Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Attempt at Challenging Orientalism: Primo Türk Çocuğu (Primo: A Turkish Boy)

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 57 - 66, 30.06.2025

Öz

This article comprehensively addresses the identity conflicts between the person and society, the cultural
transformations, and the impacts of Orientalism in Ömer Seyfettin's story, Primo Türk Çocuğu (Primo: A
Turkish Boy). Through the characters of Kenan Bey and Grazia, the story portrays the cultural
transformation experienced by Ottoman society during the Westernization process and its effects on people.
Kenan Bey's Western-centric education in Paris shapes his worldview and value system, leading him to
distance himself from his own cultural identity and experience an identity crisis. While trying to adapt to
the modernization ideals of the West, Kenan Bey experiences conflicts resulting from his separation from
his roots. This identity crisis goes beyond being a personal issue and reflects a broader cultural crisis
occurring within the society. In the context of Orientalism, Edward Said's concept of the “other” plays a
significant role in the story. The tendency of the West to view the East as a backward region exacerbates
Kenan Bey's identity crisis. The character of Grazia represents this Orientalist mindset, exhibiting a hostile
attitude towards Turkish culture and glorifying the superiority of the West. Grazia's stance illustrates that
the process of Westernization leads to serious conflicts even within the family. On the other hand, Primo,
another key character in the story, resists these Orientalist discourses and embraces his Turkish identity.
Primo's inner transformation symbolizes the challenges people face in their search for identity and,
ultimately, their desire to return to their cultural roots. Although it is inevitable for people to interact with
different cultural values in the age of globalization, the necessity of holding onto one's cultural identity is
emphasized in the story. Kenan Bey's identity crisis and Primo's transformation highlight the importance
of people and societies maintaining their values and cultural heritage in their search for identity.

Kaynakça

  • Berg, B. L. (2009). Qualitative research methods for the social sciences. Allyn & Bacon.
  • Baş, T. (2020). Ömer Seyfettin'in Primo Türk Çocuğu ve Beyaz Lale adlı hikâyelerine yeni tarihselci bir bakış (Master thesis, Altınbaş University).
  • Burcu, E. (2004). Ömer Seyfettin’den “Milli Benliğe Dönüş” çağrısı: Primo Türk Çocuğu. Bilig / Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 141-149.

Oryantalizme Meydan Okuma Denemesi: Primo Türk Çocuğu

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 57 - 66, 30.06.2025

Öz

Bu makale, Ömer Seyfettin’in Primo Türk Çocuğu adlı hikâyesinde birey ile toplum arasındaki kimlik
çatışmalarını, kültürel dönüşümleri ve Oryantalizmin etkilerini kapsamlı bir şekilde ele almaktadır. Hikâye,
Kenan Bey ve Grazia karakterleri aracılığıyla Osmanlı toplumunun Batılılaşma sürecinde yaşadığı kültürel
dönüşümü ve bunun bireyler üzerindeki etkilerini ortaya koymaktadır. Kenan Bey’in Paris’te aldığı Batı
merkezli eğitim, onun dünya görüşünü ve değerler sistemini şekillendirir; bu da onun kendi kültürel
kimliğinden uzaklaşmasına ve bir kimlik krizi yaşamasına yol açar. Kenan Bey, Batı’nın modernleşme
ideallerine uyum sağlamaya çalışırken, köklerinden kopmasından kaynaklanan çatışmalar yaşar. Bu kimlik
krizi, sadece kişisel bir sorun olmanın ötesine geçerek toplumda yaşanan daha geniş çaplı bir kültürel krizi
yansıtmaktadır. Oryantalizm bağlamında Edward Said’in “öteki” kavramı hikâyede önemli bir rol
oynamaktadır. Batı’nın Doğu’yu geri kalmış bir bölge olarak görme eğilimi, Kenan Bey’in kimlik krizini
daha da büyütür. Grazia karakteri, bu Oryantalist bakış açısını temsil eder; Türk kültürüne karşı düşmanca
bir tavır sergiler ve Batı’nın üstünlüğünü yüceltir. Grazia’nın tutumu, Batılılaşma sürecinin aile içinde bile
ciddi çatışmalara yol açtığını göstermektedir. Öte yandan, hikâyenin bir diğer önemli karakteri olan Primo,
bu Oryantalist söylemlere karşı çıkar ve Türk kimliğine sahip çıkar. Primo’nun dönüşümü, bireylerin kimlik
arayışında karşılaştıkları zorlukları ve nihayetinde kendi kültürel köklerine dönme arzusunu simgeler.
Hikâyede küreselleşme çağında bireylerin farklı kültürel değerlerle etkileşimde bulunması kaçınılmaz olsa
da kendi kültürel kimliğine tutunmanın gerekliliği vurgulanmaktadır. Kenan Bey’in kimlik krizi ve
Primo’nun dönüşümü, bireylerin ve toplumların kimlik arayışında kendi değerlerini ve kültürel miraslarını
korumalarının önemini ön plana çıkarmaktadır.

Kaynakça

  • Berg, B. L. (2009). Qualitative research methods for the social sciences. Allyn & Bacon.
  • Baş, T. (2020). Ömer Seyfettin'in Primo Türk Çocuğu ve Beyaz Lale adlı hikâyelerine yeni tarihselci bir bakış (Master thesis, Altınbaş University).
  • Burcu, E. (2004). Ömer Seyfettin’den “Milli Benliğe Dönüş” çağrısı: Primo Türk Çocuğu. Bilig / Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 141-149.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Faruk Dündar Bu kişi benim

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 20 Ekim 2024
Kabul Tarihi 28 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dündar, F. (2025). An Attempt at Challenging Orientalism: Primo Türk Çocuğu (Primo: A Turkish Boy). Medeniyet ve Toplum Dergisi, 9(1), 57-66.