Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mardin'de Din ve Dövme (Deq) İlişkisi

Yıl 2023, , 70 - 83, 27.06.2023
https://doi.org/10.55774/mikad.1286443

Öz

Dövme insanın duygularının, düşüncelerinin, hislerinin, bedene işlenmesi sanatıdır. Toplumsal benliğin önemli yansımalarından biri olan dövme farklı inanca, ırka sahip olup farklı dili konuşan topluluklar tarafından bedenin bir sembolü olarak tarihte kullanılmıştır. Dövme ile insan dile getiremediklerini, düşüncelerini, hissettiklerini, bedenine yansıtır, bedeninde yaşatır. Dövme insan İçin bir iletişim aracı olmuş ve insanlar dövmeyle kendilerini ifade edebilmiştir. Dövme, insanın hem soyut hem de somut ihtiyaçlarından dolayı yapılagelmiştir. Bazen sevincini, öfkesini, kırgınlığını bazen ise aşkını bedenine işlemiştir. Dövme, bazen güzellik, bazen hastalık İçin bazen de tamamen farklı bir görüntüye sahip olmak amacıyla yapılmıştır. Dövme benliğin sosyal benliğine dönüşme retoriğini sağlayan en önemli sembollerden biridir.

Kişilerin içinde yaşadıkları topluluklara dair aidiyet duygularını oluşturan dövme, sosyolojik gerçekliğin anlamlandırılmasında önemli bir yer tutmaktadır. Bu açıdan bakıldığında dövmenin sosyolojik izahı bir zorunluluk olarak karşımıza çıkmaktadır. Çalışmada dövmenin sosyolojik izahını yapmak amacıyla betimsel analiz yönteminden faydalanılmıştır, Kişilerin yapmış oldukları dövmelerin din ve gelenek ile ilişkisi olup olmadığı betimsel analiz yöntemi ile açıklanmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Akalın, E. Şanlıurfa Harran'da Dövme Geleneği. Folklor Akademi Dergisi, 2(3), 422-439.
  • Atış, M. H. Mardin Araplarının Sosyo-Kültürel Yapısı Ve Bilinmeyen Yönleri. Sosyal Bilimler, 223.
  • Arık Yüksel, T. (2018). Köken turizmi: Mardin Süryanileri üzerine bir araştırma (Master's thesis, Batman Üniversitesi).
  • Ayşe, G. Ü. Ç. (2014). Süryani cemaatinde toplumsal dönüşüm ve siyasete dahil olma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(4), 739-760.
  • Bilge, Y. (1996). Süryaniler: Anadolu'nun solan rengi. Yeryüzü Yayınları.
  • Can, İ. (1991). Beden Resimleri" Dövme" (Doctoral dissertation, Marmara Universitesi (Turkey)).
  • Demirbaş, H., & Bulut, G. Dövme, Piercing Gibi Beden Uygulamalarının Gerisindeki Güdülenme. Kesit Akademi Dergisi, (17), 38-49.
  • Gündüz, Ş. (1998). Mitoloji ile inanç arasında: Ortadoğu dinsel gelenekleri üzerine yazılar. Etüt Yayınları.
  • Güray, C. Yezidiler’ın Dini Dans Gelenekleri.
  • Işık, G., & Güneş, M. (2015). Çok Kültürlülüğün Mirasını Geleceğe Taşımak: Mardin Örneği. TÜCAUM VIII. Coğrafya Sempozyumu, 449-462.
  • Karatay, S. K. (2018). AKSARAY’DA UNUTULAN BİR GELENEK ‘‘DÖVME SANATI’’. Journal of Awareness, 3(5), 151-156.
  • Katkay, Z. Engin Sarı, Kültür, Kimlik, Politika: Mardin’de Kültürlerarasılık,(İstanbul: İletişim Yayınları, 2010, 391 sayfa). International Journal of Mardin Studies, 3(1), 124-128.
  • Kayser, A. (2010). Vücut dövmelerinin adli bilimler açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Danş. MF Yavuz, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Adli Tıp Enstitüsü, Sosyal Bilimler Anabilim Dalı.
  • Koca, S. K. (2010). Genel Hatları İle Kültür Ve Sembol İlişkisi.
  • Kreyenbroek, P. G. (2014). Ezidilik: arka planı, dinî âdetleri ve metinsel geleneği. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Küçük, Z. G. (2008). Mardin ve çevresinde Süryaniler (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Nurgül Begiç, H., & Çapık, H. Ö. (2020). Anadolu Kültüründe Damga/Tamga/Dövme: Mardin Örneği. Milli Folklor, 32(126).
  • Okumuş, E. (2011). Bedene Müdahelenin Sosyolojisi. Şarkiyat, (2).
  • Önal Çapik, H. (2020). Mardin ve çevresinde dövme geleneği ve giysi tasarımlarına uygulanabilirliği (Master's thesis, Güzel Sanatlar Enstitüsü).
  • Özcoşar, İ. (2013). Şehir ve Cemaat: Mardin Süryanileri ya da Süryanilerin Mardin’i. İDEALKENT, 4(9), 74-93.
  • Siegel, P. N. (2018). Dünya Dinleri ve İktidar. Yordam Kitap.
  • Taşdelen, E. (2019). İslâm hukukunda kişinin bedeni üzerindeki tasarrufları (Master's thesis, Bartın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Yenipınar, U., & Tunç, M. S. (2013). Güneydoğu Anadolu geleneksel dövme sanatı: Beden yazıtları. Etki Yayınları.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülizar Anşin 0000-0002-6540-0510

Bülent Kara 0000-0001-6021-085X

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 21 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Anşin, G., & Kara, B. (2023). Mardin’de Din ve Dövme (Deq) İlişkisi. Milli Kültür Araştırmaları Dergisi, 7(1), 70-83. https://doi.org/10.55774/mikad.1286443

MİLLİ KÜLTÜR ARAŞTIRMALARI DERGİSİ OLARAK TÜRK BİRLİĞİ KONGRELERİNE DESTEĞİMİZ SÜRMEKTEDİR. 



22-24 Aralık tarihlerinde Akdeniz'in İncisi Alanya'da gerçekleşen "V. Uluslararası Akdeniz Bilimsel Araştırmalar Kongresi"  dergimiz MİKAD ve Alanya Belediyesi'nin işbirliği ile gerçekleşmiştir. MİKAD olarak Türk bilim dünyasına katkı sunmaya devam etmekten onur duymaktayız.

















DERGİMİZİN TÜRK DÜNYASINA AKADEMİK BAKIŞI


Milli Kültür Araştırmaları Dergisi akademik yayın hayatı, "Turan Kurultayı" sonuçları ile paralel yöndedir ve bu hedefler doğrultusunda yayın yapmaktadır. 

Sonuç bildirgesi ana teması: Köklere inemezseniz göklere yükselemezsiniz..

Hedefi: 21. Yüzyıl Türk Asrı Olacaktır…

Macaristan’ın Başkenti Budapeşte yakınlarında Bugac’ta düzenlenen TURAN KURULTAYI’nda Türk soyundan gelen Macar, Azeri, Avar, Başkurt, Bulgar, Balkar, Buryat, Çuvaş, Gagavuz, Kabardino, Karaçay, Karakalpak, Kazak, Kırgız,Kumuk, Moğol, Nogay, Oğuz, Özbek, Tatar, Tuva, Türkmen, Uygur ve Yakut boyları bir araya gelerek aşağıdaki kararları almıştır…

1) Ümitlerimizi yeşerten Türk Devletler Teşkilatı’nın kurulması memnuniyetle karşılanmıştır.

2) Bütün dünyaya adından bahsettiren Türk Devletler Teşkilatı daha aktif hâle getirilmelidir.

3) Bu bağlamda Türk Devletler Teşkilatının ikinci ve üçüncü halkaları mutlaka kurulmalıdır.

4) Teşkilatın kurulacak ikinci ve üçüncü halkalarında, “Türk Devletler Teşkilatında biz neden yokuz” diyen pek çok devlet gibi, Balkanlar’dan Moğolistan’a, Uyguristan’dan-Kore’ye kadar bütün akraba toplulukları yer almalıdır.

5) Bunun dışında; Özellikle Balkan Türkleri olmak üzere, Kamboçya’dan-Sri Lanka Türklerine, Pakistan ve Himalaya’daki Türklerden, Girit Türklerine, Libya’da ki Türklerden-Irak’taki Türkmenelindeki Türklere, Romanya Türklerinden-Kırım’a, Nijer’de yaşayan Tuaregler’den-Doğu Afrika’da ve Ortadoğu’da yaşayan Osmanlı Türkü’nün torunlarına, Sibirya’dan Kafkaslara, Tacikistan’a kadar hiçbir oba ve aşiretleri dışarıda bırakmadan temsilci alınması zarûrî olmuştur.

6) İşte öyle bir yapıya büründürülecek Türk Devletler Teşkilatı’nın önemli çalışması hâline gelen TURAN KURULTAYI için teklifimiz; bundan böyle dönüşümlü olarak her iki yılda bir diğer Türk Cumhuriyetlerinin birinde, olimpiyat oyunlarıyla, ekonomik ve kültürel oturumlarıyla kısaca her yönüyle icrâ edilmelidir.

7) Bugün Türk Devletler Teşkilâtının kurulması gibi; Turan Birliğini kurma mücâdelesi için, tam 100 yıl önce şehit düştüğü 4 Ağustos 1922’ye kadar, işgaldeki Türk Devletlerini kurtararak TURAN bayrağı altında biraraya getirmek isteyen Enver Paşa unutulmamalıdır. Anıtı dikilmeli, hayatı ve mücadelesi film yapılarak gelecek nesillere aktarılmalıdır.

8)Türk Devletler Teşkilatının bünyesinde ortak ordu, ortak pazar ve ortak parlamento kurulmalı ve üçer aylık dönemlerde Macaristan Parlamentosunda toplanarak yapılan çalışmalar gözden geçirmelidir.

10) Yine TDT bünyesinde Türk Dünyası Stratejik Araştırmalar Merkezi ve Türk Dünyası Araştırmalar Enstitüsü,Türk Dünyası Akademisyenler Birliği, Türk Dünyası Tarım Birliği (hayvancılık dahil), Tür Dünyası Sağlık Teşkilatı ve Türk Dünyası Arama Kurtarma (TÜDAK) kurulmalıdır.

11) Türk Dünyası Ekomomik Formu iki yılda bir Türk Dünyasının kalbi konumundaki Aşkabat’ta yapılmalıdır.

12) Türk Dünyası Bilim Olimpiyatları iki yılda bir Özbekistan’da icra edilmelidir.

13) Türk Dünyası Uzay Araştımaları Enstitüsü kurularak Kazakistan’da her yıl toplanmalıdır.

14) Türk Teknofest Festivali her yıl Türkiye’de yapılmalıdır.

15)Türk Dünyası Yüksek Öğrenim Kurumu kurulmalı, Türk Dünyasındaki üniversitelerin denkliği için üniversitelerde ıslah çalışmaları yapılmalıdır.

16) Türk Dünyası Hekimler Birliği Kurularak her yıl Azerbaycan’da biraraya gelmelidir.

17) Türk Dünyası Bilim Ödülleri düzenlenmeli ve iki yılda bir yapılan Turan Kurultayında sahiplerine takdim edilmelidir.

18) Türk Dünyası Film Festivali ve Türk Dünyası Erovizyon Müzik yarışmaları dönüşümlü olarak Kırgızistan’da birer yıl arayla yapılarak dereceye girenlere ödülleri verilmelidir.

19) Merkezi İstanbul’da olan Türk Dünyası Belediyeler Birliği “iş birliği-güç birliği” kapsamında genişletilerek, en küçük belediyelere kadar bütün Türk Dünyasını kapsayacak şekilde dizayn edilmelidir.

20) Türk Dünyası Kültür, sanat, edebiyat çalıştayları yapılarak Türk Dünyasının ortak değerleri, özellikle Dede Korkut, Nasrettin Hoca, Atilla, Timur, Uluğ Bey, Ali Kuşçu gibi önemli şahsiyetler anlatılmalıdır.

21) “Tarihini bilmeyen milletlerin coğrafyasını başkaları çizer” düsturuyla, Türk Dünyası ortak tarihi yeniden yazılmalıdır. Bunun İçin “Millî Tatihçiler Şurâsı” âcilen kurulmalıdır.

22) Başta Doğu Türkistan olmak üzere Musul-Kerkük, Kıbrıs, Kırım, Batı Trakya gibi Türk Bölgelerinin statüleri uluslararası platformlarda sürekli dile getirilerek, layık oldukları konuma gelene kadar dünya gündeminde kalmaları sağlanmalıdır.

Bütün dünya bilmelidir ki, 21. Yüzyıl Türk Asrı Olacaktır.

Turan Kurultayı Bilim Kurulu


TURAN KURULTAYI SONUÇ BİLDİRGESİ..
Budapeşte, 13.08.2022