Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeylerinin Şiddet Eğilimlerine Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 111 - 125, 26.10.2021

Öz

Amaç: Öğrencilerin duygusal zekâ düzeylerinin şiddet eğilimlerine etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılan araştırma tanımlayıcı niteliktedir.

Gereç ve Yöntem: Araştırma; 01.07.2020–30.09.2020 tarihleri arasında Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi; Hemşirelik ve Ebelik bölümlerinde öğrenim görmekte olan 554 öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler; “Tanıtıcı Bilgi formu”, “Duygusal Zekâ Değerlendirme Ölçeği (DZDÖ)” ve “Şiddet Eğilimi Ölçeği (ŞEÖ)” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, ortalama, yüzdelik dağılım, korelasyon analizi kullanılmıştır.

Bulgular: Öğrencilerin DZDÖ duyguların farkında olma alt boyutu puan ortalaması 28.16±5.86, duygularını yönetme alt boyutu puan ortalamasının 24.58±5.89, kendini motive etme alt boyutu puan ortalamasının 26,72±5,85, empati alt boyutu puan ortalamasının 27.99±5.93, sosyal beceriler alt boyutu puan ortalamasının 26.11±5.82, DZDÖ toplam puan ortalamasının 133.57±25.21 ve normal aralıkta olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin ŞEÖ toplam puan ortalamasının ise 37.23±9.62 ve şiddet eğilimlerinin düşük olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin DZDÖ puan ortalamaları ile ŞEÖ puan ortalamaları arasında negatif yönde anlamlı çok zayıf bir ilişki olduğu (p=0.01, r= -.110), duygusal zekâ düzeyi yükseldikçe şiddet eğiliminde azalma olduğu belirlenmiştir.

Sonuç: Araştırmanın bulguları doğrultusunda öğrencilerin duygusal zekâ düzeylerinin geliştirilmeye ihtiyacı olduğu, şiddet eğilimlerinin düşük ve duygusal zekâ düzeyi yükseldikçe şiddet eğilimlerinde azalma olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • 1. World Health Organization (WHO). Şiddetin Önlenmesi Küresel Durum Raporu 2014. http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/status_report/2014/en/ Erişim tarihi: 15.11.2020.
  • 2. Avcı HÖ, Yıldırım İ. Ergenlerde şiddet eğilimi, yalnızlık ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2014;29: s.157-168.
  • 3. Özgür G, Yörükoğlu G, Baysan Arabacı L. Lise öğrencilerinin şiddet algıları, şiddet eğilim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2011; 2(2), s.53-60.
  • 4. Kabasakal Z. The effects of mother education programs on the functionality, anger management and conflict solution levels of families. Eğitim Araştırmaları Eurasian Journal of Educational Research 2013;52, p.1-20.
  • 5. World Health Organization (WHO). World report on violence and health: summary. Geneva: WHO; 2002; p.331.
  • 6. Subaşı N. Effects on violence agains two men and women's health. Aktüel Tıp Dergisi 2001;6(1).
  • 7. Millî Eğitim Bakanlığı. Okullarda Şiddetin Önlenmesi, Genelge no :2006/26. Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü. 2006. http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1340.pdf Erişim tarihi: 15.10.2020.
  • 8. Türkiye Büyük Millet Meclisi çocuklarda ve gençlerde artan şiddet eğilimi ile okullarda meydana gelen olayların araştırılarak alınması gereken önlemlerin belirlenmesi amacıyla kurulan meclis araştırması komisyonu raporu. Ankara: Özel Eğitim ve Rehberlik Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü 2007.
  • 9. Berkowitz L, LePage A. Weapons as aggression-eliciting stimuli. Journal of Personality and Social Psychology 1967; 7(2), p.202-207.
  • 10. Goleman D. Duygusal Zekâ Neden IQ’dan Daha Önemlidir? Çeviren: Banu S.Yüksel, İstanbul: Varlık/Bilim Yayınları 1998. 7.Baskı, s.17-380.
  • 11. Stein SJ, Book HE. EQ Duygusal Zekâ ve Başarının Sırrı. Çeviren: Müjde Işık, İstanbul: Özgür Yayınları 2000;s.35-77.
  • 12. Mayer JD, Salovey P, Caruso D. Models of Emotional Intelligence, Handbook of İntelligence. Camridge: Camridge Universty Pres 2000: p. 396 - 416.
  • 13. Matthews G, Zeidner M. The Handbook of Emotional Intelligence: Theory, Development, Assessment and Application at Home, School and in the Workplace, Editors: Reuven Bar – On, James D.A.Parker. San Fransisco: Jossey-Bass A Wiley Company 2000; p.459.
  • 14. Brackett MA, Mayer JD, Warner RM. Emotional Intelligence And İts Realiton To Everyday Behaviour. Personality And Individual Differences 2004; 36, p.1382-1402.
  • 15. Yeşilyaprak B. Duygusal Zekâ ve Eğitim Açısından Doğurguları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 2001; 25, s.139-146.
  • 16. Ergin FE. Üniversite öğrencilerinin sahip oldukları duygusal zekâ düzeyi ile 16 kişilik özelliği arasındaki ilişki üzerine bir araştırma (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya 2000. s.15-35.
  • 17. Buko G, Özkan H. Gebelerin Duygusal Zekâları ile Prenatal Bağlanma Düzeyleri Arasındaki İlişki. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2016;19(4), s.217-224.
  • 18. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı. Aile içinde ve toplumsal alanda şiddet. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı Yayınları, Bilim Serisi, 1998;Yayın No: 113. Ankara.
  • 19. Yılmaz Karabulutlu E, Yılmaz S, Yurttaş A. Öğrencilerin Duygusal Zekâ Düzeyleri ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2011; 2(2):s.75-79.
  • 20. Ünsar S, Yıldız Fındık Ü, Kurt Sadırlı S, Erol Ö, Ünsal S. Edirne Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri. Üniversite ve Toplum 2009; 9(1).
  • 21. Kantek F, Gezer N. Bir sağlık yüksekokulunda öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications 11-13 November, 2010. 2011, Antalya-Turkey. http://www.iconte.org/ FileUpload/ks59689/File/41.pdf. Erişim tarihi: 15.10.2020.
  • 22. Özpolat F. Hemşirelik Öğrencilerinin Şiddet Eğilimleri ile Toplumsal Cinsiyet Algıları Arasındaki İlişki. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2017; 2(2):s.151-61.
  • 23. Babacan Gümüş A, Şıpkın S, Tuna A, Keskin G. Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımı, şiddet eğilimi ve bazı demografik değişkenler arasındaki ilişki. TAF Prev Med Bull 2015;14(6), s.460- 467.
  • 24. Subaşı N, Akın A. Kadına yönelik şiddet; nedenleri ve sonuçları. Toplumsal cinsiyet, sağlık ve kadın, 2003. http://www.huksam.hacettepe.edu.tr/Turkce / SayfaDosya/ kadina_yon_siddet.pdf. Erişim tarihi: 15.06.2021.
  • 25. Körükcü Ö, Kayır GÖ, Kukulu K. Kadına yönelik şiddetin sonlanmasında erkek işbirliği. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 2012;4:396-413.
  • 26. Özkazanç A, Yetiş EÖ. Erkeklik ve kadına şiddet sorunu: Eleştirel bir literatür değerlendirmesi. Fe Dergi: Feminist Eleştiri 2016;8(2):13-26.
  • 27. Cenkseven Önder F, Yalnızca Yıldırım S. Duygusal Zekâ ve Saldırganlık Arasındaki İlişkide Yaşam Doyumunun Aracı Rolü. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal of Education Faculty) 2020; 17(1):30-53, http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2019.185
  • 28. Bingöl TY, Erkek ZY. Duygusal Zeka ve Şiddet. MEYAD Akademi, 2020; 1(2), 165-181.
  • 29. Campbell A. Sex differences in direct aggression: What are the psychological mediators? Aggression and Violent Behavior 2006;11(3), p.237-264.
  • 30. Kaplan B. Ergenlerde bağlanma ve saldırganlık davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir 2012 s.18-40.
  • 31. Ağlamaz T. Lise öğrencilerinin saldırganlık puanlarının kendini açma davranışı, okul türü, cinsiyet, sınıf düzeyi, anne-baba öğrenim düzeyi ve ailenin aylık gelir düzeyi açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 2006. s.15-25.
  • 32. Yakut S. Lise öğrencilerinde dindarlık-şiddet eğilimi ilişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 2012;s.20-35.
  • 33. Kodan Çetinkaya S. Üniversite Öğrencilerinin Şiddet Eğilimlerinin ve Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Nesne 2013;1(2),s.21-43. DOI: 10.7816/nesne-01-02-02

The Effect of Emotional Intelligence Levels of Pregnancy and Nursing Students on Violence Tendencies

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 111 - 125, 26.10.2021

Öz

Objective: The research conducted to determine the effects of students' emotional intelligence levels on violent tendencies is descriptive. Materials and Methods: Research; Tokat Gaziosmanpaşa University Faculty of Health Sciences between 01.07.2020-30.09.2020; It was conducted with 554 students studying in Nursing and Midwifery departments. Data; "Introductory Information Form" was collected using "Emotional Intelligence Assessment Scale" and "Violence Tendency Scale". Number, average, percentage distribution and correlation analysis were used to evaluate the data. Results: Students' Emotional Intelligence Assessment Scale mean score of awareness of emotions sub-dimension was 28.16±5.86, emotion management sub-dimension mean score was 24.58±5.89, self-motivation sub-dimension mean score was 26,72±5,85, empathy sub-dimension mean score was 27.99±5.93, social skills It was determined that the mean score of the subscale was 26.11±5.82, and the average score of the Emotional Intelligence Assessment Scale was 133.57±25.21 and within the normal range. It was determined that the total score average of the Students' Violence Tendency Scale was 37.23±9.62 and their violence tendency was low. It was determined that there is a very weak negative relationship between the students' Emotional Intelligence Rating Scale mean scores and the Violence Tendency Scale mean scores (p = 0.01, r = -.110), and as the emotional intelligence level increases, the tendency to violence decreases. Conclusion: In line with the findings of the study, it was concluded that the emotional intelligence levels of the students need to be improved, their violent tendencies are low and as their emotional intelligence level increases, their tendency to violence decreases.

Kaynakça

  • 1. World Health Organization (WHO). Şiddetin Önlenmesi Küresel Durum Raporu 2014. http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/status_report/2014/en/ Erişim tarihi: 15.11.2020.
  • 2. Avcı HÖ, Yıldırım İ. Ergenlerde şiddet eğilimi, yalnızlık ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2014;29: s.157-168.
  • 3. Özgür G, Yörükoğlu G, Baysan Arabacı L. Lise öğrencilerinin şiddet algıları, şiddet eğilim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2011; 2(2), s.53-60.
  • 4. Kabasakal Z. The effects of mother education programs on the functionality, anger management and conflict solution levels of families. Eğitim Araştırmaları Eurasian Journal of Educational Research 2013;52, p.1-20.
  • 5. World Health Organization (WHO). World report on violence and health: summary. Geneva: WHO; 2002; p.331.
  • 6. Subaşı N. Effects on violence agains two men and women's health. Aktüel Tıp Dergisi 2001;6(1).
  • 7. Millî Eğitim Bakanlığı. Okullarda Şiddetin Önlenmesi, Genelge no :2006/26. Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü. 2006. http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1340.pdf Erişim tarihi: 15.10.2020.
  • 8. Türkiye Büyük Millet Meclisi çocuklarda ve gençlerde artan şiddet eğilimi ile okullarda meydana gelen olayların araştırılarak alınması gereken önlemlerin belirlenmesi amacıyla kurulan meclis araştırması komisyonu raporu. Ankara: Özel Eğitim ve Rehberlik Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü 2007.
  • 9. Berkowitz L, LePage A. Weapons as aggression-eliciting stimuli. Journal of Personality and Social Psychology 1967; 7(2), p.202-207.
  • 10. Goleman D. Duygusal Zekâ Neden IQ’dan Daha Önemlidir? Çeviren: Banu S.Yüksel, İstanbul: Varlık/Bilim Yayınları 1998. 7.Baskı, s.17-380.
  • 11. Stein SJ, Book HE. EQ Duygusal Zekâ ve Başarının Sırrı. Çeviren: Müjde Işık, İstanbul: Özgür Yayınları 2000;s.35-77.
  • 12. Mayer JD, Salovey P, Caruso D. Models of Emotional Intelligence, Handbook of İntelligence. Camridge: Camridge Universty Pres 2000: p. 396 - 416.
  • 13. Matthews G, Zeidner M. The Handbook of Emotional Intelligence: Theory, Development, Assessment and Application at Home, School and in the Workplace, Editors: Reuven Bar – On, James D.A.Parker. San Fransisco: Jossey-Bass A Wiley Company 2000; p.459.
  • 14. Brackett MA, Mayer JD, Warner RM. Emotional Intelligence And İts Realiton To Everyday Behaviour. Personality And Individual Differences 2004; 36, p.1382-1402.
  • 15. Yeşilyaprak B. Duygusal Zekâ ve Eğitim Açısından Doğurguları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 2001; 25, s.139-146.
  • 16. Ergin FE. Üniversite öğrencilerinin sahip oldukları duygusal zekâ düzeyi ile 16 kişilik özelliği arasındaki ilişki üzerine bir araştırma (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya 2000. s.15-35.
  • 17. Buko G, Özkan H. Gebelerin Duygusal Zekâları ile Prenatal Bağlanma Düzeyleri Arasındaki İlişki. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2016;19(4), s.217-224.
  • 18. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı. Aile içinde ve toplumsal alanda şiddet. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı Yayınları, Bilim Serisi, 1998;Yayın No: 113. Ankara.
  • 19. Yılmaz Karabulutlu E, Yılmaz S, Yurttaş A. Öğrencilerin Duygusal Zekâ Düzeyleri ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2011; 2(2):s.75-79.
  • 20. Ünsar S, Yıldız Fındık Ü, Kurt Sadırlı S, Erol Ö, Ünsal S. Edirne Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri. Üniversite ve Toplum 2009; 9(1).
  • 21. Kantek F, Gezer N. Bir sağlık yüksekokulunda öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications 11-13 November, 2010. 2011, Antalya-Turkey. http://www.iconte.org/ FileUpload/ks59689/File/41.pdf. Erişim tarihi: 15.10.2020.
  • 22. Özpolat F. Hemşirelik Öğrencilerinin Şiddet Eğilimleri ile Toplumsal Cinsiyet Algıları Arasındaki İlişki. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2017; 2(2):s.151-61.
  • 23. Babacan Gümüş A, Şıpkın S, Tuna A, Keskin G. Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımı, şiddet eğilimi ve bazı demografik değişkenler arasındaki ilişki. TAF Prev Med Bull 2015;14(6), s.460- 467.
  • 24. Subaşı N, Akın A. Kadına yönelik şiddet; nedenleri ve sonuçları. Toplumsal cinsiyet, sağlık ve kadın, 2003. http://www.huksam.hacettepe.edu.tr/Turkce / SayfaDosya/ kadina_yon_siddet.pdf. Erişim tarihi: 15.06.2021.
  • 25. Körükcü Ö, Kayır GÖ, Kukulu K. Kadına yönelik şiddetin sonlanmasında erkek işbirliği. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 2012;4:396-413.
  • 26. Özkazanç A, Yetiş EÖ. Erkeklik ve kadına şiddet sorunu: Eleştirel bir literatür değerlendirmesi. Fe Dergi: Feminist Eleştiri 2016;8(2):13-26.
  • 27. Cenkseven Önder F, Yalnızca Yıldırım S. Duygusal Zekâ ve Saldırganlık Arasındaki İlişkide Yaşam Doyumunun Aracı Rolü. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal of Education Faculty) 2020; 17(1):30-53, http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2019.185
  • 28. Bingöl TY, Erkek ZY. Duygusal Zeka ve Şiddet. MEYAD Akademi, 2020; 1(2), 165-181.
  • 29. Campbell A. Sex differences in direct aggression: What are the psychological mediators? Aggression and Violent Behavior 2006;11(3), p.237-264.
  • 30. Kaplan B. Ergenlerde bağlanma ve saldırganlık davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir 2012 s.18-40.
  • 31. Ağlamaz T. Lise öğrencilerinin saldırganlık puanlarının kendini açma davranışı, okul türü, cinsiyet, sınıf düzeyi, anne-baba öğrenim düzeyi ve ailenin aylık gelir düzeyi açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 2006. s.15-25.
  • 32. Yakut S. Lise öğrencilerinde dindarlık-şiddet eğilimi ilişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 2012;s.20-35.
  • 33. Kodan Çetinkaya S. Üniversite Öğrencilerinin Şiddet Eğilimlerinin ve Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Nesne 2013;1(2),s.21-43. DOI: 10.7816/nesne-01-02-02
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İş Sistemleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tülay Yılmaz Bingöl 0000-0002-3552-7166

Serap Öztürk Altınayak 0000-0002-3882-0966

Zümrüt Yılar Erkek 0000-0002-0495-9003

Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 3 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Yılmaz Bingöl T, Öztürk Altınayak S, Yılar Erkek Z. Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeylerinin Şiddet Eğilimlerine Etkisi. MEYAD Akademi. 2021;2(2):111-25.