ÖZET
Şehir logosu, şehrin bilinirliği ve tanıtımında önemli bir görsel kimlik elamanıdır. Şehrin her türlü platformda tanıtımını sağladığı gibi diğer şehirlerarasından kolayca ayrıştırılmasını da sağlar. Şehir logolarında ağırlıklı olarak şehri tanımlayan coğrafi ve kültürel semboller ile şehrin dokusunda önemli yere sahip yapısal unsurlar yer alır. Bir şehir logosunda, şehri tanımlayan görsel unsurlar varsa “görsel temsil”den söz edilebilir. Şehir logosunda görsel unsurların olması zorunluluk değildir. Fakat iletişim çalışmalarının büyük bir çoğunluğunda olduğu gibi logo tasarımında da tipografik unsurlara göre görsel unsurların algılanması ve hafızada kalıcılığı daha fazla olmasından dolayı tercih edilmektedir.
Binlerce yıldır, çok sayıda insanın bir arada yaşadığı şehirler, askeri, ticari veya doğa olayları sebebiyle sürekli değişime sahip yerlerdir. Şehirde meydana gelen dikkate değer değişikliklerin şehri sembolize eden logoya yansıması kaçınılmazdır. Şehir logoları, gelişen ve değişen şehrin dokusuna ayak uydurdukları sürece güncelliklerini korurlar. Reklam- tanıtım açısından şehirle illiyet(bağ) oluşturan görsel unsurların, isim kadar tanımlama ve ayrıştırıcı etkisi vardır.
Bir şehir logosunda tek başına tasarım tekniği başarısı yeterli değildir önemli olan şehirle bütünleşmesini sağlayan temsil performansıdır.
Makalede son yıllarda logolarında değişikliğe giden belediye veya valiliklerin logoları arasından rastgele seçim yapılarak, görsel temsil performansları görsel iletişim kavram ve ilkeleri çerçevesinde değerlendirmeye çalışılmıştır. Yapılan değerlendirmeler kişisel perspektifte yapıldığı için her türlü eleştiriye açıktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 17 |