The Qur'an is a sacred book that was revealed to the Prophet Muhammad through Jibril, sent to humanity as a guide for guidance, and worshipped with its recitation. Following the revelation of the revelation, Qur'anic education activities started in Dar al-Arqam with the period of the Prophet (peace be upon him), and continued as the transmission of the Qur'an to those who did not know by the salaf-i sālihin and those who knew. Today, this sacred duty continues uninterruptedly with the establishment of various institutions through Qur'anic teachers. In Turkey, Qur'anic education at the undergraduate level is a course given for eight semesters by the faculties of theology under the name of “Qur'anic Reading and Tajweed”. The aim of this course is to achieve quality in recitation. In other words, it is the performance of recitation and memorization of the Qur'an in accordance with the characteristics of mehāric al-hurūf and adjective al-hurūf. This is only possible through quality education. Qur'anic education, which has a two-dimensional structure, is carried out simultaneously theoretically and practically, using the most superior and reliable educational material. In this respect, it differs from other courses. Therefore, after the transfer of theoretical knowledge, students are expected to receive immediate feedback, put it into practice and reach a level of professional competence. The main problems are how to bring the student to the desired level and how to unlock his/her potential. The increase in the number of students in the faculties of theology in recent years and the increase in class sizes in direct proportion to the increase in the number of students makes it necessary to allocate time for each of the students and to follow the learning process. In addition, the instructor's use of methods and techniques that are incompatible with learning skills, instead of combining traditional and modern methods throughout the training, causes disruptions in the realization of teaching. This research draws attention to the role of education in achieving competence. The aim of our study is to reveal how a qualified education can be realized and to identify the problems based on the implementation, methodology, curriculum and instructor-student based problems of the Qur'an course given in the faculties of theology in terms of education. In the light of the existing literature, a number of proposals have been submitted for the occurrence of a quality education. The study addresses the criteria for eliminating the difficulties encountered during training and increasing the enjoyment of training. Recommendations were made within the scope of the analysis of existing studies. Document examination design, one of the qualitative research methods, was used in the study.
Türkiye’de lisans düzeyinde Kur’an eğitimi “Kur’an-ı Kerîm Okuma ve Tecvid” adı altında İlahiyat fakülteleri tarafından sekiz dönem boyunca verilen bir derstir. Bu dersin amacı, öğrenciyi tilâvette niteliğe ulaştırmaktır. Diğer bir ifadeyle yüzünden ve ezberden okuyuşun mehâricu’l-hurûf ve sıfât-ı hurûf’un vasıflarına riayet ederek icra edilmesidir. Bu da ancak kaliteli bir eğitimle mümkündür. İki boyutlu bir yapıya sahip Kur’an eğitimi, eş zamanlı olarak teorik ve pratik şekilde yürütülmekte, en üstün ve en güvenilir bir eğitim materyali olan Kur’an-ı Kerîm kullanılarak verilmektedir. Bu yönüyle diğer derslerden ayrılmaktadır. Dolayısıyla nazarî bilginin aktarımından sonra öğrencilerden anında geri bildirim alınması, pratiğe dökülmesi ve mesleki olarak da öğrencilerin yeterlilik seviyesine erişmesi beklenmektedir. Öğrencinin istenen düzeye nasıl getirilebileceği ve mevcut potansiyelinin nasıl ortaya çıkarılabileceği başlıca problemlerdendir. Son yıllarda İlahiyat fakültelerinin öğrenci sayılarındaki artışla doğru orantılı olarak sınıf mevcutlarının artması, öğrencilerin her birine vakit ayırmayı ve öğrenme sürecini takip etmeyi zorlaştırmaktadır. Ayrıca öğreticinin, eğitim boyunca geleneksel ve modern metotları mezcetmek yerine öğrenme becerileriyle mütenasip olmayan yöntem ve teknikleri kullanması, öğretimin gerçekleşmesinde aksaklıklara neden olmaktadır. Bu araştırma, yeterlilik derecesine ulaşmada eğitimin rolüne dikkat çekmektedir. Çalışmamızın amacı, nitelikli bir eğitimin nasıl gerçekleştirilebileceğini ortaya koymak, eğitim açısından İlahiyat fakültelerinde verilen Kur’an dersinin uygulanış, metodoloji, müfredat ve eğitmen-öğrenci temelli sorunları tespit etmektir. Mevcut literatür ışığında kaliteli bir eğitimin meydana gelmesi adına birtakım teklifler sunulmuştur. Çalışmada, eğitim sırasında karşılaşılan güçlüklerin ortadan kaldırılması ve eğitim keyfiyetinin arttırılması kriterlerine dair hususlara değinilmiş, mevcut çalışmaların analizi kapsamında önerilerde bulunulmuştur. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme deseni kullanılmıştır.
Kur’ân-ı Kerim Okuma ve Kıraat İlmi İlahiyat Eğitim Sorunlar Nitelik.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kuran-ı Kerim Okuma ve Kıraat |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 5 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 1 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Mersin İlahiyat Dergisi, Mersin Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nin bir dergisidir.