Amaç: Bu çalışma, hemşirelerin mesleki yetkinlik düzeyleri ile bakım davranışları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı türde tasarlanan bu çalışma, Türkiye'deki bir kamu hastanesinde görev yapan 260 hemşire ile yürütülmüştür. Veriler, "Hemşirelik Yeterliliğini Holistik Değerlendirme Ölçeği" ve "Bakım Davranışları Ölçeği (BDÖ-24)" kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde betimleyici istatistikler, Pearson korelasyon analizi ve Cronbach alfa güvenirlik katsayıları kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma bulgularına göre, hemşirelerin mesleki yetkinlik düzeyleri ile bakım davranışları arasında pozitif yönlü, anlamlı ve güçlü bir ilişki saptanmıştır (r = 0.711; p < .001). Ayrıca, her iki ölçeğin alt boyutları arasında da yüksek düzeyde korelasyonlar bulunmuştur. Mesleki yeterliliğin özellikle etik, liderlik ve karar verme gibi alt boyutlarının bakım davranışlarının saygı, güvence ve bağlılık gibi yönleriyle yakından ilişkili olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Bu çalışma, hemşirelikte bakım kalitesinin yalnızca teknik becerilere değil; aynı zamanda etik duyarlılık, liderlik ve iş birliği gibi çok boyutlu mesleki yetkinlik unsurlarına dayandığını ortaya koymaktadır. Bulgular doğrultusunda, hem lisans hem de hizmet içi eğitim programlarının holistik mesleki gelişimi destekleyecek biçimde yapılandırılması ve örgütsel destek sistemlerinin güçlendirilmesi önerilmektedir.
Mesleki yetkinlik bakım davranışı hemşirelik holistik değerlendirme korelasyon
Aim: This study aimed to examine the relationship between nurses' professional competence levels and their care behaviors.
Method: Designed as a descriptive and correlational study, data were collected from 260 nurses working in a public hospital in Turkey. Data collection tools included the "Holistic Nursing Competence Scale" and the "Caring Behaviors Inventory-24 (CBI-24)." Descriptive statistics, Pearson correlation analysis, and Cronbach’s alpha reliability coefficients were used in the analysis.
Results: The findings revealed a significant and positive correlation between nurses’ professional competence and care behaviors (r = 0.711; p < .001). Additionally, strong intercorrelations were found among the sub-dimensions of both scales. Competencies related to ethics, leadership, and decision-making were closely associated with caring dimensions such as respect, assurance, and commitment.
Conclusion: The results highlight that nursing care quality is not solely dependent on technical skills, but also relies on multidimensional competencies such as ethical sensitivity, leadership, and collaboration. It is recommended that undergraduate and in-service training programs be restructured to support holistic professional development, and that organizational support systems be enhanced.
Professional competence care behaviors nursing holistic evaluation correlation
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelik (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
Kabul Tarihi | 11 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 3 |