Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ŞANLIURFA MÜZESİ’NDEN GEÇ ROMA DÖNEMİ BİR GRUP CAM ŞİŞE

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 194 - 202, 31.12.2024
https://doi.org/10.55774/mikad.1590903

Öz

Antikçağdan günümüze cam üretimi erken dönemlerde insanların süslenme ihtiyacını karşılayabilmek adına üretilse de daha sonraki dönemlerde gündelik hayatı kolaylaştırmak için üretildiği görülmektedir. İlaç kabı, kozmetik, içki kabı, servis vb. amaçlarla kullanıldığı bilinen bu cam eserler antikçağ boyunca farklı formlarda karşımıza çıkmaktadır. Zengin form çeşitliliğinden oluşan cam eserler özellikle MÖ 1. yüzyıldan itibaren üfleme tekniğinin ortaya çıkmasıyla artış göstermiştir. Özellikle serbest üfleme tekniğinin keşfi ile toplumun her kesiminde kullanılan cam günlük yaşamda da karşılaşılan bir malzeme haline gelmiştir. Şanlıurfa Müzesi’ndeki cam şişeleri konu alan çalışma kapsamında cam eserler üzerinde incelemeler ve değerlendirmeler yapılarak antik dönem cam şişelerin kullanım şekilleri hakkında bilgiler verilecektir. Satın alma yolu ile müzeye kazandırılan 5 adet cam şişe sağlam durumdadır. Form ve bezeme olarak incelendiğinde Geç Roma dönemine tarihlendirilmektedir.

Kaynakça

  • Atila, C. & Gürler, B. (2009). Bergama Müzesi Cam Eserleri, İzmir: Çağdaş Matbaa.
  • Barag, D. (1985). Catalogue Of Western Asiatic Glass İn The British Museum, Vol. I, London: Trustees Of The British Museum.
  • Başaran, S. (2000). Pişmiş Toprak Ve Cam Eserlerin Konservasyon/Restorasyonu, İstanbul: Graphis Yayınları.
  • Brill, R. H., (1972). “Some Chemical Observations On The Cuneiform Glassmaking Texrs”, Annales Du 5e Congres De I’association Inernationale Pour I’histoire Du Verre. Liege: Edition Du Secretariat General.
  • Canav, Ü. (1985). Cam Eserler Koleksiyonu, İstanbul: Çağdaş Yayıncılık.
  • Canav Özgümüş, Ü. (2013). Çağlar Boyu Cam Tasarımı, İstanbul: Arkeoloji Ve Sanat Yayınları.
  • Demir, A. (2013). Giresun Müzesi’nde Bulunan Bir Grup Cam Eser, Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Eker, F. (2014). Kahramanmaraş Müzesi’ndeki Cam Eserler, Doktora Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Eker, F. (2017). Kumdan Sızan Kültürler Kahramanmaraş Müzesindeki Cam Kaplar, Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi.
  • Eker, K. (2014). Mardin Müzesi Cam Eserleri, Doktora Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Erten Yağcı, E. (1993). Başlangıcından Geç Antik Dönem Sonuna Kadar Anadolu’da Cam, Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Erten Yağcı, E. (1998). “İö 2. Binde Anadolu’da Cam” Olba I, S. 29-46.
  • Erten Yağcı E. (1990). “Hatay Müzesindeki Bir Grup Cam Eser” I. Uluslararası Anadolu Cam Sanatı Sempozyumu, S. 30-36.
  • Flossing, P. (1940). Glass Vessels Before Glass-Blowing, Copenhagen.
  • Grose, D. F. (1989). The Toledo Museum Of Art: Early Ancient Glass, New York.
  • Grossmann, R. (2002). Ancient Glass A Guide To The Yale Collection, New Haven: Yale University Art Gallery.
  • Gürler, B. (2000). Tire Müzesi Cam Eserleri, Ankara: Anıtlar Ve Müzeler Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Isıngs, C. (1957). Roman Glass From Dated Finds, Archaelogia Traiectina Iı, Groningen/Djakarta.
  • Jean, M. (1922-23). La Verrerie En Gaule Sous L’empire Romain, Paris.
  • Hanar, E. (2018). Diyarbakır Müzesi’ndeki Cam Kaplar Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Lancel, S. (1967). Verrerie Antique De Tipasa, Paris.
  • Lightfoot Ch. (2021). The Cesnola Collection Of Cypriot Art, New York.
  • Lightfoot, Ch. -Arslan, Melih (1992). Anadolu Antik Camları: Yüksel Erimtan Koleksiyonu, Ankara.
  • Lightfoot, Ch. (1992). Ancient Glass Of Asia Minor, Çev. Melih Arslan, Ankara.
  • Özbilgin, Ö. (2019). Samsun Müzesi’nde Bulunan Cam Eserler, Yüksek Lisans Tezi, Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Özet, A. (1998). Dipten Gelen Parıltı, Bodrum Sualtı Arkeoloji Müzesi Cam Eserleri, Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı.
  • Özgümüş, Ü. (1993). “Cam”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C.7, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, S. 38-41.
  • Özgümüş, Ü. (2000). Anadolu Camcılığı, İstanbul: Pera Yayıncılık.
  • Öztürk, N. (2013a). Erzurum Müzesi Cam Eserleri, Atatürk Üniversitesi.
  • Öztürk, N. (2013b). Kars Müzesi Cam Eserleri, Atatürk Üniversitesi.
  • Öztürk., N. & Can B. (2006). Erzurum Müzesi Cam Eserleri, 24. Araştırma Sonuçları Toplantısı Cilt 2, , S. 113-122. Pulak, C. (2006) “Uluburun Batığı”, (Ed. Ünsal Yalçın, Cemal Pulak, Rainer Slotta), Uluburun Gemisi 3000 Yıl Önce Dünya Ticareti, Bochum.
  • Saldern., A. V. (1980). Ancient And Byzantine Glass From Sardis, London.
  • Soslu, A. (2022). Burdur Müzesi Cam Eserleri Cilt I, Doktora Tezi, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Şahin, O. (2018). Konya Ereğli Müzesi Cam Eserleri, Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Tavukçu, A. Y. (2020). Elazığ Müzesi Cam Eserleri, Ertual Akademi Yayıncılık, Erzurum.
  • Whitehouse, D. (1997). Roman Glass İn The Corning Museum Of Glass, Vol. I, New York: Corning Museum Of Glass Inc., U.S.Pulak
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Arkeoloji Bilimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kasım Eker 0000-0002-1263-5543

Serap Zencirkıran 0009-0000-9899-0759

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 25 Kasım 2024
Kabul Tarihi 25 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Eker, K., & Zencirkıran, S. (2024). ŞANLIURFA MÜZESİ’NDEN GEÇ ROMA DÖNEMİ BİR GRUP CAM ŞİŞE. Milli Kültür Araştırmaları Dergisi, 8(2), 194-202. https://doi.org/10.55774/mikad.1590903

MİLLİ KÜLTÜR ARAŞTIRMALARI DERGİSİ OLARAK TÜRK BİRLİĞİ KONGRELERİNE DESTEĞİMİZ SÜRMEKTEDİR. 


22-24 Aralık tarihlerinde Akdeniz'in İncisi Alanya'da gerçekleşen "V. Uluslararası Akdeniz Bilimsel Araştırmalar Kongresi"  dergimiz MİKAD ve Alanya Belediyesi'nin işbirliği ile gerçekleşmiştir. MİKAD olarak Türk bilim dünyasına katkı sunmaya devam etmekten onur duymaktayız.


DERGİMİZİN TÜRK DÜNYASINA AKADEMİK BAKIŞI

Milli Kültür Araştırmaları Dergisi akademik yayın hayatı, "Turan Kurultayı" sonuçları ile paralel yöndedir ve bu hedefler doğrultusunda yayın yapmaktadır. 

Sonuç bildirgesi ana teması: Köklere inemezseniz göklere yükselemezsiniz..

Hedefi: 21. Yüzyıl Türk Asrı Olacaktır…

Macaristan’ın Başkenti Budapeşte yakınlarında Bugac’ta düzenlenen TURAN KURULTAYI’nda Türk soyundan gelen Macar, Azeri, Avar, Başkurt, Bulgar, Balkar, Buryat, Çuvaş, Gagavuz, Kabardino, Karaçay, Karakalpak, Kazak, Kırgız,Kumuk, Moğol, Nogay, Oğuz, Özbek, Tatar, Tuva, Türkmen, Uygur ve Yakut boyları bir araya gelerek aşağıdaki kararları almıştır…

1) Ümitlerimizi yeşerten Türk Devletler Teşkilatı’nın kurulması memnuniyetle karşılanmıştır.

2) Bütün dünyaya adından bahsettiren Türk Devletler Teşkilatı daha aktif hâle getirilmelidir.

3) Bu bağlamda Türk Devletler Teşkilatının ikinci ve üçüncü halkaları mutlaka kurulmalıdır.

4) Teşkilatın kurulacak ikinci ve üçüncü halkalarında, “Türk Devletler Teşkilatında biz neden yokuz” diyen pek çok devlet gibi, Balkanlar’dan Moğolistan’a, Uyguristan’dan-Kore’ye kadar bütün akraba toplulukları yer almalıdır.

5) Bunun dışında; Özellikle Balkan Türkleri olmak üzere, Kamboçya’dan-Sri Lanka Türklerine, Pakistan ve Himalaya’daki Türklerden, Girit Türklerine, Libya’da ki Türklerden-Irak’taki Türkmenelindeki Türklere, Romanya Türklerinden-Kırım’a, Nijer’de yaşayan Tuaregler’den-Doğu Afrika’da ve Ortadoğu’da yaşayan Osmanlı Türkü’nün torunlarına, Sibirya’dan Kafkaslara, Tacikistan’a kadar hiçbir oba ve aşiretleri dışarıda bırakmadan temsilci alınması zarûrî olmuştur.

6) İşte öyle bir yapıya büründürülecek Türk Devletler Teşkilatı’nın önemli çalışması hâline gelen TURAN KURULTAYI için teklifimiz; bundan böyle dönüşümlü olarak her iki yılda bir diğer Türk Cumhuriyetlerinin birinde, olimpiyat oyunlarıyla, ekonomik ve kültürel oturumlarıyla kısaca her yönüyle icrâ edilmelidir.

7) Bugün Türk Devletler Teşkilâtının kurulması gibi; Turan Birliğini kurma mücâdelesi için, tam 100 yıl önce şehit düştüğü 4 Ağustos 1922’ye kadar, işgaldeki Türk Devletlerini kurtararak TURAN bayrağı altında biraraya getirmek isteyen Enver Paşa unutulmamalıdır. Anıtı dikilmeli, hayatı ve mücadelesi film yapılarak gelecek nesillere aktarılmalıdır.

8)Türk Devletler Teşkilatının bünyesinde ortak ordu, ortak pazar ve ortak parlamento kurulmalı ve üçer aylık dönemlerde Macaristan Parlamentosunda toplanarak yapılan çalışmalar gözden geçirmelidir.

10) Yine TDT bünyesinde Türk Dünyası Stratejik Araştırmalar Merkezi ve Türk Dünyası Araştırmalar Enstitüsü,Türk Dünyası Akademisyenler Birliği, Türk Dünyası Tarım Birliği (hayvancılık dahil), Tür Dünyası Sağlık Teşkilatı ve Türk Dünyası Arama Kurtarma (TÜDAK) kurulmalıdır.

11) Türk Dünyası Ekomomik Formu iki yılda bir Türk Dünyasının kalbi konumundaki Aşkabat’ta yapılmalıdır.

12) Türk Dünyası Bilim Olimpiyatları iki yılda bir Özbekistan’da icra edilmelidir.

13) Türk Dünyası Uzay Araştımaları Enstitüsü kurularak Kazakistan’da her yıl toplanmalıdır.

14) Türk Teknofest Festivali her yıl Türkiye’de yapılmalıdır.

15)Türk Dünyası Yüksek Öğrenim Kurumu kurulmalı, Türk Dünyasındaki üniversitelerin denkliği için üniversitelerde ıslah çalışmaları yapılmalıdır.

16) Türk Dünyası Hekimler Birliği Kurularak her yıl Azerbaycan’da biraraya gelmelidir.

17) Türk Dünyası Bilim Ödülleri düzenlenmeli ve iki yılda bir yapılan Turan Kurultayında sahiplerine takdim edilmelidir.

18) Türk Dünyası Film Festivali ve Türk Dünyası Erovizyon Müzik yarışmaları dönüşümlü olarak Kırgızistan’da birer yıl arayla yapılarak dereceye girenlere ödülleri verilmelidir.

19) Merkezi İstanbul’da olan Türk Dünyası Belediyeler Birliği “iş birliği-güç birliği” kapsamında genişletilerek, en küçük belediyelere kadar bütün Türk Dünyasını kapsayacak şekilde dizayn edilmelidir.

20) Türk Dünyası Kültür, sanat, edebiyat çalıştayları yapılarak Türk Dünyasının ortak değerleri, özellikle Dede Korkut, Nasrettin Hoca, Atilla, Timur, Uluğ Bey, Ali Kuşçu gibi önemli şahsiyetler anlatılmalıdır.

21) “Tarihini bilmeyen milletlerin coğrafyasını başkaları çizer” düsturuyla, Türk Dünyası ortak tarihi yeniden yazılmalıdır. Bunun İçin “Millî Tatihçiler Şurâsı” âcilen kurulmalıdır.

22) Başta Doğu Türkistan olmak üzere Musul-Kerkük, Kıbrıs, Kırım, Batı Trakya gibi Türk Bölgelerinin statüleri uluslararası platformlarda sürekli dile getirilerek, layık oldukları konuma gelene kadar dünya gündeminde kalmaları sağlanmalıdır.

Bütün dünya bilmelidir ki, 21. Yüzyıl Türk Asrı Olacaktır.

Turan Kurultayı Bilim Kurulu


TURAN KURULTAYI SONUÇ BİLDİRGESİ..
Budapeşte, 13.08.2022