This study examines the madrasahs built during the Anatolian Seljuk period, focusing specifically on the city of Konya, which served as a prominent center of Islamic education and culture. The main aim of the research is to reveal the historical, architectural, and educational functions of the Seljuk-era madrasahs in Konya and to analyze their contributions to the social and cultural structure of the period. Within this scope, notable institutions such as the Ali Gav, İnce Minareli, Altun-Aba (İplikçi), Kadı Kalemşah, Karatay, Küçük Karatay (Kemâliye), Tacülvezir, Taş Madrasah, Seyfiye, and Sırçalı Madrasahs are discussed.
The study adopts a qualitative methodology and analyzes data obtained from archival documents, endowment deeds (vakfiyes), court records (şer’iyye sicilleri), traveler accounts, and secondary literature. Each madrasah is examined in terms of its founder, purpose, architectural design, foundation income, academic staff, curriculum, and social impact. Findings indicate that these institutions were not only centers for religious education but also hubs where rational sciences such as mathematics, medicine, astronomy, and philosophy were taught and developed.
The results reveal that Konya evolved into a center of science and wisdom during the Seljuk era, and madrasahs played a central role in shaping this intellectual and cultural environment. Furthermore, these institutions represent significant examples of Anatolian Seljuk art through their architectural details. Supported by Seljuk sultans and statesmen, madrasahs functioned not only as educational spaces but also as influential institutions in the social, economic, and religious life of the region. Additionally, by bringing together students from various social classes, these institutions contributed to social cohesion. Their approach to equitable access in education offers an early model that can inspire modern educational systems.
Bu çalışma, Anadolu Selçuklu Devleti döneminde inşa edilen ve İslam medeniyetinin ilim geleneğini yansıtan medreseleri Konya örneği üzerinden incelemektedir. Çalışmanın temel amacı, Konya’da yer alan Selçuklu dönemi medreselerinin tarihî, mimarî ve eğitsel işlevlerini ortaya koyarak, bu kurumların dönemin toplumsal ve kültürel yapısına nasıl katkı sağladığını analiz etmektir. Bu bağlamda Ali Gav, İnce Minareli, Altun-Aba (İplikçi), Kadı Kalemşah, Karatay, Küçük Karatay (Kemâliye), Tâcülvezir, Taş Medrese, Seyfiye ve Sırçalı Medreseleri gibi yapılar ele alınmıştır.
Araştırmada nitel yöntem benimsenmiş; arşiv belgeleri, vakfiye kayıtları, şer’iyye sicilleri, seyyah anlatıları ve literatür taraması gibi kaynaklardan elde edilen bilgiler analiz edilmiştir. Medreselerin banileri, inşa amaçları, mimarî özellikleri, vakıf gelirleri, öğretim kadrosu, müfredat yapısı ve toplumsal etkileri karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular, bu medreselerin yalnızca dinî eğitim verilen yapılar değil, aynı zamanda aklî ilimlerin öğretildiği, bilim ve kültürün üretildiği merkezler olduğunu göstermektedir.
Sonuçlar, Konya’nın Selçuklu döneminde bir ilim ve irfan merkezi olarak şekillendiğini; medreselerin ise bu yapının hem taşıyıcısı hem de kurucusu konumunda bulunduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca, bu medreselerin eğitim-öğretim faaliyetlerinin yanı sıra mimarî özellikleriyle de Anadolu Selçuklu sanatının en önemli örneklerini yansıttığı tespit edilmiştir. Medreseler, Selçuklu sultanlarının ve ileri gelen devlet adamlarının desteğiyle yalnızca bilgi üretim merkezleri değil, aynı zamanda sosyal, ekonomik ve dini hayata yön veren kurumlar olarak işlev görmüştür. Bu yönüyle Konya medreseleri, Anadolu’da kalıcı bir Türk-İslam medeniyetinin oluşumunda kilit rol oynamıştır. Ayrıca bu kurumlar, farklı sosyal sınıflardan gelen öğrencileri bir araya getirerek toplumsal bütünleşmeye de önemli katkılar sağlamıştır. Eğitimde fırsat eşitliği sunan yapısıyla Selçuklu medreseleri, modern eğitim sistemlerine de ilham kaynağı olabilecek bir nitelik taşımaktadır.
Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
Doç. Dr. Zehra Gençel Efe
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Tarihi ve Medeniyeti |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 25 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Mersin İlahiyat Dergisi, Mersin Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nin bir dergisidir.