Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ULUSLAR ARASI NİTELİKLİ İŞ GÜCÜ TEMİNİ ÜZERİNE POLİTİKA YAPMA KAPASİTESİNİN GELİŞTİRİLMESİ PROJESİNDE YÖNETİMSEL FAALİYETLER

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 116 - 133, 27.06.2023
https://doi.org/10.55774/mikad.1309679

Öz

Bu çalışmanın amacı Türkiye’de uluslararası nitelikli insan gücünü iş sağlığı ve güvenliği alanında yaşanan güncel gelişmelerle birlikte ele almaktır. Bununla birlikte nitelikli insan gücüne ihtiyaç olan sektörlerin belirlenmesi, bunların temini hususunda politikalar üretilmesi ve sürdürülebilirliğinin sağlanması, ulusal işgücünün gelişmesine ağırlık vererek kalkınmanın nasıl olacağı hakkında bilgi toplanılması amaçlanmaktadır. Bu kapsamda bilinç düzeyleri ve tutumlarının ölçülmesi, konunun Türkiye özelinde tartışılması ve ampirik bir uygulamayla desteklenmesi çalışmanın konusunu oluşturmuştur.
Bu bağlamda göçün işgücü politikalarına çok etkisinin olduğu, bu işgücü politikalarının sadece ulusal seviyede değil uluslararası seviyede de ülkenin kendi ihtiyaç ve dinamiklerine göre değerlendirilmesi gerektiği ortaya konulmuştur. Geleceğin yeteneklerine odaklı politikalar geliştirmenin gerekliliği ile iş gücünün ekonomik kalkınmadaki yeri de vurgulanmıştır.
Bu çalışmayla; gerçekte istihdam konusunda bir açığımız var mıdır? Varsa bu açık hangi sektörlerdedir? Neden bu sektörlerde açık oluştu? Hangi politikalar buna neden oldu? Uluslararası nitelikli iş gücünden ziyade, esasında sorun niteliksiz uluslararası işgücünün sayıca fazla olması, önlenememesi ya da bunun getireceği ekonomik, sosyal, kültürel, güvenlik vb. gibi olumsuz durumların fazla olabilmesi midir? Kayıt dışı istihdam gerçekte daha büyük bir problem olabilir mi? Bunların yerine nitelikli işgücü Türkiye’ye nasıl çekilir? Çekilmeli midir? Buna ihtiyaç var mıdır? Bunun için hangi politikalar gereklidir? Sorularına cevap aranmış ve genel mevzuatın bu konuda değerlendirilmesi gereği duyulmuştur. Uygulayıcıların kanundan yeterince haberdar olamamasından kaynaklı sorunlar olabilir mi? Göç idaresi, ÇSGB, İçişleri Bakanlığı, TÜİK, Sağlık Bakanlığı vs. bu konuda koordinasyon sağlıyor mu? Veri tabanları var mı? Sahada uygulamaları nasıl? Sektörlerde il bazlı uygulama var mı? Niteliksiz işgüçlerinde mevzuat ve denetim mekanizmasında bir açık var mı da kayıt dışılar bu kadar fazla? Neden politik olabilir mi? SGK ve çalışma izinleri ne durumda? Denetimler yeterli ve etkili mi? Yabancı işçi kotası uygulamak doğru mu? Pandemi ve deprem kırılma noktamız olmuşken tam da bu dönemde sağlık, acil afet koordinasyon gibi durumlar başta olmak üzere nitelikli insan gücüne ihtiyacımız artmışken, özellikle pandemi sürecinde Almanya gibi ülkeler başta olmak üzere, sağlık sektöründen iş gücünü kendilerine çekme politikalarına ağırlık veren ülkeler gibi, Türkiye’de de bu politikalara ağırlık verilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

Destekleyen Kurum

YOK

Kaynakça

  • Akkaya, G. (2007). Avrupa Birliği ve Türk Mevzuatı Açısından Sağlık Kuruluşlarında İş Sağlığı, İş Güvenliği, Meslek Hastalıkları ve Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İnsan Kaynakları Yönetimi Bilim Dalı
  • Korkmaz, E.Eren (2016) University of Oxford & Department of International Development & Oxford Centre for Technology and Development (OCTD) Ltd.
  • Akademisyen ülkemizde istihdam edilmesi, (yok.gov.tr) Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi (yok.gov.tr), Yüksek Öğretim İstatistikleri, 2022-2023 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri, Yabancı Uyruklu Öğretim Elemanlarının Uyruğuna Ve Akademik Görevlerine Göre Sayıları
  • TTB Türk Tabipler Birliği TTB | Türk Tabipleri Birliği
  • Anayasa, https://www.mevzuat.gov.tr/#anayasa
  • İş Sağlığı Ve Güvenliği Kanunu, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=6331&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5
  • Star.com. https://www.star.com.tr/saglik/yurt-disina-giden-doktorlar-turkiyeye-geri-donmeye-basladi-7-bin-hekim-kamuya-donus-basvurusu-yapti-haber-1752209/
  • https://www.aa.com.tr/tr/turkiye/suriyeli-kozmonot-faris-vatandaslik
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi (yok.gov.tr)
  • https://sputniknews.com.tr/2023
  • https://sputniknews.com.tr/20230223/antalya-emlakcilar-odasi-baskani-kiralarin-bu-kadar-yuksek-olmasinin-nedeni-yabanci-emlakcilar-
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Göç Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilek Öztürk Taşdemir 0000-0002-9069-504X

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 4 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öztürk Taşdemir, D. (2023). ULUSLAR ARASI NİTELİKLİ İŞ GÜCÜ TEMİNİ ÜZERİNE POLİTİKA YAPMA KAPASİTESİNİN GELİŞTİRİLMESİ PROJESİNDE YÖNETİMSEL FAALİYETLER. Milli Kültür Araştırmaları Dergisi, 7(1), 116-133. https://doi.org/10.55774/mikad.1309679

MİLLİ KÜLTÜR ARAŞTIRMALARI DERGİSİ OLARAK TÜRK BİRLİĞİ KONGRELERİNE DESTEĞİMİZ SÜRMEKTEDİR. 



22-24 Aralık tarihlerinde Akdeniz'in İncisi Alanya'da gerçekleşen "V. Uluslararası Akdeniz Bilimsel Araştırmalar Kongresi"  dergimiz MİKAD ve Alanya Belediyesi'nin işbirliği ile gerçekleşmiştir. MİKAD olarak Türk bilim dünyasına katkı sunmaya devam etmekten onur duymaktayız.

















DERGİMİZİN TÜRK DÜNYASINA AKADEMİK BAKIŞI


Milli Kültür Araştırmaları Dergisi akademik yayın hayatı, "Turan Kurultayı" sonuçları ile paralel yöndedir ve bu hedefler doğrultusunda yayın yapmaktadır. 

Sonuç bildirgesi ana teması: Köklere inemezseniz göklere yükselemezsiniz..

Hedefi: 21. Yüzyıl Türk Asrı Olacaktır…

Macaristan’ın Başkenti Budapeşte yakınlarında Bugac’ta düzenlenen TURAN KURULTAYI’nda Türk soyundan gelen Macar, Azeri, Avar, Başkurt, Bulgar, Balkar, Buryat, Çuvaş, Gagavuz, Kabardino, Karaçay, Karakalpak, Kazak, Kırgız,Kumuk, Moğol, Nogay, Oğuz, Özbek, Tatar, Tuva, Türkmen, Uygur ve Yakut boyları bir araya gelerek aşağıdaki kararları almıştır…

1) Ümitlerimizi yeşerten Türk Devletler Teşkilatı’nın kurulması memnuniyetle karşılanmıştır.

2) Bütün dünyaya adından bahsettiren Türk Devletler Teşkilatı daha aktif hâle getirilmelidir.

3) Bu bağlamda Türk Devletler Teşkilatının ikinci ve üçüncü halkaları mutlaka kurulmalıdır.

4) Teşkilatın kurulacak ikinci ve üçüncü halkalarında, “Türk Devletler Teşkilatında biz neden yokuz” diyen pek çok devlet gibi, Balkanlar’dan Moğolistan’a, Uyguristan’dan-Kore’ye kadar bütün akraba toplulukları yer almalıdır.

5) Bunun dışında; Özellikle Balkan Türkleri olmak üzere, Kamboçya’dan-Sri Lanka Türklerine, Pakistan ve Himalaya’daki Türklerden, Girit Türklerine, Libya’da ki Türklerden-Irak’taki Türkmenelindeki Türklere, Romanya Türklerinden-Kırım’a, Nijer’de yaşayan Tuaregler’den-Doğu Afrika’da ve Ortadoğu’da yaşayan Osmanlı Türkü’nün torunlarına, Sibirya’dan Kafkaslara, Tacikistan’a kadar hiçbir oba ve aşiretleri dışarıda bırakmadan temsilci alınması zarûrî olmuştur.

6) İşte öyle bir yapıya büründürülecek Türk Devletler Teşkilatı’nın önemli çalışması hâline gelen TURAN KURULTAYI için teklifimiz; bundan böyle dönüşümlü olarak her iki yılda bir diğer Türk Cumhuriyetlerinin birinde, olimpiyat oyunlarıyla, ekonomik ve kültürel oturumlarıyla kısaca her yönüyle icrâ edilmelidir.

7) Bugün Türk Devletler Teşkilâtının kurulması gibi; Turan Birliğini kurma mücâdelesi için, tam 100 yıl önce şehit düştüğü 4 Ağustos 1922’ye kadar, işgaldeki Türk Devletlerini kurtararak TURAN bayrağı altında biraraya getirmek isteyen Enver Paşa unutulmamalıdır. Anıtı dikilmeli, hayatı ve mücadelesi film yapılarak gelecek nesillere aktarılmalıdır.

8)Türk Devletler Teşkilatının bünyesinde ortak ordu, ortak pazar ve ortak parlamento kurulmalı ve üçer aylık dönemlerde Macaristan Parlamentosunda toplanarak yapılan çalışmalar gözden geçirmelidir.

10) Yine TDT bünyesinde Türk Dünyası Stratejik Araştırmalar Merkezi ve Türk Dünyası Araştırmalar Enstitüsü,Türk Dünyası Akademisyenler Birliği, Türk Dünyası Tarım Birliği (hayvancılık dahil), Tür Dünyası Sağlık Teşkilatı ve Türk Dünyası Arama Kurtarma (TÜDAK) kurulmalıdır.

11) Türk Dünyası Ekomomik Formu iki yılda bir Türk Dünyasının kalbi konumundaki Aşkabat’ta yapılmalıdır.

12) Türk Dünyası Bilim Olimpiyatları iki yılda bir Özbekistan’da icra edilmelidir.

13) Türk Dünyası Uzay Araştımaları Enstitüsü kurularak Kazakistan’da her yıl toplanmalıdır.

14) Türk Teknofest Festivali her yıl Türkiye’de yapılmalıdır.

15)Türk Dünyası Yüksek Öğrenim Kurumu kurulmalı, Türk Dünyasındaki üniversitelerin denkliği için üniversitelerde ıslah çalışmaları yapılmalıdır.

16) Türk Dünyası Hekimler Birliği Kurularak her yıl Azerbaycan’da biraraya gelmelidir.

17) Türk Dünyası Bilim Ödülleri düzenlenmeli ve iki yılda bir yapılan Turan Kurultayında sahiplerine takdim edilmelidir.

18) Türk Dünyası Film Festivali ve Türk Dünyası Erovizyon Müzik yarışmaları dönüşümlü olarak Kırgızistan’da birer yıl arayla yapılarak dereceye girenlere ödülleri verilmelidir.

19) Merkezi İstanbul’da olan Türk Dünyası Belediyeler Birliği “iş birliği-güç birliği” kapsamında genişletilerek, en küçük belediyelere kadar bütün Türk Dünyasını kapsayacak şekilde dizayn edilmelidir.

20) Türk Dünyası Kültür, sanat, edebiyat çalıştayları yapılarak Türk Dünyasının ortak değerleri, özellikle Dede Korkut, Nasrettin Hoca, Atilla, Timur, Uluğ Bey, Ali Kuşçu gibi önemli şahsiyetler anlatılmalıdır.

21) “Tarihini bilmeyen milletlerin coğrafyasını başkaları çizer” düsturuyla, Türk Dünyası ortak tarihi yeniden yazılmalıdır. Bunun İçin “Millî Tatihçiler Şurâsı” âcilen kurulmalıdır.

22) Başta Doğu Türkistan olmak üzere Musul-Kerkük, Kıbrıs, Kırım, Batı Trakya gibi Türk Bölgelerinin statüleri uluslararası platformlarda sürekli dile getirilerek, layık oldukları konuma gelene kadar dünya gündeminde kalmaları sağlanmalıdır.

Bütün dünya bilmelidir ki, 21. Yüzyıl Türk Asrı Olacaktır.

Turan Kurultayı Bilim Kurulu


TURAN KURULTAYI SONUÇ BİLDİRGESİ..
Budapeşte, 13.08.2022