pazarlama yapısını ortaya koymaktır. Çalışmada kullanılan veriler 175 elma üreticisinden anket yoluyla elde edilmiştir. Sonuçlar pazarlama şekillerinin illere ve işletme büyüklüklerine göre değiştiğini göstermektedir. Isparta’da üretilen elmanın %71.83’ü, Karaman’da %43.54’ü ve Niğde’de %9.57’si soğuk hava deposundan pazara arz edilmektedir. Isparta’da elmanın %24.01’i, Karaman’da %24.19’u, Niğde’de ise %39.23’ü peşin olarak satılmaktadır. İşletme büyüklüğü arttıkça işletmelerin peşin satış oranları düşmektedir. Genel olarak değerlendirildiğinde üreticilerin %90.90’ı tüccara, %4.60’ı ihracatçıya, %3.40’ı komisyoncuya ve %1.10’u ise büyük marketlere satış yapmaktadır. Üç ilde de elma pazarlaması bireysel çabalarla yapılmaktadır. Genel olarak işletmeler pazarlamada sorun yaşadıklarını, pazarlama sorununu üretimi kısıtlayıcı bir faktör olarak değerlendirdiklerini, elma fiyatının üretim maliyetine göre çok düşük seviyelerde oluştuğunu ve vadeli satıştan kaynaklı sorun yaşadıkları bildirmiştir. İşletmelerin bir kooperatif çatısı altında birlikte hareket etmeleri elma pazarlama etkinliğini artıracaktır. İllerin soğuk hava depo kapasitelerinin artırılması da pazarlama etkinliği açısından önemli bir konu olarak değerlendirilmektedir.
TAGEM
TAGEM/TEPAD/A/19/A8/P1/1398
Çalışmaya finansal destek sağlayan TAGEM'e teşekkür ederiz.
This study aims to lay out the marketing structure of apples, which are grown in almost every region of Turkey, from the perspective of producers in the Isparta, Karaman, and Niğde provinces. The data used in the study were obtained from 175 apple producers through a questionnaire. The results showed that marketing patterns vary according to provinces and farm sizes. Of the apples produced in Isparta province, 71.83%, 43.54% in Karaman province, and 9.57% in Niğde province were supplied to the market from cold storage. In Isparta province, 24.01%, Karaman province, 24.19%, and Niğde province, 39.23% of apples were sold in cash. As the size of the farms' increases, the cash sales rates of the farms decrease. In general, 90.90% of producers sold to dealers, 4.60% to exporters, 3.40% to brokers, and 1.10% to supermarkets. Apple marketing has been carried out by individual efforts in all three provinces. The farms reported that they had problems in marketing, that they considered the marketing problem as a limiting factor in production, that the apple price was very low compared to the cost of production and that they had problems due to forward sales. If the farms act together with an organization such as a cooperative, it will increase apple's marketing efficiency. Increasing the cold storage capacity of provinces is also considered an important issue regarding marketing efficiency.
TAGEM/TEPAD/A/19/A8/P1/1398
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | TAGEM/TEPAD/A/19/A8/P1/1398 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 2 |