Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Hizmetlerinde Yıkıcı Davranış ve Mobbingin Önlenmesi: İyi İletişim Uygulamaları

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 1, 72 - 90, 30.04.2022

Öz

İşyerinde mobbing, bir amirin veya bir iş arkadaşının bedensel ve zihinsel bütünlüğüne karşı acımasız ve etik dışı davranışları olarak nitelendirilir; Sağlık hizmetlerinde mobbing nedeniyle mesleki ilişkiler bozulursa, bu durum hem hastaların hem de sağlık profesyonellerinin sağlığını tehdit edilebilir. Bir hemşire, günde işyerinde ortalama 11 zorbalık eylemine maruz kalmaktadır. Mağdurların en kötü kâbusları, kimliklerinin ve karakterlerinin karalanması ve itibarlarının zarar görmesidir. Yıkıcı davranışlar sağlık profesyonellerinin iletişim kurmasını ve birlikte çalışmasını engellediğinde, bu durum hasta güvenliği tehdit eder. İletişimi desteklemek için sözel olmayan ipuçlarını kullanarak sözel ipuçlarının yanlış yorumlanmasını önlemek için akıllı bir yaklaşımdır. Güven, mükemmel iletişimin temel bir bileşenidir ve etkili iletişim bunun üzerine kuruludur. Mükemmel iletişim büyük ölçüde empatiye bağlıdır. İlişkiler ve güçlü yönler, insanların empati kurma yeteneğini etkiler.
Mobbing ve yıkıcı davranışlar, sağlık ekibinin etkinliğini hem açık hem de gizli yollarla baltalayabilir. Otoriter liderlik tarzı ve sindirici iletişimin sık kullanımı, stresli bir çalışma ortamıyla birleştiğinde, sağlık hizmeti kuruluşlarında işyeri zorbalığına katkıda bulunan ana faktörlerdir. Bu çalışma, sağlık hizmeti sunan kuruluşlarda kişilerarası iletişim düzeyinde belirli unsurların mobbinge nasıl katkıda bulunabileceğini göstermeyi amaçlamıştır. Bu çalışmanın bulgularına göre, üstler ve astlar arasındaki kişilerarası ilişkide sözlü veya sözsüz iletişim olarak gerçekleşen yıkıcı davranışlar içeren bir zorbalık şeklidir.

Kaynakça

  • V. KAYNAKÇA 1. Bray C. Bullying nurses at work: theorizing a gendered experience. Contemp Nurse 2001; 10(1-2):21–9.
  • 2. Longo J, Sherman RO. Leveling horizontal violence. Nurs Manage 2007; 38(3):34-7, 50-1.
  • 3. Zapf D. Organisational, work group related and personal causes of mobbing/bullying at work. International Journal of Manpower 1999; 20(1/2):70–85.
  • 4. Lutgen-Sandvik P, Sypher BD. Destructive Organizational Communication. Routledge; 2010.
  • 5. Johnson SL, Rea RE. Workplace bullying: concerns for nurse leaders. J Nurs Adm 2009; 39(2):84–90.
  • 6. Yildirim A, Yildirim D. Mobbing in the workplace by peers and managers: mobbing experienced by nurses working in healthcare facilities in Turkey and its effect on nurses. J Clin Nurs 2007; 16(8):1444–53.
  • 7. Rowell PA. Being a "target" at work: or William Tell and how the apple felt. J Nurs Adm 2005; 35(9):377–9.
  • 8. McPhaul KM, Lipscomb JA. Workplace violence in health care: recognized but not regulated. Online J Issues Nurs 2004; 9(3):7.
  • 9. Veltman LL. Disruptive behavior in obstetrics: a hidden threat to patient safety. Am J Obstet Gynecol 2007; 196(6):587.e1-4; discussion 587.e4-5.
  • 10. Da Silva João AL, Saldanha Portelada AF. Mobbing and Its Impact on Interpersonal Relationships at the Workplace. J Interpers Violence 2019; 34(13):2797–812.
  • 11. Hader R. Workplace Violence Survey 2008. Unsettling findings: employees safety isn't the norm in our healthcare settings. Nurs Manage 2008; 39(7):13–9.
  • 12. Rowe MM, Sherlock H. Stress and verbal abuse in nursing: do burned out nurses eat their young? J Nurs Manag 2005; 13(3):242–8.
  • 13. Rosenstein AH, O’Daniel M. A Survey of the Impact of Disruptive Behaviors and Communication Defects on Patient Safety. The Joint Commission Journal on Quality and Patient Safety 2008; 34(8):464–71.
  • 14. Mansfield E. Empathy: concept and identified psychiatric nursing behavior. Nurs Res 1973; 22(6):525–30.
  • 15. Einarsen S. Bullying and harassment in the workplace: Developments in theory, research, and practice / editors, Ståle Einarsen [and others]. 2nd ed. Boca Raton, FL: CRC Press; 2011.
  • 16. Glasø L, Notelaers G. Workplace bullying, emotions, and outcomes. Violence Vict 2012; 27(3):360–77.
  • 17. Ford N, Mills EJ, Zachariah R, Upshur R. Ethics of conducting research in conflict settings. Confl Health 2009; 3:7.
  • 18. Weber D. Poll results: doctors' disruptive behavior disturbs physician leaders. Physician executive 2004; 30:6–14.
  • 19. Rosenstein AH. Original research: nurse-physician relationships: impact on nurse satisfaction and retention. Am J Nurs 2002; 102(6):26–34.
  • 20. Schmalenberg C, Kramer M. Nurse-Physician Relationships in Hospitals: 20 000 Nurses Tell Their Story. Critical care nurse 2009; 29:74–83.
  • 21. Moreno-Leal P, Leal-Costa C, Díaz-Agea JL, Jiménez-Ruiz I, Ramos-Morcillo AJ, Ruzafa-Martínez M et al. Disruptive Behavior at Hospitals and Factors Associated to Safer Care: A Systematic Review. Healthcare (Basel) 2021; 10(1).
  • 22. Sataloff RT. Editorial. Ear Nose Throat J 2008; 87(7):364–5.
  • 23. Doo EY, Choi S. Effects of horizontal violence among nurses on patient safety: Mediation of organisational communication satisfaction and moderated mediation of organisational silence. J Nurs Manag 2021; 29(3):526–34.
  • 24. Farrell GA, Shafiei T. Workplace aggression, including bullying in nursing and midwifery: a descriptive survey (the SWAB study). Int J Nurs Stud 2012; 49(11):1423–31.
  • 25. Straus S. A study on physician bullying as gender harassment to female and male operating room nurses in Minnesota (part II); 2008.
  • 26. Grover SM. Shaping Effective Communication Skills and Therapeutic Relationships at Work: The Foundation of Collaboration. AAOHN Journal 2005; 53(4):177–82.
  • 27. Tannen D. Gender differences in topical coherence: Creating involvement in best friends' talk. Discourse Processes 1990; 13(1):73–90.
  • 28. Tannen D. Talking from 9 to 5: How women's and men's conversational styles affect who gets heard, who gets credit, and what gets done at work / Deborah Tannen. New York: W. Morrow; 1994.
  • 29. Zemke R, Raines C, Filipczak B. Generations at work: Managing the clash of Veterans, Boomers, Xers, and Nesters in your workplace / Ron Zemke, Claire Raines, Bob Filipczak. New York: AMACOM; 2000.
  • 30. Cegala DJ, Lenzmeier Broz S. Physician communication skills training: a review of theoretical backgrounds, objectives and skills. Med Educ 2002; 36(11):1004–16.
  • 31. Chichirez CM, Purcărea VL. Interpersonal communication in healthcare. J Med Life 2018; 11(2):119–22.
  • 32. Yagiela L, Meert KL. Multilevel Communication Barriers and Promotion of High-Quality Communication in PICU. Pediatr Crit Care Med 2019; 20(9):893–5.
  • 33. van Servellen G. Communication skills for the health care professional: Context, concepts, practice, and evidence. Third edition. Burlington MA: Jones & Bartlett Learning; 2020.
  • 34. McCorry LK, Mason J. Communication skills for the healthcare professional. 1. ed. Philadelphia, Pa. [u.a.]: Wolters Kluwer; 2011.
  • 35. Moore PM, Rivera S, Bravo-Soto GA, Olivares C, Lawrie TA. Communication skills training for healthcare professionals working with people who have cancer. Cochrane Database Syst Rev 2018; 7:CD003751.
  • 36. Mata ÁNdS, Azevedo KPM de, Braga LP, Medeiros GCBS de, Oliveira Segundo VH de, Bezerra INM et al. Training in communication skills for self-efficacy of health professionals: a systematic review. Hum Resour Health 2021; 19(1):30.
  • 37. Nicotera AM, Mahon MM, Wright KB. Communication that builds teams: assessing a nursing conflict intervention. Nurs Adm Q 2014; 38(3):248–60.
  • 38. Arnold E, Boggs KU. Interpersonal relationships: Professional communication skills for nurses / Elizabeth C. Arnold, Kathleen Underman Boggs. Sixth edition. St. Louis, Mo.: Saunders; 2013?
  • 39. Schweinfurth MK, Call J. Reciprocity: Different behavioural strategies, cognitive mechanisms and psychological processes. Learn Behav 2019; 47(4):284–301.
  • 40. Henson RH. Analysis of the concept of mutuality. Image J Nurs Sch 1997; 29(1):77–81.
  • 41. Axelrod R. The Dissemination of Culture. Journal of Conflict Resolution 1997; 41(2):203–26.
  • 42. Fisher R, Ury W. Getting to yes: Negotiating agreement without giving in / Roger Fisher and William Ury ; with Bruce Patton, editor. Boston: Houghton Mifflin; 1981.
  • 43. Maxfield D, Grenny J, McMillan R, Patterson K, Switzler A. The Seven Crucial Conversations for Healthcare 2005.
  • 44. van Ess Coeling H, Cukr PL. Communication styles that promote perceptions of collaboration, quality, and nurse satisfaction. J Nurs Care Qual 2000; 14(2):63–74.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Nurettin Tekin 0000-0001-6257-258X

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 18 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Tekin N. Sağlık Hizmetlerinde Yıkıcı Davranış ve Mobbingin Önlenmesi: İyi İletişim Uygulamaları. MEYAD Akademi. 2022;3(1):72-90.