elementary Education Online. 2008;7(2):288-309.
  • 17. Karasar N. Bilimsel araştırma yöntemi (5. Basım). Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık; 1994.
  • 18. Erefe İ, editor. Hemşirelikte araştırma, ilke süreç ve yöntemleri. İstanbul: Odak Ofset; 2002.
  • 19. Tavşancıl E. Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi, (1. Baskı) Ankara: Nobel Yayınevi; 2002.
  • 20. Büyüköztürk Ş. Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık; 2012.
  • 21. Thompson B. Explaratory and confirmatory factor analysis: understanding concepts and applications. (First Edition). Washington: American Psychological Association; 2004.
  • 22. Balcı A. Sosyal bilimlerde araştırma: yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık; 2009.
  • 23. Özdamar K. Eğitim, sağlık ve davranış bilimlerinde ölçek ve test geliştirme yapısal eşitlik modellemesi. Eskişehir: Nisan Yayıncılık; 2016.
  • 24. Ergin DY. Ölçeklerde geçerlik ve güvenirlik. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 1995;7:125-148.
  • 25. Kalaycı Ş. SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım; 2008.
  • 26. Alpar R. Uygulamalı istatistik ve geçerlik güvenirlik. Ankara: Detay Yayıncılık; 2014. 27. Tezbaşaran A. Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. 2. Baskı. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları; 1997.
  • 28. Şencan H, editor. Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayınevi; 2005.
  • 29. Yılmaz E, Eser E. Miyokart Enfarktüsü Boyutsal Değerlendirme Ölçeği (MIDAS) Türkçe Sürümünün Psikometrik Özellikleri. Anadolu Kardiyoloji Dergisi. 2011;11:386-401.

Menstruation Impact Scale Development

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 3, 454 - 461, 22.09.2022
https://doi.org/10.37990/medr.1129277

Öz

Aim: Although there are many measurement tools in the literature to measure menstruation attitudes and symptoms, there is a need for a specific measurement tool that measures the impacts of menstruation alone on women’s life, independent of premenstrual syndrome and dysmenorrhea. Our aim was to create a scale so that we could measure the impacts of menstruation in the study.
Materials and Methods: It is a methodological research. The sample consisted of 615 female university students. Menstrual Impact draft scale, which is developed by the researchers, subscale of Menstrual Symptom Questionnaire Negative impacts/ somatic complaints and introductory information form have been used as data collecting forms.
Results: After the factor analysis, a 14-item scale, consisting of physical and psychosocial impact subscales, was developed. The scale is a 5 point Likert type scale evaluated between “5” Strongly Agree and “1” Strongly Disagree. The minimum and maximum scores to be obtained from the overall scale are 14 and 70 respectively. As the score increases, the participant’s degree of being affected by menstruation increases as well. The total explained variance of the scale is 54.92%. The Cronbach’s alpha coefficient of the scale was 0.87.
Conclusion: The literature has been earned a valid and reliable measurement tool to specifically measure the impacts of menstruation in women’s life. Menstrual Impact Scale (MIS) is a short, practical, and easy-to-apply scale. Its validity and reliability in different cultures should be tested.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • 1. Garg S, Anand T. Menstruation related myths in India: strategies for combating it. Journal of family medicine and primary care. 2015; 4(2): 184.
  • 2. Kjartansdóttir KS. Women and menstruation: how menstrual symptoms affect the daily lives of Icelandic women Ph.D. thesis, Reykjavik University, Iceland; 2020.
  • 3. Yaliwal RG, Biradar AM, Kori SS, et al. Menstrual Morbidities, Menstrual Hygiene, Cultural Practices during Menstruation, and WASH Practices at Schools in Adolescent Girls of North Karnataka, India: A Cross-Sectional Prospective Study. Obstetrics and Gynecology International. 2020;1-8.
  • 4. Chang YT, Hayter M, Wu SC. A systematic review and meta-ethnography of the qualitative literature: experiences of the menarche. Journal of Clinical Nursing. 2010;19(3-4):447-460.
  • 5. Johnston-Robledo I, Sheffield K, Voigt J, Wilcox-Constantine J. Reproductive shame: Self-objectification and young women's attitudes toward their reproductive functioning. Women & Health. 2007;46(1):25-39.
  • 6. Umeora OUJ, Egwuatu VE. Menstruation in rural Igbo women of South East Nigeria: Attitudes, beliefs and practices. African Journal of Reproductive Health / La Revue Africaine De La Santé Reproductive. 2008;12(1):109-115. 7. Güvenç G, Seven M, Akyüz A. Menstrüasyon semptom ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması. TAF Prev Med Bull. 2014;13:367-74.
  • 8. Steiner M, Macdougall M, Brown E. The premenstrual symptoms screening tool (PSST) for clinicians. Archives of Women’s Mental Health. 2003;6:203-209.
  • 9. Brooks-Gunn J, Ruble DN. The menstrual attitude questionnaire. Psychosomatic Medicine. 1980;42(5):503-512.
  • 10. Moos R. The Development of a Menstrual Distress Questionnaire. Psychosomatic Medicine. 1968;30(6):853-867.
  • 11. Chesney MA, Tasto DL. The development of the menstrual symptom questionnaire. Behav. Res & Therapy. 1975;13:237-244.
  • 12. Halbreich U, Endicott J, Schacht S, Nee J. The diversity of premenstrual changes as reflected in the Premenstrual Assessment Form. Acta Psychiatrica Scandinavica. 1982;65: 46-65. 13. Morse JM, Kieren D, Bottorff J. The Adolescent Menstrual Attitude Questionnaire, PartⅠ: Scale construction. Health Care for Women International. 1993;14:39-62.
  • 14. International Test Commission. ITC guidelines for translating and adapting tests (Second Edition). International Journal of Testing. 2018;18(2):101-134.
  • 15. Hatcher L. A Step-by-Step approach to using the SAS System for factor analysis and structural equation modeling. 6th ed. Cary, North Caroline, USA: SAS Institute; 2003.
  • 16. Yurdugül H, Aşkar P. An investigation of the factorial structures of pupils’ attitude towards technology (PATT): A Turkish sample. Elementary Education Online. 2008;7(2):288-309.
  • 17. Karasar N. Bilimsel araştırma yöntemi (5. Basım). Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık; 1994.
  • 18. Erefe İ, editor. Hemşirelikte araştırma, ilke süreç ve yöntemleri. İstanbul: Odak Ofset; 2002.
  • 19. Tavşancıl E. Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi, (1. Baskı) Ankara: Nobel Yayınevi; 2002.
  • 20. Büyüköztürk Ş. Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık; 2012.
  • 21. Thompson B. Explaratory and confirmatory factor analysis: understanding concepts and applications. (First Edition). Washington: American Psychological Association; 2004.
  • 22. Balcı A. Sosyal bilimlerde araştırma: yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık; 2009.
  • 23. Özdamar K. Eğitim, sağlık ve davranış bilimlerinde ölçek ve test geliştirme yapısal eşitlik modellemesi. Eskişehir: Nisan Yayıncılık; 2016.
  • 24. Ergin DY. Ölçeklerde geçerlik ve güvenirlik. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 1995;7:125-148.
  • 25. Kalaycı Ş. SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım; 2008.
  • 26. Alpar R. Uygulamalı istatistik ve geçerlik güvenirlik. Ankara: Detay Yayıncılık; 2014. 27. Tezbaşaran A. Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. 2. Baskı. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları; 1997.
  • 28. Şencan H, editor. Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayınevi; 2005.
  • 29. Yılmaz E, Eser E. Miyokart Enfarktüsü Boyutsal Değerlendirme Ölçeği (MIDAS) Türkçe Sürümünün Psikometrik Özellikleri. Anadolu Kardiyoloji Dergisi. 2011;11:386-401.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Hemşirelik
Bölüm Özgün Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Gün Kakaşçı 0000-0003-1951-563X

Dilek Coşkuner Potur 0000-0002-2186-4663

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 22 Eylül 2022
Kabul Tarihi 8 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

AMA Gün Kakaşçı Ç, Coşkuner Potur D. Menstruation Impact Scale Development. Med Records. Eylül 2022;4(3):454-461. doi:10.37990/medr.1129277

         

Chief Editors
Assoc. Prof. Zülal Öner
Address: İzmir Bakırçay University, Department of Anatomy, İzmir, Turkey

Assoc. Prof. Deniz Şenol
Address: Düzce University, Department of Anatomy, Düzce, Turkey

E-mail: medrecsjournal@gmail.com

Publisher:
Medical Records Association (Tıbbi Kayıtlar Derneği)
Address: Düzce / Türkiye


Publication Support: 

Effect Publishing & Agency
Phone: + 90 (553) 610 67 80
E-mail: info@effectpublishing.com